PRZEDSZKOLE NR 3
W MIASTECZKU ŚLĄSKIM

Grupa III Misie (4-5 latki)     Wychowawca Grażyna Filipczyk

 zyczenia grazyna Small

 

Piątek 10.IV.2020r

Temat: Wielkanocne świętowanie

• poznawanie tradycji świątecznych,

• wzbogacanie zasobu słownictwa czynnego,

• rozwijanie sprawności manualnej,

• rozwijanie umiejętności współpracy w parach.

• Układanie puzzli o tematyce świątecznej.

Obrazki lub puzzle o tematyce wielkanocnej (pocięte na części).

Dzieci układają obrazki indywidualnie, w parach lub w małych grupach, a następnie opowiadają, co przedstawia ich układanka.

• Zabawa oddechowa „Już czuć święta”

Dorosły proponuje dzieciom, żeby poczuły zapach zbliżających się świąt.

Prosi, aby wciągnęły powietrze nosem, na chwilę je zatrzymały i wykonały wydech ustami.  

Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Wielkanocny stół”

Nadeszła Wielkanoc.

Czas wielkiej radości!

Już stół wielkanocny

czeka na swych gości.

Pełno na nim potraw:

kiełbaska i żurek,

baba lukrowana,

tuż obok mazurek…

Dom pachnie czystością,

porządki skończone.

Czas na odpoczynek.

Wszystko już zrobione!

Święconka na stole,

a spośród pisanek,

jak każe tradycja,

wystaje baranek!

To czas na życzenia,

na chwile radości

i niech w naszych sercach

miłość ciągle gości.

• Rozmowa na temat wysłuchanego utworu.

− Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole?

− Dlaczego ludzie sprzątają przed świętami w domach?

− Co znajduje się w koszyczku ze święconką?

− Dlaczego ludzie w czasie świąt są na ogół weseli i mili dla innych?

• Zabawa ruchowa Kraszanki.

Koła: niebieskie, żółte, czerwone i zielone, tarcze gimnastyczne dla N. w tych samych kolorach co koła, nagranie piosenki Pisanki, pisanki

Dzieci otrzymują kolorowe koła, które oznaczają kolory kraszanek.

Dorosły ustala z nimi, co robią dzieci, które mają określony kolor kraszanek.

I tak np. dzieci, które mają:

– niebieskie kraszanki – skaczą w miejscu,

– żółte kraszanki – robią pajacyki,

– czerwone kraszanki – kiwają się na boki,

– zielone kraszanki – kręcą się wokół własnej osi.

Dorosły włącza nagranie piosenki, a wtedy wszystkie dzieci spacerują.

Kiedy piosenka cichnie, Osoba prowadząca podnosi tarczę w wybranym kolorze i wtedy polecenie wykonują dzieci mające koła w tym kolorze.

• Zabawa dydaktyczna Co jest związane z Wielkanocą?

Koszyk, pisanki/kraszanki, palma wielkanocna, baranek cukrowy, imitacja kurczaczka, bombka, łańcuch choinkowy.

Rozkładamy przed dziećmi różne przedmioty.

Wspólnie ustalamy co pasuje do świąt wielkanocnych, a co do nich nie pasuje.

Dzieci uzasadniają swój wybór.

Karta pracy, cz. 2, nr 30 4latki

Dziecko: − czyta z osobą dorosłą tekst dotyczący świąt wielkanocnych

(osoba dorosła czyta, dziecko wypowiada nazwy obrazków znajdujących się w tekście),

− nazywa ciasta (na podstawie obrazków).

• Zabawa ruchowa „Kwoka i kurczaki”

Gdy dorosły (kwoka) wyklaskuje rytm, dzieci (kurczaki) spacerują po podwórku, grzebią nóżką w ziemi.

Gdy przestaje wyklaskiwać rytm, kurczaki szybką idą do kwoki.

Następnie dorosły może wybrać dziecko, które przejmie rolę kwoki.

• Zabawa ruchowa „Szukamy oznak Wielkiej Nocy”

Baranek cukrowy, koszyczek, kurczątko, np. z waty, zajączek z porcelany, gałązka bukszpanu.

Dzielimy dzieci na grupy (tyle, ile jest przedmiotów) i prosimy, aby znalazły i przyniosły przedmioty związane ze zbliżającymi się świętami.

Rozwiązywanie zagadek E. Stadtmüller – Co znajdzie się na wielkanocnym stole?

Obrazki: kromka chleba, kawałek kiełbasy, jajko, baranek cukrowy, sól, gałązka bukszpanu.

Dzieci podają nazwy – rozwiązania – i wskazują odpowiednie obrazki.

Oby dzięki ludzkiej pracy

i opiece nieba

nigdy na twym stole

nie zabrakło... (chleba)

Azorek radośnie

przy koszyczku hasa,

lecz nic z tego nie będzie.

Nie dla psa... (kiełbasa)

W cebulowych łupinkach

lub w farbkach kąpane,

w prześliczne desenie

ręcznie malowane. (jajka)

Może być z cukru,

z gipsu lub z ciasta,

lecz najważniejszy jest

i basta!!! (baranek)

Sypka jak piasek,

jak śnieżek biała,

smaku dodaje

już szczypta mała. (sól)

Skromne listeczki,

ciemnozielone,

ale bez niego

co to za święcone. (bukszpan)

Karta pracy, cz. 2, nr 31 4-latki

Dzieci:

− ozdabiają rysunki jajek tak samo jak wyglądają rysunki pisanek,

− rysują po śladach rysunków laseczek.

