PRZEDSZKOLE NR 3
W MIASTECZKU ŚLĄSKIM

GRUPA IV „MALI ODKRYWCY”   Wychowawca: mgr Henryka Pytlok

*********************************************************************************

Życzenia radosnych Świąt Wielkanocnych,
wypełnionych nadzieją budzącej się do życia wiosny.
Pogody w sercu i radości płynącej
ze Zmartwychwstania Pańskiego

                                       życzy p. Henia


                     kurczaczek Small                   

******************************************************************************************************

PIĄTEK: 10. 04. 2020 r.

TEMAT: ZWYCZAJE WIELKANOCNE

- utrwalenie wiadomości na temat zwyczajów wielkanocnych

- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo- ruchowej

* Pisanki, kraszanki, jajka malowane – kultywowanie tradycji związanych z ozdabianiem jajek, rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej

( pomoce: kolorowe flamastry, papier samoprzylepny, wydmuszki, gotowane jajka)

Wykonanie pisanek: dzieci rysują kolorowymi flamastrami, najlepiej markerami wodoodpornymi, wzory na wydmuszkach ( linie w układzie pionowym, poziomym, linie skośne, fale, zygzaki lub inne dowolne wzorki i łączą je w szlaczki.

Wykonanie kraszanek: dzieci oklejają gotowane jajka elementami wyciętymi z kolorowego samoprzylepnego papieru.

1. Słuchanie opowiadania B. Kosmowskiej „ Pamiętnik Kasi”

Sobota

Już niedługo Wielkanoc. Mama powiedziała, że jutrzejsza niedziela jest całkiem inna. Nazywa się Niedzielą Palmową. Nie wyjaśniła dlaczego. Za to obiecała, że wszystko się wyjaśni, gdy pójdziemy na przedświąteczny kiermasz.

Niedziela

Z wrażenia nie mogłam zasnąć. A kiedy wstałam rano, od razu wyjrzałam przez okno, żeby sprawdzić, ile palm wyrosło w naszym ogrodzie. Nie było żadnej!

Tata najpierw się śmiał z tych moich palm. Potem wytłumaczył, że tak się nazywa świąteczna ozdoba, którą kiedyś robiono z różnych gałązek. Do dziś wyplata się palmy nawet z kolorowych słomek, traw i papierków. Zobaczyłam je na kiermaszu i bardzo mi się spodobały . Jedną z nich kupiliśmy i została poświęcona. Mama uważa, że będzie chroniła nasz dom przed nieszczęściem albo złośliwymi sąsiadami. Czekamy z Krzysiem, kiedy palma zacznie działać cuda.

Poniedziałek

No i stało się! Palma wcale nie chroni przed nieszczęściami! Dziś mama ogłosiła wielkie porządki w całym domu! I jeszcze usłyszeliśmy, że sprzątanie jest świąteczną tradycją. To był dość męczący dzień, ale w naszym domu zapachniało wiosną.

Środa

Po południu przyszła pani Matysiak ze skargą, że Krzyś i ja zostawiamy rowery pod jej furtką. Postawiliśmy je tam na chwilę i to była niesłuszna pretensja. Musieliśmy kupić złotą palmę!

Piątek

Mama powiedziała, że jest post, a my chcieliśmy zjeść na obiad spaghetti z sosem. Na szczęście wieczorem bawiliśmy się w malarzy jajek! To była frajda przygotować ładny koszyk ze święconką. Krzyś patrzył z wielkim smutkiem na pęto kiełbaski w koszyku. I zażartował, że trzeba na nią poczekać aż do świątecznego śniadania.

Pierwszy dzień świąt

Znowu jest niedziela, ale już świąteczna! Dziś możemy leniuchować i jeść pyszne dania. Robimy to z radością. Z pysznych dań najbardziej cieszy się tata. A my z Krzysiem mniej, bo po smacznych ciastach nic już nie możemy zjeść. Najbardziej uroczyste było śniadanie. Założyłam swoją nową sukienkę. Nawet Krzyś wyglądał tego dnia bardzo elegancko, jak powiedziała mama.

Poniedziałek

Tata mnie ostrzegał, abym uważała idąc do dorotki, bo choć nie pada deszcz, mogę nagle mieć mokrą sukienkę. Śmiałam się z taty. Ale już po chwili biegłam do domu, przemoczona do suchej nitki. Syn pani Matysiak i taki Robert z naprzeciwka wylali na mnie i moją nową sukienkę całe wiadro wody, krzycząc – Śmigus – dyngus! Śmigus- dyngus!

