PRZEDSZKOLE NR 3
W MIASTECZKU ŚLĄSKIM

GRUPA IV „MALI ODKRYWCY” 

   

DATA: 30. 04. 2020 R. ( CZWARTEK)

TEMAT: MIEJSCOWOŚĆ, W KTÓREJ MIESZKAM

- rozwijanie zainteresowań miejscem zamieszkania ( architekturą, zabytkami, ważniejszymi instytucjami, pięknem krajobrazu)

- zapoznanie z położeniem swojej miejscowości i swojego regionu na mapie Polski

- rozwijanie mowy i spostrzegawczości wzrokowej

ratusz miasteczko Small

kościoły miasteczko Small

dworzec miasteczko Small

 

1. Zabawa dydaktyczna „ Do kogo ta przesyłka?” - utrwalenie swojego nazwiska i adresu zamieszkania. Przestrzeganie przed podawaniem adresu osobom obcym.

Nauczyciel informuje, że rano listonosz przyniósł worek z pocztówkami. Nauczyciel losuje pocztówki z worka i odczytuje adresy: podaje nazwę miejscowości, nazwę ulicy, numer domu i mieszkania. Dziecko, które rozpozna swój adres, otrzymuje brawa.

* Słuchanie piosenki „ Mój dom”

https://www.youtube.com/watch?v=E1PmY3xxxfI

2. „ Dom” – rozmowa inspirowana wierszem I. Salach „ Dom” z rozwiązaniem zagadek obrazkowych

Wiele wiosek, wiele miast

rozrzuconych w Polsce jest.

Takich małych, takich wielkich

bardzo pięknych miejsc.

Czy mieszkanie masz w Warszawie,

czy też domem twoim wioska,

wszyscy dobrze o tym wiedzą,

że to właśnie nasza Polska.

Każde dziecko bardzo kocha

zamieszkania swego miejsce:

domy, sklepy, parki, szkoły

i ulice – te najmniejsze.

Marzę, aby kraj swój poznać

od Bałtyku aż do Tatr,

a gdy zwiedzę Polskę całą,

to do domu wrócę.

* Rozmowa na temat wiersza . Nauczyciel pyta: Jakie miejscowości leżą w Polsce? Co najczęściej znajduje się w miejscowościach zamieszkania? Gdzie najchętniej wracamy, gdy skończymy zwiedzać swój kraj?

* Poznawanie nazw regionów w Polsce oraz nazwy swojej miejscowości.

( Pomoce: mapa Polski)

mapa województwa Small

* Oglądanie herbu swojej miejscowości. Ciekawostki na temat jego powstania i znaczenia przedstawionych na nim symboli.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Herb_Miasteczka_%C5%9Al%C4%85skiego

* Zagadki obrazkowe „ Ważne miejsca i budynki z naszej miejscowości”

( Zdjęcia przedstawiające miejsca i ważne instytucje znajdujące się w miejscowości zamieszkania dziecka: Ratusz, Kościółek zabytkowy, Dzwonnica drewniana, Pomnik na ul. Woźnickiej, Szkoła Podstawowa itp.) )

Nauczyciel pyta dzieci, czy pamiętają jakie miejsca i ważne instytucje znajdują się w ich miejscowości, do czego służą dane miejsca i dany budynek mieszkańcom. Dzieci odpowiadają na pytania, a nauczyciel uzupełnia ich wypowiedzi.

* Zabawa słownikowa „ Dokończ mnie”

Dzieci kończą zdania rozpoczęte przez nauczyciela

- Miejscowość w której mieszkam to ………

- Mieszkam w ………. przy ulicy …………..

- Lubię swoją miejscowość, bo …………….

- Moje przedszkole znajduje się w …………….. przy ulicy ……………..

* Zabawa gramatyczna „ Powtórz i pokaż”

( Pomoce: obrazki przedstawiające ulicę, dom)

Nauczyciel wypowiada słowo np. warszawski, i pokazuje wylosowany obrazek. Dzieci wypowiadają słowo za nauczycielem i nazywają to, co jest przedstawione na obrazku, a następnie wykonują odpowiedni gest, np. warszawska ulica – naśladują jazdę samochodem, warszawski dom – stoją i wykonują daszek nad głową itp.

