PRZEDSZKOLE NR 3
W MIASTECZKU ŚLĄSKIM

Grupa III Misie (4 - 5 latki)

Wychowawca: Grażyna Filipczyk

 

PIĄTEK

Temat dnia: Poznajemy mieszkańców pól

Poznajemy mieszkańców pól – rozwiązywanie zagadek.

Rosną tu ziemniaki, rośnie tu też zboże. Mała szara myszka najeść się tu może. (pole)

Bywalcy pól – ćwiczenie pamięci.

Dorosły wymienia nazwy zwierząt, które spotkamy na polu.

Mówi np.: Kiedy byłam rano na polu, spotkałam bociana, myszkę, kreta. Dzieci muszą powtórzyć nazwy zwierząt w takiej samej kolejności, w jakiej wymieniła osoba dorosła. Jeśli dzieci dobrze radzą sobie z zadaniem, można zwiększyć liczbę zwierząt, których nazwy należy zapamiętać, lub proponujemy dzieciom samodzielnie układanie i wypowiadanie zdania o polu. •

Układanie definicji słowa pole. Dorosły. pyta dzieci: Co według was znaczy słowo pole? Jak inaczej nazwalibyście to miejsce? Zapisuje propozycje dzieci na kartce

Wyjaśnia, że pole jest terenem, na którym żyją różne zwierzęta: ssaki, ptaki, owady. • Opisywanie wyglądu pola w czasie przedwiośnia.

Rozwiązywanie zagadek.

Obrazek przedstawiający pole w czasie przedwiośnia

sylwety polnych zwierząt (myszy, kreta, ślimaka, biedronki, bociana, zająca, skowronka),

.Pytamy dzieci: Co wiecie np. o myszy? Jak mysz spędziła zimę? Co mysz robi teraz, w czasie przedwiośnia? Te same pytania . zadajemy po odgadnięciu każdej zagadki

.Mieszka pod ziemią i kopie tunele. Rolnicy go nie lubią, bo szkód robi wiele. (kret)

Szara, z długim ogonkiem, w małej norce mieszka. Z kotem bawi się w berka, taka z niej mała śmieszka. (mysz)

Czerwone nogi, czerwony dziób, po polu kroczy, bo myszek tu w bród. (bocian)

Ma skoki, słuchy i ogon króciutki. Skacze po polu, jest bardzo cichutki. (zając)

Nad polem wysoko głos jego rozbrzmiewa. O nadchodzącej wiośnie pierwszy piosenki śpiewa. (skowronek)

Ma muszlę na grzbiecie i śmieszne małe rogi. Dzieci go pytają: Chcesz sera na pierogi? (ślimak)

Na czerwonym płaszczyku czarne kropki ma. Mszyce z liści zjada. Czy ktoś z was ją zna? (biedronka)

Mysz zamieszkuje pola, łąki i lasy. Gromadzi zapasy pokarmu. Zimą przebywa w stogach siana lub w stodołach. Chętnie również wprowadza się do domów ludzi. Wiosną przenosi się na pola uprawne. Wyrządza szkody w plonach. Kopie płytkie, ale dość długie nory. Jest wszystkożerna. Żywi się m.in. nasionami traw, zbóż, owadami.

Kret mieszka pod ziemią, gdzie buduje gniazdo z mchu i trawy. Obok gniazda organizuje sobie spiżarnię, w której gromadzi pożywienie, np. dżdżownice. To jego zapasy na zimę. Nie zapada w sen zimowy. Żyje samotnie. Ma silne łapy i mocne pazury, dzięki czemu może budować długie, podziemne tunele. Niszczy wtedy korzenie roślin. Ziemię wypycha na zewnątrz, tworząc kopce. Na powierzchni ziemi porusza się niezgrabnie. Rzadko się tu pojawia. Żywi się min. robakami, dżdżownicami, owadami. Niszczy rośliny.

Skowronek najbardziej lubi przebywać na polach, łąkach i pastwiskach. W lutym, kiedy jeszcze ptasie koncerty są rzadko słyszalne, głos skowronka rozbrzmiewa już nad polami. Śpiewa najczęściej w czasie lotu. Jego głos jest bardzo przyjemny dla ludzkiego ucha.