• Zabawa dydaktyczna „Szukamy jajek”

Jajka ugotowane na twardo lub ich obrazki.

Jajka zostają umieszczone przez dorosłego w różnych miejscach sali

(muszą być przynajmniej częściowo widoczne).

Dzieci próbują określić położenie jajek i dopiero wówczas podejść po nie.

Po uzbieraniu wszystkich okazów można je przeliczyć.

• Śpiewanie piosenki „Pisanki, pisanki, jajka malowane”

Dzieci wspólnie z rodzicami głośno i wyraźnie śpiewają poznaną piosenkę.

Dzieci rysują pisanki w każdym kwadracie i ozdabiają według kodu

w pierwszym rzędzie pionowym wszystkie wzory na pisankach będą w kolorze żółtym

w drugim rzędzie pionowym wszystkie wzory na pisankach będą w kolorze niebieskim

w trzecim rzędzie pionowym wszystkie wzory na pisankach będą w kolorze zielonymi

w czwartym rzędzie pionowym wszystkie wzory na pisankach będą w kolorze czerwonym

w piątym rzędzie pionowym wszystkie wzory na pisankach będą w kolorze pomarańczowym

np. w pierwszym kwadracie pisanka w żółte kropki w drugim kwadracie pisanka w niebieskie kropki   itd.

kod pisanki grazyna Small

Pomóż zajączkowi dojść do koszyczka - 5 latki

- narysuj drogę zajączka

- pokoloruj zajączka, koszyczek, trawkę i motylki

zajączek droga Small

 

Czwartek 9.IV.2020r.

Temat: Zwyczaje świąteczne

• utrwalanie wiadomości na temat zwyczajów wielkanocnych,

• porównywanie długości i wysokości przedmiotów,

• rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.

• Pisanki, kraszanki, jajka malowane – kultywowanie tradycji związanych z ozdabianiem jajek, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Kolorowe flamastry (najlepiej markery wodoodporne), wydmuszki, gotowane jajka.

– dzieci rysują kolorowymi flamastrami, wzory na wydmuszkach (linie w układzie pionowym, poziomym, linie skośne, fale, zygzaki lub inne dowolne wzorki i łączą je w szlaczki).

Jeśli dzieci wyrażają zainteresowanie dalszą działalnością plastyczną, mogą malować również jajka farbami plakatowymi.

• Szlaczki z kraszanek – utrwalanie umiejętności dostrzegania regularności i kontynuowania rytmu.

Sylwety papierowych kraszanek.

Układamy przed dziećmi zestaw papierowych sylwet kraszanek.

Rozpoczynamy układanie szlaczka.

Dzieci obserwują, zauważają rytm i go kontynuują.

Prowadzący chowa jedną kraszankę.

Dzieci mówią, której kraszanki brakuje i jak była ozdobiona.

Przygotowania do świąt – rozmowa inspirowana opowiadaniem B. Kosmowskiej Pamiętnik Kasi.

• Słuchanie opowiadania B. Kosmowskiej „Pamiętnik Kasi”

Obrazki lub zdjęcia przedstawiające wymienione w opowiadaniu zwyczaje świąteczne (święcenie palm, porządki przedświąteczne, święcenie pokarmów, śniadanie wielkanocne, śmigus-dyngus).

Prowadzący czyta opowiadanie, robiąc przerwy.

Prosi dzieci o znalezienie właściwych obrazków ilustrujących dany fragment.

Sobota - Już niedługo Wielkanoc.

Mama powiedziała, że jutrzejsza niedziela jest całkiem inna.

Nazywa się ją Niedzielą Palmową.

Nie wyjaśniła dlaczego.

Za to obiecała, że wszystko się wyjaśni, gdy pójdziemy na przedświąteczny kiermasz. Niedziela - Z wrażenia nie mogłam zasnąć.

A kiedy wstałam rano, od razu wyjrzałam przez okno, żeby sprawdzić, ile palm wyrosło w naszym ogrodzie.

Nie było żadnej!

Tata najpierw się śmiał z tych moich palm.

Potem wytłumaczył, że tak się nazywa świąteczna ozdoba, którą kiedyś robiono z różnych gałązek.

Dziś wyplata się palmy nawet z kolorowych słomek, traw i papierków.

Zobaczyłam je na kiermaszu i bardzo mi się podobały.

Jedną z nich kupiliśmy i została poświęcona.

Mama uważa, że będzie chroniła nasz dom przed nieszczęściem albo złośliwymi sąsiadami.

Czekamy z Krzysiem, kiedy palma zacznie działać cuda.

Poniedziałek- No i stało się!

Palma wcale nie chroni przed nieszczęściem!

Dziś mama ogłosiła wielkie porządki w całym domu!

I jeszcze usłyszeliśmy, że sprzątanie jest świąteczną tradycją.

To był dość męczący dzień, ale w naszym domu zapachniało wiosną.

Środa - Po południu przyszła pani Matysiak ze skargą, że Krzyś i ja zostawiamy rowery pod jej furtką.

Postawiliśmy je tam na chwilę i to była niesłuszna pretensja.

Musieliśmy kupić złotą palmę!

Piątek- Mama powiedziała, że jest post, a my bardzo chcieliśmy zjeść na obiad spaghetti z sosem!

Na szczęście wieczorem bawiliśmy się w malarzy jajek!

