PRZEDSZKOLE NR 3
W MIASTECZKU ŚLĄSKIM

Grupa II Krasnoludki (3 latki)

Wychowawcy: Beata Halamus, Mirosława Skop

30.04.2020r. CZWARTEK

TEMAT: JESTEM PRZYJACIELEM PRZYRODY

Przygotowała Beata Halamus

Drużyna Wróżki Odpadusi – Akcja segregacja.

https://www.youtube.com/watch?v=czN_dlTdPZ0

• Zabawa połączona z eksperymentem plastycznym – Szare na szarym. Arkusz kartonu, świeca lub tłuste pastele, szara farba, pędzel lub gąbka. Dzieci wykonują rysunek świecą: fale lub spirale i koła dymu z kominów. Zamalowują go szarą farbą po całej powierzchni, tak jakby cały świat był szary, zasnuty dymem i spalinami.

• Słuchanie wiersza B. Formy Dzieci dbają o środowisko.

W zgodzie z przyrodą żyją wszystkie dzieci.

Kochają jasne słonko, które na niebie świeci.

Nie łamią gałęzi, dbają o rośliny,

podczas wycieczek do lasu nie płoszą zwierzyny.

Często też dorosłym dobry przykład dają

– w wyznaczonych miejscach śmieci zostawiają

• Zabawa dydaktyczna. Wiosenny deszcz geometryczny.

Małe figury geometryczne wycięte z kolorowego papieru, po jednej dużej figurze geometrycznej: koło, trójkąt, kwadrat, pojemnik.

Rodzic rozrzuca nad głowami dzieci figury geometryczne wycięte z kolorowego papieru. Potem unosi nad głowę wybraną figurę jak parasol. Dzieci mają za zadanie poszukać takiej figury i unieść ją w górę. Powtarzamy zabawę z inną figurą geometryczną. Na koniec dzieci zbierają geometryczne krople do pojemnika (jednej kałuży).

• Rozmowa o zanieczyszczaniu powietrza przez ludzi – Chcemy mieć czyste powietrze. Obrazki z dymiącymi kominami. Rodzic rozmawia z dziećmi o tym, jak ludzie zanieczyszczają powietrze (na podstawie obrazków). Dzieci oceniają, czy powietrze w ich okolicy jest czyste i czy dobrze się nim oddycha.

czyste powietrze 2 Small

• Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu – Co to za zapachy?

Słoiczki zapachowe. Dzieci wąchają zapachy wydzielane przez różne substancje, np.: perfumy, rozgnieciony czosnek, utarty chrzan, płyn do płukania tkanin, odświeżacz powietrza, zapachowe zawieszki samochodowe, skórkę cytrusów, kapustę kiszoną itp.,

Odkręcają słoiczki, wąchają i odgadują, co to za zapach.

• Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu – Jak pachnie…?

Słoiczki zapachowe z wcześniejszej zabawy, zielone i czarne paski z kolorowego papieru. Dzieci jeszcze raz wąchają zawartość słoiczków i oceniają, czy dany zapach jest przyjemny, czy im się podoba. Do każdego zapachu dobierają kolor, który do niego pasuje (jeśli jest przyjemny – kolor zielony, jeśli nieprzyjemny – kolor czarny).

Następnie przyklejają kolorowe paski na odpowiednich słoiczkach.

Ptak cudak z recyklingu Ptak cudak z recyklingu Dla każdego dziecka: wyprawka plastyczna, karta nr 10, naklejki (obrazki oczu i piór), klej, plastikowy talerzyk.

Dzieci: − wypychają z karty nacięte elementy obrazka ptaka cudaka, − przyklejają dziób na plastikowym talerzyku, naklejają obrazki oczu i piór.

• Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę

• Prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski ś.

Lusterko dla każdego dziecka. Rodzic objaśnia i pokazuje prawidłową artykulację głoski ś. Dzieci powtarzają głoskę ś, kontrolując w lusterku pracę języka. Głoska ś jest głoską środkowojęzykową, powstaje przez uniesienie środkowej części języka ku górze. Przy wymawianiu głoski ś zęby są zbliżone do siebie, a wargi lekko zaokrąglone.

• Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Dbamy o przyrodę.

Rodzic powtarza wiersz, a dzieci za nim fragment tekstu: Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

W parku kwitną na rabatkach kwiatki kolorowe.

Pod drzewami, wzdłuż alejek, stoją kosze nowe.

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

Dzięcioł puka w stare drzewo, obserwując dzieci,

jak do kosza wyrzucają po pikniku śmieci.

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

Jeżyk z liści się wygrzebał, pyszczek swój zadziera.

Teraz patrzy, jak rodzina jedzie na rowerach.

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

A w ogrodzie, obok parku, słowik cudnie śpiewa.