* Zabawa rozwijające spostrzegawczość „ Nasz herb”

Nauczyciel rozkłada obrazki przedstawiające herby różnych miejscowości, w tym herb miejscowości w której mieszkają. Chętne dziecko wskazuje herb swojej miejscowości. Nauczyciel zakrywa obrazki. Chętne dziecko odkrywa jeden obrazek i mówi, czy przedstawia on herb swojej miejscowości.

herb miasteczko Small

herby miast Small

* Karty Pracy cz. 5 nr 3 ( 5 i 6 latki)

Dzieci:

- przyklejają w ramce widokówkę, zdjęcie lub rysują wybrane miejsce swojej miejscowości,

- ozdabiają ramkę według własnego wzoru

- oglądają herby miast: Gdańska, Łodzi, Katowic

- rysują obok nich herb swojej miejscowościach

* Karty Pracy cz. 5 nr 4 ( 5 i 6 latki)

Dzieci:

- rysują po śladach – od obrazków dzieci do zdjęć

- mówią, gdzie mieszka każde dziecko

- rysują domy po śladach, dorysowują okna ( 5 latki)

- podkreślają nazwy pojazdów, które mogą spotkać w swojej miejscowości

* Zabawa ruchowa „ Pomniki”.

Dzieci spacerują swobodnie po sali. Na sygnał nauczyciela zatrzymują się i stają w bezruchu, przybierając dowolną pozę – kto się poruszy siada z boku. Zabawę powtarzamy.

DATA: 29. 04. 2020 R. ( ŚRODA)

TEMAT: PROJEKT TORBY EKOLOGICZNEJ

- kształtowanie nawyków proekologicznych

1. Zagadka

Pomoce: obrazek przedstawiający torbę ( zakryty), napis torba

torba eko Small

Nauczyciel odkrywa część obrazka. Dzieci odgadują, że na obrazku jest przedstawiona torba. Nauczyciel prezentuje napis TORBA do czytania ( 6 latki) i czytania całościowego ( 5 latki) i zawiesza go na tablicy. Dzieci wysłuchują głoski w nagłosie i w wygłosie i odczytują wyraz. Nauczyciel pyta: Do czego służy torba? Czy dzieci chodzą z rodzicami na zakupy? Jakich toreb używają wtedy ich rodzice?

* Zaprezentowanie różnych rodzajów toreb. Omówienie ich zalet i wad.

( jednorazowa reklamówka, torba papierowa, torba wielokrotnego użytku np. z płótna)

Dzieci opisują przedstawione torby, ustalają, które są przyjazne dla środowiska, a które nie. Uzasadniają swoje zdanie.

torba foliowa Small

torba papierowa Small

Jednorazowe reklamówki ( np. do pakowania produktów w supermarketach) nie są przyjazne dla środowiska. Podczas zakupów najlepiej wykorzystać torby wielokrotnego użytku to znaczy takie, które są wykonane z wytrzymałego materiału, np. torby papierowe i torby z tkanin.

* Symbole ekologiczne – zapoznanie

symbole ekologiczne Small

* Zabawa ruchowa „ Powiedz i zrób”

Nauczyciel wypowiada różne zdania. Dzieci je powtarzają, a następnie wykonują podane w nich czynności np. Ania wyrzuca śmieci. Tomek zakręca kran.

* Torba ekologiczna – praca techniczna

torba praca plastyczna Small

https://www.youtube.com/watch?v=taW4yn3ldZU

* Zabawa ruchowa z elementem skłonu „ Wyrzuć śmieci” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

Dzieci maszerują w różnych kierunkach. Co kilka kroków wykonują skłon i naśladują podnoszenie śmieci. Na hasło nauczyciela: Wyrzuć śmieci! Dzieci odliczają, wykonują jeszcze trzy kroki, podnoszą kolejne śmieci, po czym prostują się i naśladują wrzucanie śmieci do kosza.