To wielka frajda przygotować ładny koszyk ze święconką.

Krzyś patrzył z wielkim smutkiem na pęto kiełbaski w koszyku.

I żałował, że trzeba na nią poczekać aż do świątecznego śniadania.

Pierwszy dzień świąt - Znowu jest niedziela, ale już świąteczna!

Dziś możemy leniuchować i jeść pyszne dania.

Robimy to z radością.

Z pysznych dań najbardziej cieszy się tata.

A my z Krzysiem mniej, bo po smacznych ciastach nic już nie możemy zjeść!

Najbardziej uroczyste było śniadanie.

Założyłam swoją nową sukienkę.

Nawet Krzyś wyglądał tego dnia bardzo elegancko, jak powiedziała mama.

Poniedziałek - Tata mnie ostrzegał, abym uważała, idąc do Dorotki, bo choć nie pada deszcz, mogę nagle mieć mokrą sukienkę.

Śmiałam się z taty.

A już po chwili biegłam do domu, przemoczona do suchej nitki.

Syn pani Matysiak i taki Robert z naprzeciwka wylali na mnie i moją nową sukienkę całe wiadro wody, krzycząc:

– Śmigus-dyngus! Śmigus-dyngus!

Poskarżyłam się rodzicom, ale powiedzieli, że dziś jest lany poniedziałek.

I tego dnia łatwo poznać, kto zna się na świątecznych zwyczajach, a kto nie!

– Można się oblewać wodą, ale delikatnie – powiedział tata.

– Kiedyś uważano, że oblana panienka szybciej wyjdzie za mąż, a jeśli się obraża, długo będzie szukała męża – dodała mama.

Pomyślałam, że tata ładnie oblał mamę wodą, skoro została jego żoną.

I postanowiłam nigdy nie być żoną Roberta, choć Robert ma świetnego psa i siostrę Dorotkę, którą bardzo lubię.

No… chyba że Robert nauczy się ładnie obchodzić święta

• Rozmowa na temat opowiadania.

Układanie obrazków przedstawiających zwyczaje świąteczne według odpowiedniej kolejności.

Dorosły prosi, aby dzieci opowiedziały o świątecznych zwyczajach, z zachowaniem odpowiedniej kolejności (święcenie palm, porządki przedświąteczne, święcenie pokarmów, śniadanie wielkanocne, śmigus-dyngus).

Opisywanie wyglądu palm wielkanocnych.

Palmy wielkanocne wykonane z różnych materiałów.

Dorosły pokazuje dzieciom palmy wielkanocne wykonane z różnych materiałów.

Dzieci opisują ich wygląd, budując zdania poprawne pod względem gramatycznym.

• Porównywanie długości palm wielkanocnych.

Palmy wielkanocne wykonane z różnych materiałów, centymetr, dla każdego dziecka: kolorowy sznurek, nożyczki.

Prosimy, aby dzieci porównały między sobą długość palm wielkanocnych.

Dzieci wykonują zadanie, wykorzystując kolorowe sznurki.

Przykładają sznurek do palmy (przy każdej palmie leży sznurek w innym kolorze), odcinają odpowiednią długość sznurka i układają pod palmą.

Następnie porównują długość sznurków i układają palmy w prawidłowej kolejności.

Prowadzący pyta:

Gdybyśmy nie mieli sznurka, co ze znajdujących się w sali rzeczy moglibyśmy wykorzystać do zmierzenia długości palm?

(Przed rozpoczęciem zajęcia prowadzący układa na stoliku miarkę krawiecką, nie informując o tym dzieci).

Dzieci szukają w sali właściwych przedmiotów i podają swoje propozycje.

Następnie wykorzystują je do ponownych pomiarów palm lub innych świątecznych elementów zgromadzonych przez prowadzącego.

Mogą mierzyć np. wysokość maskotek

– baranków, kurczaków

– oraz papierowych sylwet jaj.

• Zabawa ruchowa z elementem ćwiczeń ortofonicznych – „Kwoka i kurczęta”

Dzieci (kurczęta) poruszają się jedno za drugim za prowadzącym. (kwoką).

Idą drobnym krokiem w określony przez prowadzącego sposób:

na palcach,

na piętach,

z rękami uniesionymi w górę

lub opartymi na biodrach cicho popiskują: pi, pi, pi, pi.

Karta pracy, cz. 4, nr 58   5-latki

− przyglądają się tulipanom, wskazują różnice między nimi,

− kolorują tulipany,

− wskazują trzy najkrótsze tulipany i trzy najdłuższe tulipany,

− rysują po śladach rysunków tulipanów, kolorują je.

Karta pracy, cz. 4, nr 59 5-latki

− kolorują po prawej stronie na rysunku te miejsca, które po lewej zaznaczone są kropkami,

− kolorują koła według wzoru.

Matematyka z jajem

Propozycja pracy plastycznej

Zajączki papierowych tacek

zające z tacek

Zajączek z białej kartki

zajączek z papieru

 

Środa 8.IV.2020r.

Temat: Życzenia wielkanocne

• wzbogacanie wiadomości na temat zwyczajów wielkanocnych,

• rozwijanie sprawności rachunkowych,

• kształcenie umiejętności wykonywania ćwiczeń według instrukcji słownej.

• Oglądanie kart świątecznych, zwracanie uwagi na powtarzające się motywy świąteczne.

Karty świąteczne z różnymi motywami.