Poskarżyłam się rodzicom, ale powiedzieli że dziś jest lany poniedziałek. I tego dnia łatwo poznać, kto zna się na świątecznych zwyczajach, a kto nie!

- Można się oblewać wodą, ale delikatnie – powiedział tata.

- Kiedyś uważano, że oblana panienka szybciej wyjdzie za mąż, a jeśli się obraża, długo będzie szukać męża – dodała mama. Pomyślałam, że tata ładnie oblał mamę wodą, skoro została jego żoną i postanowiłam nigdy nie być żoną Roberta, choć Robert ma świetnego psa i siostrę Dorotkę, którą bardzo lubię. No …. chyba że Robert nauczy się ładnie obchodzić święta.

* Rozmowa na temat opowiadania. Układanie obrazków przedstawiających zwyczaje świąteczne według odpowiedniej kolejności.

( Pomoce: obrazki lub zdjęcia przedstawiające wymienione w opowiadaniu zwyczaje świąteczne: święcenie palm, porządki przedświąteczne, święcenie pokarmów, śniadanie

wielkanocne, śmigus- dyngus)

Nauczyciel prosi, aby dzieci opowiedziały o świątecznych zwyczajach, z zachowaniem odpowiedniej kolejności ( poświęcenie palm, przedświąteczne porządki, święcenie pokarmów, śniadanie wielkanocne, śmigus- dyngus).

* Opisywanie palm wielkanocnych

Dzieci opisują wygląd palm wielkanocnych, budując zdania poprawne pod względem gramatycznym.

* Porównywanie długości palm wielkanocnych

Nauczyciel pokazuje dzieciom palmy wielkanocne wykonane z różnych materiałów. Pomoce: centymetr, kolorowy sznurek, nożyczki.

Nauczyciel prosi, aby dzieci porównały między sobą długość palm wielkanocnych. Dzieci wykonują zadanie, wykorzystując kolorowe sznurki. Przykładają sznurek do palmy ( przy każdej palmie lezy sznurek w innym kolorze), Odcinają odpowiednią długość sznurka i układają pod palmą. Następnie porównują długość sznurków i układają palmy w prawidłowej kolejności. Nauczyciel pyta: Gdybyśmy nie mieli sznurka, co ze znajdujących się w sali rzeczy moglibyśmy wykorzystać do zmierzenia długości palm? ( na stole leży miarka krawiecka). Dzieci szukają przedmiotów w sali, wykorzystują je do pomiarów palm.

palmy henia Small

* Karty pracy cz. 4 nr 58 ( 5 latki)

Dzieci:

- przyglądają się tulipanom, wskazują różnice między nimi

- kolorują tulipany

- wskazują trzy najkrótsze tulipany i trzy najdłuższe tulipany

- rysują po śladach rysunków tulipanów, kolorują je

Karty pracy nr 59 ( 5 latki)

Dzieci:

- kolorują po prawej stronie rysunku te miejsca, które po lewej zaznaczone są kropkami

- kolorują koła według wzoru

Karty pracy cz.4 nr 70 ( 6 latki)

Dzieci:

- numerują tulipany według wielkości: od najmniejszego do największego

- rysują szlaczki po śladach, a potem- samodzielnie

Karty pracy nr 71 ( 6 latki)

Dzieci:

- kolorują po prawej stronie na rysunku te miejsca, które po lewej zaznaczone są kropkami

- rysują szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie

2. Kurczak wielkanocny -praca plastyczna

( Pomoce: Wyprawka, karta nr 19, nożyczki, naklejki, tacka , pocięta zielona bibułka) )

Nauczyciel proponuje wykonanie z papieru sylwety kurczaka.

Dzieci wycinają kształt tułowia kurczaka. Składają go wzdłuż szarych linii i sklejają w zaznaczonym miejscu. Wycinają głowę kurczaka i przyklejają we właściwym miejscu tak, jak to widać na fotografii. Odnajdują w naklejkach dziób, oczy i nóżki kurczaka. Naklejają je, kierując się fotografią, lub zgodnie ze swoim pomysłem.

Układają kurczaka na tacce wyłożoną , pociętą zieloną bibułą.

 

CZWARTEK: 9. 04. 2020 R.