* Kart Pracy cz. 4 nr 77 ( 5 latki)

* Karty Pracy cz. 4 nr 93 ( 6 latki)

Dzieci:

- opowiadają, co robią dzieci przedstawione na obrazkach

- odszukują wśród naklejek wyrazy: tak, nie ( wyraz Tak przyklejają na tych obrazkach, gdzie dzieci postępują właściwie ,a Nie – gdy niszczą przyrodę)

- rysują po śladach

* Karty Pracy cz. 4 nr 79 ( 5 latki)

Dzieci :

- słuchają o czym czyta nauczyciela

- słuchają co mówi o sobie mniszek pospolity

- odszukują wśród naklejek zdjęcia i naklejają je w odpowiednich miejscach

- mówią jak rozwija się mniszek wskazujący odpowiednie zdjęcia

- słuchają wiersza A. Onichimowskiej „ Zielnik”

* Karty Pracy cz. 4 nr 95 ( 6 latki)

Dzieci grają z rodzicami w grę planszową

       

DATA: 28. 04. 2020 R. ( WTOREK)

TEMAT: MALI EKOLODZY

- poznanie znaczenia nowych słów: ekolog, ekologia

- kształtowanie nawyków proekologicznych

- rozwijanie sprawności manualnych i wyobraźni

1. Ćwiczenia oddechowe połączone z liczeniem „ Kulki aluminiowe” . Rozwijanie koncentracji uwagi i sprawności manualnej

( Pomoce: folia aluminiowa, miseczki)

Dziecko otrzymuje miseczkę i arkusz folii aluminiowej. Rozdziera folię na fragmenty i formuje z nich kulki różnej wielkości. Następnie umieszcza wszystkie kulki w misce. Silnym dmuchnięciem wydmuchuje kulki z miski. Dziecko zbiera kulki i je liczy.

2, Segregujemy śmieci – zabawy inspirowane opowiadaniem M. Strękowskiej – Zaremby „ Kosz”

* Słuchanie opowiadania

( Książka s. 66- 67)

   Naprzeciwko budynku szkoły, między wysokimi blokami leżał park miejski. Wiosną zielenił się pośród białych budynków jak morze o połyskliwych wodach. W samym środku parku była fontanna, a dookoła niej stały ławki dla zmęczonych spacerowiczów. Obok jednej z ławek znajdował się kosz na śmieci. Nie różnił się niczym od innych koszy w parku. Wisiał na metalowym stojaku, więc czasami, gdy wiał silny wiatr, kołysał się, zgrzytając cicho.

Pewnego słonecznego dnia Grzesiek i Piotrek wracali ze szkoły przez park. Grzesiek poczęstował kolegę gumą do żucia. Piotrek podziękował. Obaj odwinęli gumy, ale tylko Grzesiek wrzucił papierek do kosza, Piotrek zaś rzucił swój na chodnik. Rozległo się nieprzyjemne zgrzytnięcie, jednocześnie coś błysnęło przed oczami Piotrka. Wydawało się mu, że kosz spojrzał na niego groźnymi, wężowymi ślepiami. Chłopiec zajrzał nawet do środka, żeby sprawdzić, czy w koszu nie ukryło się jakieś zwierzę. Na dnie leżał tylko papierek wrzucony przez Grześka.

- Czego tam szukasz?- zdziwił się kolega.

- Własnego rozumu- Piotrek zażartował sam z siebie.

W ciągu kolejnych dni przechodziło obok kosza wiele osób. Większość z nich postępowała ze swoimi śmieciami jak Grzesiek, ale niestety, byli i tacy śmieciarze jak Piotr. Nawet nie patrzyli, gdzie rzucają papierki, kartony czy butelki. Ania, ładna brunetka z zadartym nosem, rzuciła karton po soku w krzaki za koszem. Wojtek, wysoki jak koszykarz, rzucił torebkę po orzeszkach pod nogi. Jeden pan w kraciastych spodniach wrzucił foliową torebkę między kwiaty na rabatce. Kosz zgrzytał raz po raz, ale kto by się przestraszył zgrzytających zawiasów zwykłego kosza na śmieci.