Dzieci oglądają karty świąteczne związane z Wielkanocą.

Odnajdują na nich motywy świąteczne (symbole), nazywają je.

• Wykonanie karty świątecznej.

Dla każdego dziecka: kartka z bloku technicznego, kredki świecowe, farby plakatowe w ciemnych kolorach, zaostrzony patyczek lub dłutko.

Dzieci dokładnie kolorują całą powierzchnię kartki z bloku technicznego kredkami świecowymi w różnych kolorach.

Następnie pokrywają kartkę farbą w ciemnym kolorze i odkładają do wyschnięcia.

Po wyschnięciu wydrapują wzór, używając zaostrzonego patyczka lub dłutka.

Zwracamy uwagę na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas posługiwania się

ostrymi narzędziami.

Zabawy kartami świątecznymi – zajęcia matematyczne.

• Zabawa na powitanie. „Piłka”

Dzieci siedzą w kole. Dorosły toczy piłkę do wybranego dziecka, mówiąc:

Z okazji nadchodzących świąt wielkanocnych życzę ci dużo zdrowia.

Dziecko odpowiada:

Dziękuję, wzajemnie i toczy piłkę do innego dziecka, składając mu życzenia według własnego pomysłu, ale zawarte w jednym zdaniu.

• Liczenie kart świątecznych.

Dwie duże koperty, po 8 kart świątecznych dla każdego z 2 zespołów.

Dzielimy dzieci na dwa zespoły.

Każdemu zespołowi wręczamy kopertę, w której znajduje się 8 kart świątecznych.

(W zespole powinny być dzieci 4-letnie i 5-letnie. Jeśli nie jest to możliwe, ograniczamy liczbę kart do 6 i tylko w tym zakresie organizujemy różne zadania).

Prosimy, aby dzieci wyjęły zawartość koperty,

ułożyły jedną kartę obok drugiej,

policzyły karty (raz od prawej strony, raz od lewej strony)

i pokazały wynik na palcach.

Zwracamy uwagę na fakt, że – bez względu na kierunek liczenia – liczba kart się nie zmieniła.

• Budowanie domów z kart świątecznych.

Liczenie wykorzystanych w tym celu kart.

Po 8 kart świątecznych dla każdego z dwóch zespołów.

Prosimy je, aby zbudowały domy, wykorzystując jak największą liczbę kart,

i policzyły, ile kart wykorzystały w tym celu.

Następnie dzieci porównują wyniki poszczególnych zespołów i wyłaniają zwycięzcę.

• Układanie z kart rytmu wygrywanego przez dorosłego

Po 8 kart świątecznych dla każdego z 2 zespołów, prowadzący wygrywa na bębenku prosty rytm. ( przypomina, że przerwy między poszczególnymi dźwiękami należy zaznaczyć przez odsunięcie kart od siebie).

Dzieci układają ten sam rytm, wykorzystując karty.

Następnie członkowie zespołów wspólnie wyklaskują go lub wytupują.

W dalszej kolejności rytmy mogą wygrywać liderzy zespołów dla innych,

wskazanych przez siebie, zespołów.

• Układanie zadań.

Wykonywanie działań matematycznych na konkretach (kartach świątecznych).

Po 10 kart świątecznych dla każdego z 2 zespołów, liczby od 1 do 10.

Dorosły mówi dzieciom zadanie:

Mama postanowiła wysłać karty z życzeniami świątecznymi do babci Zosi,

cioci Krysi, wujka Edka i pradziadka Adama.

Dzieci układają odpowiednią liczbę kart.

Niestety, zabrakło jej jednego znaczka.

Odłożyła więc jedną kartę na bok i poszła do skrzynki pocztowej tylko z tymi,

na których nakleiła znaczki.

Ile kart mama wrzuciła do skrzynki pocztowej?

5-latki pokazują wynik na palcach.

Zachęcamy dzieci do samodzielnego układania i rozwiązywania zadań.

Dziecko, które mówi treść zadania, wybiera również osobę, która ma udzielić odpowiedzi.

• Zabawa ruchowa „Świąteczne życzenia”

Dzieci poruszają się po sali w rytm wygrywany na tamburynie.

Na przerwę w grze podchodzą do siebie, podają sobie rękę

i wypowiadają słowa: Wesołych Świąt.

Karta pracy, cz. 4, nr 56   5- latki

Dzieci:

− liczą pisanki po lewej i po prawej stronie,

− kolorują prostokąt przy tych pisankach, których jest więcej,

− kończą rysować szlaczek według wzoru

Karta pracy, cz. 4, nr 57 5- latki

Dzieci:

− kolorują rysunek pisanki według podanego kodu,

− słuchają rymowanki mówionej przez N., a następnie powtarzają ją podczas kolorowania,

− kończą rysować szlaczek według wzoru z poprzedniej karty.

Ćwiczenia gimnastyczne

(Jeśli to możliwe zabawy na świeżym powietrzu)

• Zabawa ruchowa z elementem rzutu – „Czerwony parzy”

Dzieci stoją w kole.

Wybrane dziecko rzuca piłkę do stojących w kole kolegów i wymienia kolory.

Dzieci nie mogą złapać piłki, gdy wymieniony zostanie kolor czerwony.

• Co słychać wiosną w trawie? – obserwowanie życia toczącego się wiosną w trawie.

Wysłuchiwanie dźwięków. Lupy lub szkła powiększające.