TEMAT: ŻYCZENIA WIELKANOCNE

Dziecko:

- formułuje życzenia poprawne pod względem gramatycznym

- pokazuje na palcach wynik liczenia, układa działania matematyczne do wypowiedzianej słownie treści zadania

- koloruje odpowiednia liczbę prostokątów, wpisuje odpowiednie liczby i znaki, czyta zapisy

- wykonuje ćwiczenia według instrukcji słownej

1. Oglądanie kart świątecznych, zwracanie uwagi na powtarzające się motywy świąteczne

( Pomoce: kartki świąteczne z różnymi motywami)

dzieci oglądają karty świąteczne związane z Wielkanocą. Odnajdują na nich motywy świąteczne ( symbole), nazywają się. Następnie te same symbole wskazują na zdjęciu.

2. Wykonanie karty świątecznej

( Pomoce: kartka z bloku technicznego, kredki świecowe, farby plakatowe w ciemnych kolorach, zaostrzony patyk)

dzieci dokładnie kolorują całą powierzchnię kartki z bloku technicznego kredkami świecowymi w różnych kolorach. Następnie pokrywają kartę farbą w ciemnym kolorze i odkładają do wyschnięcia. Po wyschnięciu wydrapują wzór, używając zaostrzonego patyczka.

Nauczyciel zwraca uwagę na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas posługiwania się ostrymi narzędziami.

2. Zabawy kartami świątecznymi – zajęcia matematyczne

* „ Piłka”

Dzieci siedzą w kole, nauczyciel toczy piłkę do wybranego dziecka mówiąc :Z okazji nadchodzących świąt wielkanocnych życzę ci dużo zdrowia. Dziecko odpowiada: Dziękuję wzajemnie i toczy piłkę do innego dziecka, składając mu życzenia według własnego pomysłu, ale zawarte w jednym zdaniu.

* Budowanie domów z kart świątecznych. Liczenie wykorzystanych w tym celu kart.

( Pomoce: karty świąteczne)

Nauczyciel prosi, aby dzieci zbudowały domy, wykorzystując jak największą liczbę kart, i policzyły ile kart wykorzystały w tym celu. Następnie dzieci porównują wyniki i wyłaniają zwycięzcę.

* Układanie zdań. Wykonywanie działań matematycznych na konkretach ( kartkach świątecznych)

( Pomoce: 10 kart dla każdego dziecka, liczby od 1 do 10)

Nauczyciel mówi: „ Mama postanowiła wysłać kart z życzeniami świątecznymi do babci Zosi, cioci Krysi, wujka Edka i pradziadka Adama” .

Dzieci układają odpowiednia liczbę kart. „ Niestety zabrakło jej jednego znaczka. Odłożyła więc jedną kartę na bok i poszła do skrzynki pocztowej tylko z tymi, na których nakleiła znaczki. Ile kart mama wrzuciła do skrzynki pocztowej?” 6 latki układają działania matematyczne i je odczytują, 5 latki pokazują wynik na palcach. Nauczycielka zachęca do samodzielnego układania i rozwiązywania zadań. Dziecko, które mówi treść zadania, wybiera również osobę, która ma udzielić odpowiedzi.

Karty Pracy cz.4 nr 56 ( 5 latki)

Dzieci:

- liczą pisanki po lewej i po prawej stronie, kolorują prostokąt przy tych pisankach, których jest więcej

- kończą rysować szlaczek

Karty pracy nr 67 ( 5 latki)

Dzieci:

- kończą rysunek pisanki według podanego kodu

- słuchają rymowanki mówionej przez nauczyciela, a następnie powtarzają ją podczas kolorowania

- kończą rysować szlaczek według wzoru z poprzedniej karty

* karty pracy cz.4 nr 68 ( 6 latki)

Dzieci:

- liczą pisanki, wpisują odpowiednie liczby i znaki, czytają zapisy

- kończą rysować szlaczek według wzoru

* Karty pracy cz4 nr 69 ( 6 latki)

Dzieci:

- obliczają działania, kolorują odpowiednio rysunek pisanki

- słuchają rymowanki mówionej przez nauczyciela, a następnie powtarzają ją podczas kolorowania

- kończą rysować szlaczek według wzoru z poprzedniej karty

* Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „ Czujna kura”

( Pomoce: trzy wycięte z papieru sylwety jajek)

Dzieci siedzą w kole. Są lisami. Wybrane dziecko zajmuje miejsce w środku koła. Jest kurą, która pilnuje swoich jajek ( obok kury leżą trzy wycięte z papieru sylwety jajek). Kura ma zamknięte oczy. Wskazane przez nauczyciela dziecko ( lis) skrada się cichutko na czworakach w kierunku kury. Stara się wykraść jajko. Jeśli mu się to uda, zamienia się rolą z kurą. Jeśli jednak kura usłyszy jakiś dźwięk, wskazuje ręką w kierunku skradającego się lisa, a on wraca na swoje miejsce. Próbę wykradzenia jajka podejmuje inny, wskazany przez nauczyciela lis.