Zabawa ruchowa W krecich tunelach.

Dzieci ustawiają się po jednej stronie sali. Na sygnał muszą się przedostać na przeciwną stronę, czołgając się – tworzą podziemne korytarze. •

Karta pracy, cz. 4, nr 12 ( 5latki )

Dzieci: − nazywają miejsca przedstawione na zdjęciach, − odszukują zdjęcia zwierząt żyjących w określonych środowiskach (las, staw, łąka), naklejają je obok zdjęć tych miejsc, − kończą rysować bociana według wzoru.

W lesie. • Śpiewamy i gramy – tworzenie akompaniamentu do refrenu piosenki.

Dzieci wymyślają różne sposoby wydobywania dźwięków.

Dzieci: Las tak pięknie szumi – szu, szu, szu, szu. pocierają dłonią o dłoń,

Strumyk wodę toczy – chlupu, chlupu, chlup. uderzają w uda,

Pszczoły, osy brzęczą – bzy, bzy, bzy, bzy,bzy. uderzają palcami prawej ręki w rozwartą dłoń lewej ręki,

Ptaszek gdzieś zaśpiewa – tirli, tirli, li .- biegną w miejscu na palcach, drobnymi krokami, Kukułeczka kuka: kuku, kuku, kuku, - kukają

dzięcioł w drzewo stuka: stuku, stuku, stuk. - stukają paluszkami

Cicho jeż pomyka – tupu, tupu, tup. -miarowo tupią,

Leśna gra orkiestra, leśny śpiewa chór .- wszystkie razem tupią.

Zabawa ruchowa z elementem rzutu – Dzwonek

Zawieszamy w dowolnym bezpiecznym miejscu, dzwonek. Wyznaczamy linię rzutu, przed którą dzieci ustawiają się jedno za drugim. Kolejno rzucają piłką, starając się trafić w dzwonek tak, aby wszyscy usłyszeli jego dźwięk.

Rysowanie kredą dowolnych wzorów. Podążanie po śladach wzorów. Kolorowa kreda.

Dzieci rysują na chodniku dowolne wzory . Następnie stopa za stopą idą po narysowanych wzorach.

Zabawa ruchowa z elementem współdziałania – Stopa do stopy. .

Dzieci poruszają się po sali w rytm wygrywany przez na trójkącie. Na przerwę w grze dobierają się parami, kładą się na podłodze na plecach, naprzeciwko siebie, unoszą nogi do góry i przykładają swoje stopy do stopy drugiej osoby

Zabawa plastyczna -Ptaszki z papieru

Ciastolina lub pianka, piórka.

Dzieci: − wykonują sylwetę ptaka z wałeczka i kulki z ciastoliny, − dodają piórka jako skrzydełka.

Ptaszki z papieru

Kolorowe karteczki lub papierki po cukierkach, małe papierowe kółka, klej, nożyczki, papier kolorowy, flamaster lub ołówek, nici, gałąź.

Dzieci: − robią skrzydła ptaka – składają karteczki w wachlarz, zaginają w połowie, − na kółeczku rysują dwie kropki (oczy) i doklejają dziób z małego trójkąta;

Tak wykonaną głowę doklejają do skrzydeł. Osoba dorosła dowiązuje nitkę do wykonanych ptaków i wiesza je na gałęzi. Dzieci dmuchają na ptaszki tak, aby wprawić je w delikatny ruch.

Gry planszowe i układanki o zwierzętach.

np.: loteryjka Zwierzęta, Skaczące żabki,

Skojarzenia – Poznajemy zwierzęta i ich środowiska.

układamy z dziećmi loteryjki, zapoznajemy je z zasadami gier, czuwamy nad ich stosowaniem. Dzieci utrwalają nazwy zwierząt, przestrzegają zasad gry.

 

CZWARTEK

Drodzy Rodzice!

Dziś propozycje na zabawy i aktywności razem z Waszymi dziećmi :)

PIOSENKI Z RUCHEM I POKAZYWANIEM

Czy znasz magiczną liczbę 7

Dzisiaj przedstawiam nową wersje tej zabawy

Świetna zabawa, rozwijająca tzw. motorykę dużą, na którą składają się ruchy całego ciała w tym rąk i nóg.