Dzieci, wykorzystując lupy lub szkła powiększające, obserwują życie toczące się wiosną w trawie, np. przyglądają się mrówkom.

Nasłuchują, czy z trawy dobiegają jakieś dźwięki.

Starają się je zidentyfikować.

• Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – „Czujna kura”

Trzy wycięte z papieru sylwety jajek.

Dzieci siedzą w kole. Są lisami.

Wybrane dziecko zajmuje miejsce w środku koła.

Jest kurą, która pilnuje swoich jajek (obok kury leżą trzy wycięte z papieru sylwety jajek).

Kura ma zamknięte oczy.

Wskazane przez dorosłego dziecko (lis) skrada się cicho na czworakach w kierunku kury.

Stara się wykraść jej jajko.

Jeśli mu się to uda, zamienia się rolą z kurą.

Jeśli jednak kura usłyszy jakiś dźwięk, wskazuje ręką w kierunku skradającego się lisa,

a on wraca na swoje miejsce.

Próbę wykradzenia jajka podejmuje inny, wskazany przez dorosłego, lis.

• Porządki przedświąteczne – porządkowanie kącików zainteresowań.

Ściereczki do wycierania kurzu.

Dzieci wspólnie z dorosłym porządkują salę, np. ścierają kurze, segregują klocki, ustawiają zabawki, układają książki.

Wyjaśniamy dzieciom, że wykonywanie prac porządkowych jest jedną z tradycji.

• Samodzielne formułowanie życzeń.

Zachęcanie do wysyłania kart świątecznych do bliskiej rodziny i znajomych.

Karty świąteczne wykonane przez dzieci w części I dnia.

Nawiązujemy do tradycji wysyłania kart świątecznych.

Dzieci podejmują decyzję, do kogo chciałyby wysłać kartę.

Kolejno formułują życzenia, które dorosły zapisuje na kartach wykonanych przez dzieci

w części I dnia.

Następnie pytamy, co należy zrobić, aby karta trafiła do adresata

(zaadresować, nakleić znaczek, wrzucić do skrzynki pocztowej).

Zachęcamy, aby dzieci wspólnie z rodzicami wysłały kartę do wybranej osoby.

• Utrwalanie piosenki „Pisanki, pisanki jajka malowane”

• Zabawa kształcąca poczucie rytmu i tempa – „Papierowe kule”

Dla każdego dziecka kula uformowana z szarego papieru lub gazety.

Dorosły śpiewa piosenkę „Pisanki, pisanki, jajka malowane”

dzięki czemu zadania mogą zostać wykonane w odpowiednim tempie,

zgodnie z możliwościami dzieci.

Dzieci zajmują miejsca na okręgu, w siadzie skrzyżnym.

Przed każdym dzieckiem leży papierowa kula.

Podczas pierwszej zwrotki dzieci rytmicznie podrzucają papierowe kule.

Podczas drugiej zwrotki turlają kule wokół siebie.

Podczas trzeciej zwrotki przerzucają kule z dłoni do dłoni.

• Zajączki z rolek – praca plastyczna dla chętnych dzieci

zajac grazyna

zajac kolorowanka grazyna

 

Wtorek 7. IV. 2020r.

Temat: Kurczaki i jajka

• rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,

• wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,

• kształtowanie poczucia rytmu,

• wyrabianie reakcji na określone sygnały.

• Wykonanie sylwety kurczaka.

Dla każdego dziecka: opakowanie po jajku z niespodzianką, czerwona kartka i żółta kartka, czerwona tekturka (na nóżki), mocny klej (np. magic lub wikol),

gotowe plastikowe sylwety oczu lub małe guziki

Dzieci przygotowują opakowania po jajkach z niespodzianką.

Wycinają grzebyk oraz dziobek z czerwonego papieru, a ogonek i skrzydełka z żółtego papieru.

Z czerwonej tektury wycinają nóżki.

(Jeśli wycięcie poszczególnych elementów sprawia dzieciom trudność, możemy przygotować ich szablony). Następnie przyklejają elementy płasko do jajka z niespodzianką.

Kiedy klej wyschnie, odginają je, nadając formę przestrzenną.

Doklejają oczy. Ustawiają wykonane sylwety kurczaków we wskazanym miejscu.

„Gdy skorupka jajka pęka” – historyjka obrazkowa z elementami ćwiczeń słownikowych.

• Powitanie zabawą „Kury”

Dzieci stoją w kole. Odliczają do sześciu i zapamiętują swoją liczbę.

Następnie dorosły wymienia liczebniki, a dzieci, które mają ten numer,

naśladują sposób poruszania się kury – podskakują na dwóch nogach,

zamieniając się miejscami z innym dzieckiem.

• Rozwiązywanie zagadki I. Fabiszewskiej.

Dorosły mówi zagadkę.

Gdy skorupka pęka, wychodzi z jajeczka.

Wygląda jak żółta puszysta kuleczka. (kurczak)

• Oglądanie filmu „Wylęganie kurczaków”

https://www.youtube.com/watch?v=WD9mh6OmCtI

https://www.youtube.com/watch?v=6AL3nv8v7xI

• Opisywanie kurczaka za pomocą określeń przymiotnikowych.

Odtwarzacz CD, nagranie dowolnego utworu w umiarkowanym tempie, maskotka wielkanocnego kurczaka.

Dzieci siedzą w kole.

Dorosły włącza nagranie dowolnego utworu w umiarkowanym tempie.

Dzieci podają sobie maskotkę wielkanocnego kurczaka z rąk do rąk.