To z radości – wzdłuż alei ktoś posadził drzewa.

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

Nawet słonko, choć wysoko, jakoś mocniej świeci.

Lubi patrzeć się, jak dbają o przyrodę dzieci!

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

• Ćwiczenia oddechowe Kolorowe kwiatki.

Kwiaty (żywe lub wycięte z papieru). Rodzic rozdaje dzieciom kwiaty (żywe lub wycięte z papieru). Ich zadanie polega na sprawdzeniu, czy kwiat pachnie czy nie. Dzieci wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami, powtarzają to zadanie kilka razy i wymieniają się kwiatami.

• Zabawa ruchowo-naśladowcza. Drzewa owocowe.

Dzieci naśladują ruchem kolejne etapy sadzenia i wzrostu drzewa owocowego Najpierw naśladują kopanie dołu łopatą, sadzenie sadzonki drzewa owocowego, podlewanie. Potem drzewo rośnie – powoli wstają z przysiadu podpartego i wyciągają ręce w górę. Gdy na drzewie są już dojrzałe owoce, należy je zebrać do skrzynek – dzieci naśladują wspinanie się na drzewo, zrywanie owoców i zbieranie ich do skrzynek.

• Praca plastyczna. Papierowe ślimaczki.

Kolorowe gazety, nożyczki, klej, kredki, papier kolorowy. Dzieci tną papier na paski (4-latki) lub wydzierają paski (3-latki). Sklejają je ze sobą i nawijają na kredkę ołówkową, by nadać im okrągły kształt. Na końcu paska z jednej strony przyklejają czułki z papieru i dorysowują na nich oczy

4 – latki. Karta pracy, cz. 2, nr 37

Dzieci: − nazywają kwiaty przedstawione na zdjęciach, − opowiadają o budowie kwiatka na podstawie tulipana, − określają, czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć, − kolorują rysunek kwiatka, którego najbardziej lubią, − kolorują rysunki kwiatów tulipana.

• Wykonanie gry planszowej ze starych gazet. ( Dla chętnych)

Stare gazety, flamastry w pięciu kolorach, taśma przezroczysta, nożyczki, kolorowa kostka do gry, zabawki wybrane przez dzieci (jako pionki).

Dzieci otrzymują stare gazety. Malują na nich flamastrami kropki w pięciu kolorach, takich jak kolory umieszczone na kostce. Rodzic łączy kawałki gazet za pomocą przezroczystej taśmy, wyznacza start i metę. Dzieci wybierają sobie zabawki, które będą ich pionkami. W zależności od liczby dzieci mogą rzucać kostką pojedynczo, w parach. Dzieci rzucają kostką, mówią, jaki kolor ona wskazała, i przesuwają swoje pionki na najbliższe pole oznaczone tym kolorem.

ŚRODA 29.04.2020r.

TEMAT DNIA : WIOSENNE PORZĄDKI W OGRÓDKU.

Przygotowała Mirosława Skop

  • Zabawa ruchowa z zastosowaniem szarf – Kwiatek.

Odtwarzacz CD, nagranie rytmicznej melodii, szarfy.

Dzieci biegają po sali podczas nagrania. Na przerwę w muzyce podbiegają do jednej z szarf rozłożonych na dywanie. Wchodzą do środka, unoszą szarfę nad głowy, imitując kielich kwia­tu, który otwiera się w stronę słońca.

  • Zabawa ruchowa kształtująca prawidłową postawę ciała – Wzrost rośliny.

Nagranie muzyki relaksacyjnej

Dzieci słuchają muzyki relaksacyjnej, naśladują za D. wzrost rośliny – od klęku podpartego do wspię­cia na palce. Zabawę można powtarzać kilkakrotnie.

Piosenka „Wiosenne porządki”

https://www.youtube.com/watch?v=fdhmWn8bi7o

W naszym ogródeczku zrobimy porządki,
zrobimy porządki, zrobimy porządki.
Wygrabimy ścieżki, przekopiemy grządki,
przekopiemy grządki, raz, dwa, trzy.

Potem w miękką ziemię włożymy nasionka,
włożymy nasionka, włożymy nasionka.
Będą się wygrzewać na wiosennym słonku,
na wiosennym słonku raz, dwa, trzy.

Przyjdzie ciepły deszczyk i wszystko odmieni,
wszystko odmieni, i wszystko odmieni.
W naszym ogródeczku grządki zazieleni,
grządki zazieleni, raz, dwa, trzy.

  • Zabawa Poznajemy narzędzia ogrodnicze.

Obrazki narzędzi ogrodniczych (grabi, konewki, wiadra, łopaty itp.),

Dzieci oglądają obrazki i nazywają przedstawione na nich sprzęty ogrodnicze.