* Kartka Świąteczna – propozycja do wykonania

kartka baranek Small

ŚRODA 8. 04. 2020 r.

Temat: KURCZAKI I JAJKA

Dziecko:

- układa obrazki historyjki obrazkowej według kolejności zdarzeń, uzasadnia swoje zdanie

- opisuje wygląd kury, koguta, kurcząt za pomocą określeń przymiotnikowych

- porusza się rytmicznie przy muzyce

- szybko reaguje na ustalone sygnały

1. Wykonanie sylwety kurczaka

( pomoce: opakowanie po jajku niespodziance, czerwona kartka i żółta kartka, czerwona tektura- na nóżki , klej, plastikowe sylwety oczu)

dzieci przygotowują opakowania po jajkach z niespodzianką. Wycinają grzebyk oraz dziobek z czerwonego papieru, a ogonek i skrzydełka z żółtego papieru. Z czerwonej tektury wycinają nóżki. Następnie przykleją elementy płasko do jajka z niespodzianką. Kiedy klej wyschnie, odginają je, nadając formę przestrzenną. Doklejają oczy.

* Układanie wyrazu według wzoru ( 5 latki)

Napisy: palma, baba, mazurek, pisanka, baranek>

Dzieci przygotowują Kartę B i Kartę C ( Wyprawka), nożyczki

Dzieci przygotowują Kartę B i Kartę C z wyprawki. Nauczyciel układa na stole napisy: palma, baba, mazurek, pisanka, baranek. Odczytuje je dzieciom. Dzieci wycinają z wyprawki, z karty C zdjęcia związane z Wielkanocą. Nauczyciel układa pod nimi ich wyrazy. Dzieci wycinają z Wyprawki z Karty B, kartoniki z tymi samymi nazwami zdjęć. Układają według wzoru nazwy pod odpowiednimi zdjęciami.

* Łączenie obrazków z ich nazwami ( 6 latki)

( Wyprawka , Karta B, karta C, nożyczki) 6 latki

Dzieci przygotowują kartę B i kartę C z wyprawki. Wycinają z karty C, zdjęcia związane z Wielkanocą, a z Karty B – kartoniki z ich nazwami. Układają nazwy pod odpowiednimi zdjęciami.

* Układanie wyrazu według wzory ( 5 latki)

( Napisy: palma, baba, mazurek, pisanka, baranek, Karty B i C z Wyprawki )

Dzieci przygotowują kartę B i kartę C z wyprawki. Nauczyciel układa na stole napisy: palma, baba, mazurek, pisanka, baranek. Odczytuje wyrazy dzieciom.

Dzieci wycinają z Wyprawki z Karty C zdjęcia związane z Wielkanocą. Nauczyciel układa po nimi ich nazwy. Następnie dzieci wycinają z karty B, kartoniki z tymi samymi nazwami zdjęć. Układają ( według wzoru) nazwy pod odpowiednimi zdjęciami.

2. Gdy skorupka jajka pęka”historyjka obrazkowa z elementami ćwiczeń słownikowych

* Zabawa „ Kury”

Dzieci stoją w kole. Odliczają do sześciu i zapamiętują swoją liczbę. Następnie nauczyciel wymienia liczebniki, a dzieci, które mają ten numer, naśladują sposób poruszania się kury – podskakują na dwóch nogach, zmieniając się miejscami z innymi dziećmi.

* Rozwiązanie zagadki

Gdy skorupka jajka pęka, wychodzi z jajeczka.

Wygląda jak żółta, puszysta kuleczka                             ( kurczak)

* Opisywanie kurczaka za pomocą określeń przymiotnikowych

Dzieci siedzą w kole , podają sobie maskotkę wielkanocnego kurczaka z rąk do rąk. Na przerwę w nagraniu muzyki Nauczyciel w imieniu kurczaka pyta: Jak wyglądam? Dziecko, które trzyma w ręce kurczaka, podaje jego charakterystyczną cechę np. miękki, żółty, puszysty. Następnie nauczyciel zadaję pytania np. Co jem? Ile mam nóg? Jaki dźwięk wydaję? Co robię, kiedy się boję?