Na przerwę w nagraniu muzyki dorosły w imieniu kurczaka pyta:

Jak wyglądam?

Dziecko, które trzyma w ręce kurczaka, podaje jego jedną charaktery- styczną cechę, np.: miękki, żółty, puszysty.

Następnie dorosły zadaje pytania, np.:

Co jem?

Ile mam nóg?

Jaki dźwięk wydaję?

Co robię, kiedy się boję?

• Umieszczanie sylwety kurczaka według instrukcji słownej.

Dzieci przygotowują sylwety kurczaków wykonane w części I dnia.

Maszerują po sali w rytm nagrania muzyki.

Na przerwę w muzyce układają sylwety według poleceń dorosłego,

np.: przed sobą, za sobą, obok prawej nogi, między nogami, trzymają w lewej ręce, unoszą w górę, trzymając w prawej ręce.

• Opisywanie różnic w wyglądzie kury i kurczaka.

Dzieci liczą, ile kurcząt stoi obok kury. Pokazują wynik na palcach.

Następnie wymienią różnice w wyglądzie kury i kurczęcia.

kura grażyna

• Opisywanie różnic w wyglądzie kury i koguta.

Dzieci naśladują głosy, rozpoznają je i podają nazwy zwierząt.

Dzieci głoskują wyrazy: kura (k-u-r-a ), kogut ( k-o-g-u-t )

Następnie wymieniają różnice w wyglądzie kury i koguta, stosując określenia przymiotnikowe.

kogut grażyna Small

• Zabawa ruchowa „Rodzinne spotkania”

Dzieci poruszają się po sali w rytm wygrywany na trójkącie.

Na przerwę w grze dobierają się trójkami i wyznaczają sobie role: kurczaka, koguta i kury.

W zależności od polecenia N. pieją wszystkie koguty, gdaczą kury lub popiskują kurczęta.

Karta pracy, cz. 4, nr 54 5latki

Dzieci:

− oglądają obrazki, numerują je za pomocą kropek według kolejności,  

− opowiadają historyjkę,

− nadają tytuł obrazkom oraz całej historyjce,

− kończą ozdabiać jajka według wzoru, kolorują rysunki.

Karta pracy, cz. 2, nr 29 4- latki

Dzieci:

− łączą liniami rysunki pisanek od najmniejszego do największego,

− kolorują rysunek największej pisanki,

− kolorują rysunki jajek według określonego rytmu.

Zabawy przy piosence „Pisanki, pisanki, jajka malowane.”

     Utrwalenie słów i melodii piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

• Ćwiczenie oddechowe – Wiosenne kolory.

Papierowe tacki, skrawki kolorowego papieru. Na środku stolika leżą przygotowane wcześniej kawałeczki kolorowego papieru.

Dzieci starają się zdmuchnąć papierki na tacki znajdujące się poniżej krawędzi stolika.

Dzieci wykonują ćwiczenie pojedynczo.

Należy zwracać uwagę na powolny wydech (zgodny z możliwościami dziecka).

• Zabawa wyrabiająca reakcję na ustalone sygnały – Idziemy w świat.

Dzieci maszerują po sali w rytmie tamburynu, w parach,

recytując tekst B. Formy.

Jesteś ty, jestem ja,

w świat idziemy raz i dwa.

Tup, tup, tup, tralala,

niech ta podróż wiecznie trwa.

Na sygnał – jedno klaśnięcie – dzieci tworzą duże koło.

Na sygnał – dwa klaśnięcia – dzieci podają sobie ręce w parach.

Na sygnał – trzy klaśnięcia – dzieci przechodzą do leżenia na plecach.

• Zabawa bieżna „Lis i kurczęta”  

Potrzebujemy szarfę lub szalik

Wyznaczamy teren do zabawy oraz miejsce, gdzie znajduje się kurnik – schronienie dla kurczaków. Wybieramy jedno dziecko, które będzie lisem.

Oznaczamy je szarfą.

Lis stoi obok osoby prowadzącej zabawę.

Dzieci (kurczaki) biegają w różnych kierunkach.

Na hasło:

Lis się skrada – kurczaki uciekają jak najszybciej do kurnika.

Lis stara się złapać jak najwięcej kurczaków.

Karta pracy, cz. 4, nr 55   5- latki

Dzieci:

− rysują po śladach pierwszego rysunku, kolorują rysunek,

− rysują po śladach drugiego rysunku,

− ozdabiają rysunki jajek po prawej stronie tak, jak są ozdobione jajka po lewej stronie.

• Zadanie dodatkowe dla chętnych dzieci.

Dzieci odwzorowują rysunek z lewej strony na prawą.

Po odwzorowaniu jeśli chcą, mogą rysunek pokolorować.

jajko odwzorowanie

 

Poniedziałek 6.IV.2020r.

Temat: Koszyczek wielkanocny

• wzbogacanie wiadomości na temat Wielkanocy,

• rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, rozwijanie mowy

• rozwijanie sprawności manualnej,

• rozwijanie umiejętności wykonywania ćwiczeń według instrukcji słownej.

• Układanie rymów do obrazków.

Obrazki, na których są przedstawione różne elementy związane z Wielkanocą, np.: bazie, jajka, baranek, kurczaczek. Dzieci losują obrazki, na których są przedstawione różne elementy związane z Wielkanocą, np.: bazie, jajka, baranek, kurczaczek. Wypowiadają głośno nazwy i układają do nich rymy.