Idealne ćwiczenia wpływające na motorykę dużą to takie, podczas których wykorzystujemy klaskanie, skakanie, tupanie

Innym atutem tej zabawy jest również to, że dziecko musi zapamiętać kolejność wykonywanych ruchów.

Ustawiamy się w kręgu i łapiemy za ręce, chodząc w kręgu śpiewamy słowa:

Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)

To jest 1 (zatrzymujemy się i tupiemy prawą nogą)

Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)

To jest 1 (zatrzymujemy się i tupiemy prawą nogą)

To jest 2 (wykonujemy podskok w górę)

Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)

To jest 1 (zatrzymujemy się i tupiemy prawą nogą)

To jest 2 (wykonujemy podskok w górę)

To jest 3 (uderzamy się rękami w uda)

Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)

To jest 1 (zatrzymujemy się i tupiemy prawą nogą)

To jest 2 (wykonujemy podskok w górę)

To jest 3 (uderzamy się rękami w uda)

To jest 4 (klaszczemy w ręce)

Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)

To jest 1 (zatrzymujemy się i tupiemy prawą nogą)

To jest 2 (wykonujemy podskok w górę)

To jest 3 (uderzamy się rękami w uda)

To jest 4 (klaszczemy w ręce)

To jest 5 (poruszamy rękami zgiętymi w łokciach)

Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)

To jest 1 (zatrzymujemy się i tupiemy prawą nogą)

To jest 2 (wykonujemy podskok w górę)

To jest 3 (uderzamy się rękami w uda)

To jest 4 (klaszczemy w ręce)

To jest 5 (poruszamy rękami zgiętymi w łokciach)

Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)

To jest 1 (zatrzymujemy się i tupiemy prawą nogą)

To jest 2 (wykonujemy podskok w górę)

To jest 3 (uderzamy się rękami w uda)

To jest 4 (klaszczemy w ręce)

To jest 5 (poruszamy rękami zgiętymi w łokciach)

To jest 6 (pokazujemy nos)

Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (powtarzamy wers 2 razy)

To jest 1 (zatrzymujemy się i tupiemy prawą nogą)

To jest 2 (wykonujemy podskok w górę)

To jest 3 (uderzamy się rękami w uda)

To jest 4 (klaszczemy w ręce)

To jest 5 (poruszamy rękami zgiętymi w łokciach)

To jest 6 (pokazujemy nos)

To jest 7 (chwytamy rękami głowę i ruszamy nią w lewo i prawo)

Oczywiście u dzieci młodszych możemy wprowadzić inną sekwencje ruchów, oraz dowolnie skrócić ilość liczb np. do 4.

To jest 1 – klaszczemy

To jest 2 – tupiemy

To jest 3 – podskakujemy

To jest 4 – robimy przysiad

.

A RAM SAM SAM TEKST:

A ram sam sam, a ram sam sam

guli guli guli guli, ram sam sam

A ram sam sam, a ram sam sam

a guli guli guli guli ram sam sam

a rafii a rafii guli guli guli guli am sam sam

a rafii a rafii guli guli guli guli ram sam sam

OPIS ZABAWY:

a ram sam sam - Siedzimy w pozycji klęczącej i uderzamy na zmianę do rytmu w kolana partnera po lewej stronie następnie znów swoje,partnera po prawej stronie, znów swoje i po prawej."czyli lewo, swoje, prawo i znów lewo, swoje, prawo itd.

"a guli guli - wyciągamy przed siebie ręce i naśladujemy tzw. "wkręcanie żarówek"

a rafii a rafii - robimy pokłon ku ziemi

INFORMACJA:

Za każdym razem zwiększamy tempo śpiewu. Można także dodawać elementy w stylu zamiast od kolan zaczynamy od ramion, głowy itp

 

TEMAT: „W MARCU JAK W GARNCU

1. Wprowadzenie do tematu zajęć.

  • Jaką mamy teraz porę roku?
  • Kiedy zaczyna się wiosna? 
  • Jak nazywają się pozostały pory roku?
  • Jaki mamy teraz miesiąc? Jak nazywają się pozostałe miesiące?    

2. Zagadki:

Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy.

Zimą grzeje słabo, latem z całej mocy.