* Opisywanie różnic w wyglądzie kury i kurczaka

Nauczyciel umieszcza na tablicy zdjęcie przedstawiające kurę i kurczęta. Dzieci liczą, ile kurcząt stoi obok kury. Pokazuje wynik na palcach. Następnie wymieniają różnice w wyglądzie kury i kurczęcia

kura grażyna

* Opisywanie różnic w wyglądzie kury i koguta

Nauczyciel włącza nagranie głosów kury i koguta. Dzieci naśladują głosy, podają nazwy zwierząt. Układają pod obrazkami napisy: kura, kogut. Wymieniają różnice w wyglądzie kury i koguta, stosując określenia przymiotnikowe

kogut grażyna Small

Karty Pracy cz. 4 nr 54 ( 5 latki)

* Karty Pracy cz.4 nr 66 ( 6 latki)

Dzieci:

- oglądają obrazki,numerują je za pomocą kropek według kolejności ( 5 latki)

- oglądają obrazek, numerują je według kolejności ( 6 latki)

- opowiadają historyjkę

- nadają tytuł obrazkom oraz całej historyjce

- kończą ozdabiać jajka według wzoru, kolorują rysunki

* Ćwiczenie umiejętności skupienia uwagi podczas działania „ Barwny kogucik”

( Pomoce: szablon koguta wycięty z kolorowego bristolu, rożne nasiona: fasoli, grochu, kawałki kolorowego papieru, plastelina, klej).

Na środku sali rozłożone są obręcze. W każdej obręczy leżą duży szablon koguta ( wycięty z kolorowego papieru) oraz materiały do jego ozdabiania. Dzieci maszerują między obręczami w rytmie dowolnego nagrania muzycznego. Podczas przerwy w muzyce zajmują miejsca obok najbliższej obręczy i ozdabiają w dowolny sposób znajdujące się w nim koguty. Zabawę powtarzamy kilka razy, zwracając uwagę, aby za każdym razem dzieci zajmowały miejsca obok innych obręczy. Na zakończenie dzieci oglądają wykonane prace.

* Karty Pracy cz.4 nr 55 ( 5 latki)

Dzieci:

- rysują po śladach pierwszego rysunku, kolorują rysunek

- rysują po śladach drugiego rysunku

- ozdabiają rysunki jajek po prawej stronie tak, jak są ozdobione jajka po prawej stronie

* Karty pracy cz. 4 nr 67 ( 6 latki)

Dzieci:

- rysują po śladach pierwszego rysunku, kolorują rysunek

- czytają wyrazy

- ozdabiają rysunki jajek po prawej stronie tak, jak są ozdobione jajka po lewej stronie.

WTOREK: 7. 04. 2020 R.

TEMAT: KOSZYCZEK WIELKANOCNY

* wzbogacenie wiadomości na temat zwyczajów wielkanocnych

* rozwijanie mowy

* rozwijanie umiejętności wykonywania ćwiczeń według instrukcji słownej

1. Układanie rymów do nazw obrazków

( obrazki na których przedstawione są elementy związane z Wielkanocą: bazie, jajka, baranek, kurczaczek)

Dzieci losują obrazki, na których są przedstawione elementy związane z Wielkanocą. Wypowiadają głośno nazwy i układają do nich rymy.

* Karty Pracy cz.4 nr 63 ( 6 latki)

Dzieci:

- rozwiązują krzyżówkę – naklejają litery tworzące nazwy obrazków

- odczytują hasło

- piszą litery „ f, F” po śladach, a potem samodzielnie

Dzieci 5 letnie ozdabiają wycięte z papieru sylwety jajek, według własnych pomysłów ( pomoce: kredki, papier kolorowy, klej, nożyczki, flamastry, wycięta z papieru sylweta jajka)

* Zabawa ruchowa rozwijająca umiejętność szybkiej reakcji na sygnał „ Kraszanki, do koszyczków”

( pomoce: bębenek, dla każdego dziecka: kolorowa sylweta jajka w jednym kolorze: czerwonym, zielonym, żółtym, niebieskim, małe obręcze w tych samych kolorach co sylwety jajek)

dzieci otrzymują sylwety kolorowych jajek ( kraszanek). Nauczyciel rozkłada na podłodze małe obręcze ( koszyczki). Dzieci, w zależności od granego rytmu na bębenku, biegają, maszerują, podskakują. Na przerwę w grze jak najszybciej zajmują miejsce w koszyku w tym samym kolorze co kraszanka.