Ozdabianie papierowych sylwet jajek

Dla każdego dziecka: kredki, papier kolorowy, klej, nożyczki, flamastry, wycięta z papieru sylweta jajka.

Dzieci ozdabiają wycięte z papieru sylwety jajek według własnych pomysłów.

Co słychać w koszyku wielkanocnym? – słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego Wielkanocny koszyczek

Książka dla każdego dziecka. Dzieci przyglądają się ilustracjom w książce, słuchają opowiadania czytanego przez dorosłego

Święta wielkanocne tego roku Olek i Ada wraz z rodzicami i dziadkami spędzali na wsi, w domu pradziadków. Stał tam pod lasem dom murowany. Dom miał strych i piwnice. A w domu tym był duży pokój z piecem kaflowym.

A w pokoju stał stół okrągły, dębowy. A na stole obrus biały, haftowany cały.

Na stole dębowym stał koszyczek wiklinowy. A w koszyczku wiklinowym, na serwetce leżały pisanki-kraszanki, wielkanocne malowanki.

Obok pisanek-kraszanek stał cukrowy baranek, stał żółty kurczaczek, obok babka łaciata, gruba jak beczka, i sól w solniczce w kształcie jajeczka.

Rosła rzeżucha zielona, wędzonka dobrze uwędzona nęciła psa i kota, myszkę i kunę zza płota.

Zawitał ksiądz do dzieci, koszyk z wikliny poświęcił. Kropidło w miseczce utopił, święconą wodą pokropił: pisanki-kraszanki, cukrowego baranka, kurczaczka z chorągiewką, babkę z lukrową polewą, chlebek pokrojony, przy soli ułożony, rzeżuchę zieloną, wędzonkę uwędzoną – wszystko pokropił wodą święconą! Mieszkańcy koszyka, pokropieni wodą święconą, poczuli się jakby byli świętymi. Jakby aureola wyrosła nad nimi i uczyniła wszystkich świętymi! A potem zaczęli krzyczeć jeden na drugiego. Czy dla święconego nie ma nic świętego?

– My jesteśmy najważniejsze! – chełpiły się pisanki-kraszanki.

– Przy wielkanocnym stole świąteczni goście dzielą się nami i składają życzenia! Bez pisanek nie byłoby świąt wielkanocnych!

– Beeee, to ja jestem najważniejszy! – zabeczał cukrowy baranek.

– Jestem biały i słodki, jestem symbolem poświęcenia, ofiary za innych, dobroci i czystości! Beze mnie nie byłoby świąt wielkanocnych!

– Pi, pi, pi, to ja jestem najważniejszy! – pisnął kurczaczek.

– Jestem symbolem nowego życia, które po mrocznej zimie odradza się na nowo!

Jak małe pisklęta, które wiosną wykluwają się z jaj!

– Wszyscy jesteście w błędzie! – huknęła babka.

– Ja jestem najważniejsza, bo właśnie po mnie wyciągają się ręce stołowników! Beze mnie nie byłoby świąt wielkanocnych!

– Nieprawda, to my jesteśmy najważniejsi! – krzyknęli chleb i sól.

– Gości zawsze wita się chlebem i solą. Bez nas nikt nie zapraszałby gości i nie byłoby prawdziwych świąt wielkanocnych!

– Co też wygadujecie! – zaperzyła się rzeżucha.

– Z moich ziarenek wyrastają zielone łodyżki, pełne witamin.

Daję przykład innym roślinom, aby jak najszybciej zazieleniły się na polach, szybko rosły, dojrzewały i dawały obfity plon!

Bez szybko budzącej się przyrody, bez rzeżuchy nie byłoby świąt wielkanocnych!

– Wszyscy mówicie nieprawdę! – ryknęła wędzonka.

– Czy mogą być święta bez wędzonki?

Beze mnie nie ma świąt wielkanocnych, nie ma żadnych świąt!

– Jak to, a Wigilia? – spytał baranek.

Wędzonka obraziła się i nie powiedziała nic więcej. To, co później się działo, nie miało nic wspólnego ze świętami ani nastrojem świątecznym.

W koszyczku wiklinowym rozgorzała prawdziwa bitwa: nie tylko na słowa, ale na co się tylko dało.

Milczeniem pomińmy kto, co, czym i jak. Po zażartej kłótni nikt nie wyszedł z tej awantury cało. Gdy dzieci weszły do pokoju, zobaczyły w koszyczku istne pobojowisko.

– Co tu się mogło stać?

– Kto to zrobił?

Pierwsze podejrzenie padło na kota. Ale kot siedział grzecznie na kanapie i lizał różowym języczkiem futerko. Nie wyglądał na sprawcę spustoszenia w koszyku. Następnym podejrzanym był pies. Ale pies grzecznie spał w budzie i nie wchodził do domu.

Dzieci podejrzewały mysz, ale mysz zostawiłaby ślady ząbków na wędzonce.

Dzieci pomyślały o kunie, ale okna i drzwi były zamknięte. Jak mogłaby się dostać do pokoju?

– Musimy naprawić zniszczenia! – postanowiły dzieci.

Potłuczoną pisankę-kraszankę skleiły przezroczystym plasterkiem.

Odłamany róg cukrowego baranka przykleiły scukrzonym miodem.

Wyprostowały pogniecioną rzeżuchę. Pozbierały wysypaną sól i dokleiły kurczaczkowi urwany dziób.