Nocą jednak wszystkim, którzy śmiecili w parku, przyśnił się kosz. Łypał na nich zimnymi oczami, zrywał się z metalowego stojaka i zmieniał ich sny w przerażające koszmary. Panu w kraciastych przyśniło się, że ogromna, sprasowana kula śmieci wielkości piętrowego budynku toczy się wprost na niego, a on nie może się ruszyć. Wojtka, wysokiego jak koszykarz, sen uwięził w labiryncie, którego jedyne wyjście zasypały śmieci. Anię, ładną brunetkę z zadartym nosem, oblazły śliskie larwy owadów, które wysypały się z przepastnego kosza z jej snu. To było straszne przeżycie! Kosz ze snu Piotrka zamienił się w gigantyczną, włochatą stonogę. Jej przerażająca paszcza rozwarła się nagle, Piotrek wrzasnął „ Ratunku” i spadł z łóżka na twardą podłogę.

Sny powtarzały się wielokrotnie. Osoby, które zaśmiecały park, zapamiętały je na bardzo długo i nigdy więcej nie wyrzucały śmieci pod nogi, w trawę czy krzaki. Nawet wtedy, gdy w parku wymieniono kosze na nowe, nie chciały ryzykować i zawsze wrzucały śmieci tam, gdzie ich miejsce. Każdy śmieć przypominał im koszmarne sny, których mogli unikać, gdyby dbali o czystość i porządek.

* Rozmowa na temat opowiadania

( Książka s. 66- 67)

Dzieci przyglądają się ilustracjom w książce i opowiadają, co robili ludzie ze śmieciami w parku. Z pomocą nauczyciela odczytują wypowiedzenia: Ale bałagan, ale brudno. Nikt tu nie dba o to, żeby odpady były na swoim miejscu. Wstyd! Tak nie robimy! Teraz w parku każdy odpad trafia w odpowiednie miejsce. Oby tak było dalej!

Następnie liczą na palcach, z ilu słów składa się każde wypowiedzenie, i podają ich liczbę. Mówią, które z nich jest najdłuższe, a które – najkrótsze. Nauczyciel zadaje pytania: Ile koszy na śmieci znajdowało się w parku? Co wyobrażały sobie osoby spacerujące w parku?

Nauczyciel pyta: Jak można nazwać osobę, która dba o środowisko.

Wyjaśnia znaczenie słowa ekolog.

Ekolog to specjalista w dziedzinie ochrony przyrody. To osoba, która żyje w zgodzie z naturą, dba o środowisko, o zużycie wody i energii, segreguje odpady.

* Segregacja śmieci -recykling

https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY Bajka edukacyjna – proekologiczna

Recykling – to proces ponownego wykorzystania odpadów – wykonywanie nowych rzeczy ze starych. Jeśli zbierzemy razem odpady szklane lub metalowe, to po przerobieniu znów będą szkłem lub metalem

Recykling

3. Karty Pracy cz. 4 nr 78 ( 5 latki), nr 94 ( 6 latki)

Dzieci:

- odpowiadają na pytania: Dlaczego powinniśmy segregować śmieci? Czy słyszałeś o recyklingu?,

- odczytują z nauczycielem, co wrzucamy do przedstawionych pojemników

- próbują wyjaśnić znaczenie znaków

- słuchają rymowanki

- rysują przed pojemnikami na śmieci odpowiednie przedmioty

      Wychowawca: mgr Henryka Pytlok

 

DATA: 27. 04. 2020 R. ( PONIEDZIAŁEK)

TEMAT: CO NAM DAJE LAS

- poznawanie znaczenia drzew dla ludzi i środowiska

- wzbogacenie słownictwa o nowe słowa, rozpoznawanie zwierząt i roślin charakterystycznych dla danego środowiska

- poznawanie informacji na temat przejawów działalności ekologicznej człowieka

- rozumienie konieczności szanowania przyrody i dbania o las

1. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych. Oglądanie książek, albumów na temat przyrody Polski. Porównywanie wyglądu przyrody w tak zwanym stanie dzikim oraz poddanej działalności człowieka

2. Co nam daje las – rozmowa inspirowana wierszem A. Widzowskiej „ Strażnicy przyrody”

Nauczyciel pyta dzieci, czy znają miejsce, w którym nie wolno hałasować.

Zadaje pytania: Co jest przedstawione na obrazku? Co to jest las? Z czego wyrastają drzewa? Kiedy drzewa wytwarzają nasiona? Jak wyglądają nasiona drzew?

las Small

* Poznawanie budowy drzewa.

budowa drzewa Small

Słuchanie ciekawostek na temat – dębu.