SŁOŃCE

Jaka to pierzynka biała, nie z pierza, ale z wody powstała?

Płynie po niebie, znasz ją i wiesz, że gdy jest ciemna,

Będzie z niej padał deszcz.

CHMURA

Gdy spadnie po raz pierwszy, świat robi się bielszy.

Wyciągamy narty, sanki, dzieci lepić chcą bałwanki.

ŚNIEG

Kropelki wody na głowy padają.

Wszyscy przed nimi pod dach uciekają.

DESZCZ

Jasny zygzak na ciemnym niebie,

Może podczas burzy przestraszyć i ciebie!

PIORUN, BŁYSKAWICA

Szumi, gwiżdże, czasem gna. Skąd i dokąd? Kto go zna?

Dmucha, szarpie, czasem rwie. Po co? Za co? Kto go wie?

WIATR  

3. Słuchanie wiersza „MARZEC”

Marzec ma ogromny garniec.

Mieszka w nim przez całe noce,

Wieje w garncu nieustannie

Syczy cos i bulgocze.

- Powiedź, Marcu,

Co masz w garncu?

- Mam składniki różnorodne:

Wiatry ciepłe, wiatry chłodne,

Chmury, słońce, śnieg i wodę- z nich przyrządzam Wam pogodę.

Rozmowa na temat wiersza:

  • Do kogo porównany był marzec w wierszu? 
  • Jakie składniki zawierała potrawa w garncu, którą gotował marzec?
  • Jaką potrawę ugotował?
  • Jakie zmiany zachodzą w pogodzie wczesną wiosną?

4. Zabawa ruchowa według KLANZY „Pogoda”.

„Pada, pada, pada deszcz

Wieje, wieje, wieje wiatr

Pada, pada, pada deszcz

Wieje, wieje wiatr

Błyskawica! Grzmot! Błyskawica! Grzmot!

A na niebie kolorowa tęcza x 2

5. Zabawa w formie „prawda czy fałsz” na temat pór roku, dzieci podnoszą w górę kwiatek, jeżeli informacja jest prawdziwa.

  • 21 marca rozpoczyna się wiosna
  • Na wiosnę przylatują bociany z ciepłych krajów
  • Zimą jeździmy na wakacje
  • Zimą lepimy bałwana
  • Przebiśnieg i krokus to pierwsze wiosenne kwiaty

6. Gotujemy „zupę marcową” Pytamy dzieci: Co wrzucamy do garnka jak chcemy ugotować zupę grzybową. Dzieci wymieniają składniki. A teraz przygotujemy przepis na „zupę marcową”. Spośród kartoników, które dostaniecie, wybierzcie te, które waszym zdaniem należą do składników zupy marcowej i przyklejcie na szablon garnka. Tak jak w garnku z zupą są wymieszane różne warzywa, tak wczesną wiosną pogoda bywa kapryśna i zmienna.

7. ,,Spacer przedszkolaków” – opowieść ruchowa

Dzieci uważnie słuchając opowiadania ilustrują jego treść ruchem wg własnego uznania. Pewnego marcowego dnia przedszkolaki wybrały się na spacer. Kiedy tak maszerowały, marcowa pogoda nie raz dawała im o sobie znać. Najpierw zaświeciło mocno słonko, potem powiał silny wiatr. Całe niebo się zachmurzyło i zaczął padać malutki deszczyk, potem coraz większy i większy, aż wreszcie zrobiła się straszna ulewa. Przed deszczem dzieci schowały się pod drzewem. Kiedy ulewa ustała, dzieci zobaczyły dookoła siebie kałuże – małe i duże. Zabawiły się w ich przeskakiwanie. Nagle – niebo pociemniało i znów zerwał się wiatr i zaczął padać śnieg. Najpierw malutkie płatki, a potem coraz większe i większe. Zawierucha śniegowa zaskoczyła dzieci i nie miały się one gdzie schować, więc zaczęły się otrzepywać ze śniegu. Padający śnieg był bardzo biały i lepki, więc pani na koniec marcowego spaceru zapowiedziała ,,śnieżną bitwę”. Zabawy i śmiechu było co niemiara. Pani zaproponowała zmęczonym dzieciom powrót do przedszkola.

marcowa pogoda