Przewróciły na drugą stronę wędzonkę, żeby nie było widać szkody. Poukładały równo porozrzucane kromki chleba. Jeszcze poprawiły koronkową serwetkę.

Gdy świąteczni goście zasiedli przy stole, wszystko było w należytym porządku i ani śladu po niedawnej kłótni.

• Rozmowa na temat opowiadania.

Dzieci przyglądają się ilustracjom w książce, opowiadają historyjkę

pytamy: Jak oceniacie zachowanie mieszkańców wielkanocnego koszyczka?

Kto z nich miał rację?

Dzieci uzasadniają swoją odpowiedź.

• Zabawa ruchowa „Taniec kurcząt”

Dzieci wykonują własne improwizacje taneczne.

• Sprawdzanie zawartości koszyczka wielkanocnego.

Nazywanie brakujących elementów.

Sylweta koszyczka wielkanocnego, pudełko, obrazki, na których znajdują się: pisanka, kurczaczek, cukrowy baranek z chorągiewką, wędzonka, rzeżucha, babka wielkanocna, chleb, sól. Dorosły umieszcza na tablicy sylwetę koszyczka wielkanocnego. Chętne dzieci losują z pudełka obrazki, na których znajdują się: pisanka, kurczaczek, cukrowy baranek, wędzonka, rzeżucha, babka wielkanocna (brakuje chleba i soli).

Podają ich nazwy, a następnie umieszczają w koszyczku.

Odgadują, czego brakuje.

Możemy przeprowadzić zabawę kilka razy, za każdym razem zmieniając brakujące elementy.

• Zapoznanie ze sposobem ozdabiania jajek wielkanocnych. Sylwety lub jajka pomalowane na jeden kolor lub na różne kolory, dwie obręcze.

Dorosły pokazuje dzieciom jednobarwne oraz ozdobione w różne wzory sylwety jajek lub jajka.

Układamy dwie obręcze.

Prosimy, aby dzieci podzieliły sylwety jajek na dwie grupy i ułożyły je w obręczach. Dzieci układają oddzielnie sylwety jajek jednobarwnych i jajek kolorowych.

Pytamy: Czym różnią się sylwety jajek?

Jak nazywają się jajka pomalowane w różne wzory?

Jak nazywają się jajka pomalowane na jeden kolor?

Najbardziej popularnym symbolem Wielkanocy jest jajko, oznaka rodzącego się życia.

Jajka są nie tylko składnikiem wielu świątecznych potraw, ale także stanowią element dekoracyjny. Ozdabiane są różnymi technikami.

Zwyczaj ten znany jest od starożytności.

Narodził się w Persji.

W zależności od techniki zdobienia malowane jajka mają różne nazwy.

Kraszanki to jajka zabarwione na jeden kolor.

Są gotowane w różnych barwnikach, np.: w łupinach cebuli (barwią jajko na kolor brązowy), w soku z buraka (barwią jajko na kolor różowy).

Pisanki mają różnobarwne ozdoby. Na skorupce rysuje się wzory roztopionym woskiem za pomocą np. igły lub szpilki, a następnie zanurza się jajko w barwniku.

Oklejanki to jajka ozdobione np. przyklejonym papierem lub materiałem.

• Zabawa w skojarzenia – Z czym kojarzy się Wielkanoc?

Dzieci siedzą w kole.

Prosimy, aby wymieniły wszystkie skojarzenia, jakie mają z Wielkanocą.

Dorosły zapisuje je na kartce.

Następnie prosimy, aby wymyśliły inne nazwy dla tych świąt.

Karta pracy, cz. 4, nr 53   5latki

Dzieci: − kolorują rysunek,

− ozdabiają jajka według własnych pomysłów,

− kończą rysować koguciki według wzoru, kolorują je.

Zabawy na świeżym powietrzu

• Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Zające na łące.

Potrzebne będą skakanki.

Dorosły rysuje w ogrodzie lub układa, np. ze skakanek, rów (przeszkodę dla zajączków). Dzieci (zające) poruszają się po wyznaczonym miejscu do zabawy.

Nie mogą jednak przejść przez rów.

Część zajączków jest po jednej stronie rowu, część po drugiej.

Na hasło: Uwaga, rów! – zajączki podchodzą do rowu i przeskakują przez niego obunóż na drugą stronę.

Dalej zabawa toczy się według tych samych zasad.

• Rysowanie kredą kształtu jajka. Ozdabianie jajek dowolnymi wzorami lub szlaczkami litero- podobnymi.

Kolorowa kreda dla każdego dziecka.

Dzieci rysują na chodniku kształt jajka. Następnie ozdabiają je dowolnymi wzorami.

Dzieci mogą również pomalować jajko na jeden kolor (wykonają kraszankę).

Układanie wyrazu według wzoru   5- latki

Układanie wyrazów z rozsypanki literowej

Dla każdego dziecka: koperta, rozsypanka literowa (litery wchodzące w skład wyrazu Wielkanoc), napis Wielkanoc.

Dorosły rozdaje dzieciom koperty z literami oraz napis WIELKANOC.

Dzieci układają wyraz WIELKANOC według wzoru.

Osłuchanie z piosenką „Pisanki, pisanki jajka malowane”

https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

Pisanki, pisanki, jajka ...

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

Dodatkowa kolorowanka: „Wielkanocny koszyczek”

do wydrukowania znajduje się poniżej

koszyczek kolorowanka