2. Co słychać w koszyczku wielkanocnym? Słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego „ Wielkanocny koszyczek”

( Książka s. 60 – 61)

Dzieci przyglądają się ilustracjom w książce, słuchają opowiadania

Święta wielkanocne tego roku Olek i Ada wraz z rodzicami i dziadkami spędzili na wsi, w domu pradziadków. Stał tam pod lasem dom murowany. Dom miał strych i piwnice. A w domu tym był duży pokój z piecem kaflowym. A w pokoju stał okrągły, dębowy stół. A na stole obrus, biały, haftowany cały. Na stole dębowym stał koszyczek wiklinowy. A w koszyczku wiklinowym, na serwetce leżały pisanki – kraszanki, wielkanocne malowanki. Obok pisanek kraszanek stał cukrowy baranek, stał żółty kurczaczek, obok babka łaciata, gruba jak beczka i sol w solniczce w kształcie jajeczka. Rosła rzeżucha zielona, wędzonka dobrze uwędzona nęciła psa i kota, myszkę i kunę za płota.

Zawitał ksiądz do dzieci, koszyk wiklinowy poświęcił. Kropidło w miseczce utopił, święconą wodą pokropił:

pisanki- kraszanki,

cukrowego baranka,

kurczaczka z chorągiewką,

babkę z lukrową polewą,

chlebek pokrojony,

przy soli ułożony

rzeżuchę zieloną,

wędzonkę uwędzoną-

wszystko pokropił wodą święconą!

Mieszkańcy koszyka, pokropieni wodą święconą, poczuli się jakby świętymi. Jakby aureola wyrosła nad nimi i uczyniła wszystkich świętymi! A potem zaczęli krzyczeć jeden na drugiego. Czy dla święconego nie ma nić świętego?

- My jesteśmy najważniejsze! - chełpiły się pisanki – kraszanki. - Przy wielkanocnym stole świąteczni goście dzielą się nami, składają życzenia! Bez pisanek nie byłoby świąt wielkanocnych!

Beeee, to ja jestem najważniejszy! - zabeczał cukrowy baranek.- Jestem biały, słodki, jestem symbolem poświęcenia, ofiary za innych, dobroci i czystości! Beze mnie nie byłoby świąt wielkanocnych!

- Pi, pi, pi, to ja jestem najważniejszy! - pisnął kurczaczek. Jestem symbolem nowego życia, które po mrocznej zimie odradza się na nowo! Jak małe pisklęta, które wiosną wykluwają się z jaj!

- Wszyscy jesteście w błędzie! - huknęła babka. - ja jestem najważniejsza, bo właśnie po mnie wyciągają się ręce stołowników! Beze mnie nie byłoby świąt wielkanocnych!

- Nieprawda to my jesteśmy najważniejsi! - krzyknęli chleb i sól. - Gości zawsze wita się chlebem i solą. Bez nas nikt nie zapraszałby gości i nie byłoby prawdziwych świąt wielkanocnych!

- Co wy wygadujecie! - zaperzyła się rzeżucha.- Z moich ziarenek wyrastają zielone łodyżki, pełne witamin. Daję przykład innym roślinom, aby jak najszybciej zazieleniły się na polach, szybko rosły, dojrzewały i dawały obfity plon. Bez szybko budzącej się przyrody, bez rzeżuchy nie byłoby świąt wielkanocnych.

- Wszyscy mówicie nieprawdę! - krzyknęła wędzonka. - Czy mogą być święta bez wędzonki? Beze mnie nie ma świąt wielkanocnych, nie ma żadnych świąt!

- Jak to, a Wigilia? - spytał baranek.

Wędzonka obraziła się i nie powiedziała nic więcej.

To, co później się działo, nie miało nic wspólnego ze świętami ani z nastrojem świątecznym.

W koszyku wiklinowym rozgorzała prawdziwa bitwa: nie tylko na słowa, ale na co się tylko dało. Milczeniem pomińmy, kto, co i jak. Po zażartej kłótni nikt nie wyszedł z tej awantury cało.

Gdy dzieci weszły do pokoju, zobaczyły w koszyku istne pobojowisko.

- Co tu się mogło stać?

- Kto to zrobił?

Pierwsze podejrzenie padło na kota. Ale kot siedział grzecznie na kanapie i lizał różowym języczkiem futerko. Nie wyglądał na sprawcę spustoszenia w koszyku.

Następnym podejrzanym był pies. Ale pies grzecznie spał w budzie i nie wchodził do domu.

Dzieci podejrzewały mysz, ale mysz zostawiłaby ślady ząbków na wędzonce. Dzieci pomyślały o kunie,ale okna i drzwi były zamknięte. Jak mogłaby się dostać do pokoju?