Dąb Bartek jest jednym z najstarszych w Polsce. Wiek Bartka szacuje się na ok. 680 lat. Od 1954 roku dąb Bartek est pomnikiem przyrody. Podobnie jak w przypadku innych starych drzew, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na temat jego wieku. Badania dendrologów zawsze się od siebie różnią. Kiedyś sądzono, że ma nawet 1200 lat (gdyby to była prawda, teraz miałby blisko 1300 lat). Z kolei w 1992 rokuCezary Pacyniak, autor publikacji Najstarsze drzewa w Polsce, obliczył wiek Bartka na 654 lata (to znaczy, że obecnie drzewo miałoby ok. 680 lat). Bardziej precyzyjne są pomiary wielkości drzewa. Obwód pnia dębu wynosi 9,85 m.* Nauczyciel wyjaśnia dzieciom powiedzenie „ Silny jak dąb”.

* „ Co to jest las?” - film przyrodniczo – edukacyjny dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=31z7hEiIDVs

* Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „ Strażnicy przyrody”

Kuku, kuku! - echo niesie. To kukułkę słychać w lesie.-

- Kuku, czekam! Kuku, dzieci!

Czy sprzątniecie swoje śmieci?

Płaczą sarny i jeżyki:

- Ach! Zamienią las w śmietniki!

Rudy lisek wyszedł z norki,

- Dzieci to są mądre stworki.

O! Zbierają już butelki

i zakrętki, i papierki.

Wiedzą, że ze szkiełka w lesie

straszny pożar się rozniesie!

Hyc! Wyskoczył zając Kicek

- Chcecie poznać tajemnicę?

Każdy maluch las szanuje

i porządku w nim pilnuje.

Wie, że drzewa i roślina

oczyszczają dym z komina.

- Prawda – szepnął wilczek młody.

Dzieci bronią swej przyrody.

Nikt nie goni nas z patykiem

i nie płoszy zwierząt krzykiem.

Po mrowiskach też nie skaczą.

Przecież wtedy mrówki płaczą!

Odezwała się sarenka:

- Pamiętają o ziarenkach,

w zimie dokarmiają ptaki.

Lubią nas te przedszkolaki!

Cieszmy się więc do rozpuku

i śpiewajmy: Kuku, kuku!

* Rozmowa na temat wiersza.

Nauczyciel pyta: Jaki tak wydaje odgłosy: kuku, kuku? O co kukułka pytała dzieci? Co mówiły w wierszu poszczególne zwierzęta: sarny i jeżyki, lis, zając Kicek i mały wilczek? Z czego cieszyły się zwierzęta? Nauczyciel kontynuuje rozmowę . Pyta: Co można robić, a czego nie wolno robić będąc w lesie? Dlaczego trzeba dbać o las? Czym dla zwierząt jest las?

* Karty Pracy cz. 4 nr 76 ( 5 latki)

Dzieci: - oglądają zdjęcia mówią, za co cenimy las

- słuchają wypowiedzi 6 – latków

- uczą się z nauczycielem rymowanki o zachowaniu w lesie

- słuchają wypowiedzi 6- latków

* Karty Pracy cz.4 nr 92 ( 6 latki)

Dzieci:

słuchają wypowiedzi 5 – latków

- odczytują, za co cenimy las

- mówią rymowankę z różnymi emocjami

* Mapa fizyczna Polski – gromadzenie informacji na temat znaczenia drzew w przyrodzie.

* Wyjaśnienie powiedzenia „ Lasy to zielone płuca Ziemi”.

mapa polski Small

Lasy produkują tlen potrzebny do oddychania, zatrzymują także kurz i pył, oczyszczając powietrze. Ludzie chronią lasy, tworząc parki narodowe i rezerwaty przyrody. Parki narodowe to duże obszary leśne, zachowane w stanie naturalnym, objęte ochroną prawną, które posiadają posiadają wartość przyrodniczą, krajobrazową i kulturową. Ludzie dbają też o to, aby drzew było jak najwięcej. Wymyślili np. Dzień Drzew. W ramach tego święta organizują akcję sadzenia drzew.

„ Wiosenne drzewo” – praca plastyczna dla chętnych dzieci