- musimy naprawić zniszczenia! - postanowiły dzieci. Potłuczoną pisankę – kraszankę skleiły przezroczystym plasterkiem. Odłamały róg cukrowego baranka przykleiły scukrzonym miodem. Wyprostowały pogniecioną rzeżuchę. Pozbierały wysypaną sól i dokleiły kurczakowi urwany dziób. Przewróciły na drugą stronę wędzonkę, żeby nie było widać szkody. Poukładały równo porozrzucane kromki chleba. Jeszcze poprawiły koronkową serwetkę. Gdy świąteczni goście zasiedli przy stole, wszystko było w należytym porządku i ani śladu po niedawnej kłótni.

* Rozmowa na temat opowiadania

( Książka s. 60 – 61)

dzieci przyglądają się ilustracjom w książce, opowiadają historyjkę. 6 – latki czytają tekst umieszczony pod obrazkami. Uzasadniają swoją odpowiedź na pytanie nauczyciela: jak oceniacie zachowanie mieszkańców wielkanocnego koszyka? Kto z nich miał rację?

* Karty Pracy cz.4 nr 52 ( 5 latki. ) Dzieci:

- czytają nazwy z nauczycielem

- kończą rysować kurczaka według wzoru, kolorują go

Karty Pracy cz.4 nr 53 ( 5 latki). Dzieci:

- kolorują rysunek

- ozdabiają jajka według własnych pomysłów

- kończą rysować koguciki według wzoru, kolorują je

Karty Pracy cz.4 nr 64 ( 6 latki). Dzieci:

- słuchają nazw czytanych przez 5- latki

- liczą, ile jest kropek w każdej kolumnie: skreślają nieprawidłowy wynik wraz z towarzyszącą mu literą, z pozostałych liter odczytują wyraz

- łączą obrazki z ich nazwami

Karty Pracy cz.4 nr 65 ( 6 latki) . Dzieci:

- piszą po śladach poznanych liter, czytają tekst i dopowiadają

* Zabawa ruchowa „ Zające na łące”

( pomoce: skakanka)

Nauczyciel układa ze skakanki, rów( przeszkodę dla zajączków). Dzieci ( zające) poruszają się wyznaczonym miejscu do zabawy. Nie mogą jednak przejść przez rów. Na hasło: Uwaga, rów! - zajączki podchodzą do rowu i przeskakują przez niego obunóż na drugą stronę. Dalej zabawa toczy się według tych samych zasad.

3. Układanie historyjki obrazkowej „ Brzydkie kaczątko”. Opowiadanie baśni. Nadawanie tytułów poszczególnym obrazkom. ( Wyprawka, karta I, nożyczki).

Dzieci przygotowują kartę z wyprawki, przedstawiają historyjkę obrazkową „ Brzydkie kaczątko”. Wycinają obrazki i układają je według kolejności zdarzeń. Opowiadają baśń. Zastanawiają się, co by zrobiły, będąc na miejscu brzydkiego kaczątka.

koszyczek henia

 

DATA: 9. 04. 2020 R. (PONIEDZIAŁEK)

TEMAT: WIELKANOCNE MALOWANIE

Cele:

- utrwalenie wiadomości na temat tradycji wielkanocnych

- poszerzenie doświadczeń i wiadomości dotyczących tworzenia barw pochodnych

- rozwijanie słuchu fonematycznego

- poznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter

- wzbogacenie doświadczeń plastycznych

1. Wypowiadanie się na temat obrazków związanych ze świętami wielkanocnymi. Dzielenie się przeżyciami z domów rodzinnych. Opowiadanie o zwyczajach, które są w nich pielęgnowane, i przygotowaniach do świąt.

* WIELKANOC

Gdy przychodzi do nas wiosna,

ciepła, uśmiechnięta,

to przychodzą razem z wiosną

wielkanocne święta.

Święta, święta, wielkanocne święta.

Barwne palmy wielkanocne

pysznią się w wazonie,

jajka w różne piękne wzorki

są przyozdobione.

Jest koszyczek ze święconką,

w nim kilka pisanek,

chleb, kiełbasa, chrzan i jajka, cukrowy baranek.

W poniedziałek wielkanocny jest świetna zabawa.

Śmigus- dyngus wszystkich wodą

leje już od rana.

Dzieci odpowiadają na pytania nauczyciela:

- Co to jest śmigus- dyngus?

- Jakie potrawy kładziemy na wielkanocnym stole?

- Jak wygląda pisanka?

2. Ćwiczenia poranne

* Zabawa orientacyjno – porządkowa „ Kurczaki w koszyku”

Nauczycielka układa na środku sali ze skakanki kształt koszyka. Dzieci ( kurczaki) biegają po sali, dookoła koszyka , przy dźwiękach muzyki. Na przerwę w nagraniu muzyki wchodzą do środka koszyka wielkanocnego, przyjmują różne pozycje ( według własnych pomysłów) i stoją nieruchomo.

* Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „ Zabawy z jajkiem”

Dzieci układają z szarf małe koła i stają przed nimi. Nauczycielka wręcza każdemu dziecku małą piłeczkę ( jajko). Na sygnał dzieci podnoszą piłeczki oburącz do góry, unoszą głowę i patrzą na piłeczki. Następnie układają je ostrożnie na środku koła ułożonego z szarf. Starają się, aby nogi podczas ćwiczenia były proste.

3. Karty Pracy cz.4 nr 50 ( 5 latki)

Dzieci:

- opowiadają, co się dzieje na obrazku

- czytają z nauczycielem teks pod obrazkiem, uzupełniając go nazwami obrazków

- rysują szlaczek po śladzie

* Karty Pracy cz.4 nr 60 ( 6 latki)

dzieci:

- słuchają tekstu czytanego przez 5- latki i nauczyciela

- czytają tekst umieszczony pod obrazkiem

* Rozmowa na temat przeczytanego tekstu:

Czym Olek malował jajka? Jakiego koloru farby miał Olek?

Nauczyciel wyjaśnia, że kolory można podzielić na dwie grupy: ciepłe i zimne. Kolory ciepłe to takie, które kierują nasze myśli ku słońcu i ciepłu. Kolory zimne zaś przypominają nam wodę, chłód i niebo.

* Graficzne przedstawienie sposobu uzyskania koloru zielonego, pomarańczowego

barwy

4. Odkrywanie litery f: małej, wielkiej, drukowanej i pisanej

* wyodrębnienie wyrazu podstawowego: farby

* analiza i synteza słuchowa wyrazu

-dzieci dzielą słowo na głoski, liczą ile jest w słowie sylab, a ile głosek.

- wymieniają inne słowa, w których głoskę „ f” słychać na początku oraz w środku wyrazu.

* budowanie schematu słowa „ farby”

( białe kartoniki)

dzieci układają tyle kartoników, ile sylab słyszą w słowie „ farby” , układają tyle kartoników ile głosek słychać w słowie

* budowanie schematu słowa „ Franek” – dzieci dzielą słowo na sylaby, wymieniają głoski. ( układają z czerwonych i niebieskich kartoników model wyrazu)

* odkrywanie liter „ f, F” – dzieci opisują wygląd liter

* Karty Pracy cz.4 nr 60 ( 6 latki)

Dzieci:

- zwracają uwagę na podział słowa na sylaby, na głoski oraz samogłoski i spółgłoski

- Karty pracy cz 4 nr 61 ( 6 latki)

- dzielą nazwy zdjęć na głoski, liczą głoski

- czytają sylaby

- rozwiązują rebusy

- czytają wyrazy i zaznaczają w nich na niebiesko litery „ f, F”

Karty Pracy cz 4 nr 61 ( 6 latki)

Dzieci:

- czytają tekst, odpowiadają na pytania związane z tekstem

- wpisują do okienek odpowiednie liczby

- kreślą kształty liter pisanych „ f, F” w powietrzu, na dywanie, na plecach kolegów/koleżanek

- piszą litery „ f, F” po śladzie, a następnie samodzielnie

* Karty pracy cz 4 nr 51 ( 5 latki)

Dzieci:

- łączą liniami rysunki, których nazwy rozpoczynają się tak samodzielni- kolorują trzy wybrane rysunki

- czytają z nauczycielem wyraz „ farby” i układają obok taki sam wyraz z liter odszukanych wśród naklejek.

PISANKA WIELKANOCNA – praca plastyczna

* Pomoce: wydmuszki, farby plakatowe, patyczki do szaszłyków, plastelina

Wydmuszkę nabijamy na patyk do szaszłyków i malujemy farbami. Pomalowaną wydmuszkę jeszcze mokrą posypujemy cukrem. Wbijamy w bryłkę plasteliny i pozostawiamy do wyschnięcia . Wysuszone wydmuszki umieszczamy na dekoracyjnym półmisku.

Pisanki Henia Small