Dorosły zasłania obrazek wybranego narzędzia ogrodniczego kartką przeciętą na cztery części, odsłania ¼ obrazka i pokazuje go dzieciom. Dzieci próbują odgadnąć, co to jest. Jeśli nie odgadną, D. odkrywa kolejne części obrazka

ogródek narzędzia Small

  • Zabawy grafomotoryczne- 3 latki:

Dla każdego dziecka tacka z kaszą manną lub piaskiem. Dzieci rysują kształt tulipana na tacce z piaskiem lub kaszą.

  • Karta pracy , część 2, nr 36 – 4 latki

Dzieci :

na podstawie obrazka odpowiadają na pytanie: Co robi Olek z rodziną w ogrodzie babci i dziadka ?

Kończą kolorować obrazek, rysują po śladach rysunków kwiatów tulipana.

  • Zabawa matematyczna Rabata z tulipanami.

Kolorowe kubeczki z piaskiem, kolorowe obrazki kwiatów tulipana naklejone na patyczki, kostka z kolorami, kostka z oczkami (zaklejone odpowiednie oczka).

Dzieci kolejno rzucają dwiema kostkami, wybierają odpowiednią liczbę (wskazaną przez kostkę) ob­razków tulipanów w wylosowanym kolorze i wkładają do kubeczka. Po zakończonej zabawie dzieci ustawiają kubeczki z tulipanami na wyznaczonej półce w sali.

  • Karta pracy nr. 33 (ksero) „Wiosenne prace w ogrodzie”- opowiedz obrazek, pokoloruj
  • Zabawa dydaktyczna Prace w ogrodzie.

Obrazki przedstawiające osoby wykonujące różne prace w ogrodzie.

Dorosły naśladuje czynności osób przedstawionych na obrazkach. Dzieci zgadują, co to za czynności, np.: kopanie grządek, podlewanie, grabienie, sianie, przycinanie gałązek, wysadzanie sadzonek na grządkę, wąchanie kwiatów itp.

wiosną w ogródku Small

28.04.2020r. WTOREK

TEMAT : WYPOCZYNEK W LESIE I NAD WODĄ

Przygotowała Beata Halamus

• Rozmowa na podstawie obrazków. Książki przyrodnicze lub obrazki przedstawiające wodę i las (zanieczyszczone). Dzieci wypowiadają się na temat obrazków (swoich odczuć) i zastanawiają się, co mogło być przyczyną zanieczyszczeń.

zaśmiecony las Small

• Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Jeż i lis.

Grzechotka. Dzieci powoli poruszają się na czworakach po sali jak jeże. Na hasło : Uwaga, lis!, jeże zwijają się w kulkę. Gdy rodzic zacznie grać na grzechotce, dzieci–jeże mogą się poruszać po sali.

• Zabawa twórcza. Co słychać w lesie?

Nagranie muzyki relaksacyjnej (odgłosy lasu i śpiewu ptaków). Dzieci kładą się na plecach i przez krótki czas w ciszy słuchają odgłosów lasu. Następnie przeciągają się, siadają i odpowiadają na pytania.: Co słychać w lesie? Co dzieje się w lesie?

• Ćwiczenia oddechowe Rybki w wodzie.

Słoik z wodą, słomki, małe kawałki papieru w kształcie rybek. Dzieci za pomocą słomek umieszczają papierowe rybki w wodzie (słoiku z wodą). Mogą przenieść tam kilka rybek.

• Wprowadzenie do tematu zajęć

– wypowiedzi dzieci na temat czystej wody i brudnej wody. Dwa słoiki: w jednym jest czysta woda, a w drugim brudna (można celowo ją zabrudzić, np. ziemią).

Dzieci oglądają oba słoiki. Zastanawiają się, gdzie jest czysta woda, a gdzie brudna. Na koniec zadajemy pytanie:

Z którego słoika napilibyście się wody? Dlaczego?

• Słuchanie piosenki ,,Ekokultura” - zapoznanie ze słowami i melodią.

https://www.youtube.com/watch?v=6jIaQJIaNCs

− Dlaczego tak ważne jest, żeby woda wokół nas była czysta?

- Jak dbać o czystość wokół nas ?

− Czy melodia tej piosenki zachęca do maszerowania czy do spania?

• Nauka refrenu piosenki połączona z ilustracją ruchową. Podczas śpiewania refrenu dziecko może maszerować i machać rękami.

• Quiz dydaktyczny. Jak dbamy o przyrodę?

Rodzic mówi zdania. Dzieci potwierdzają prawidłową odpowiedź, wstając i mówiąc: Tak!, a nieprawidłową – pozostając w bezruchu i mówiąc: Nie!

Dobrze, aby każda odpowiedź była przez dzieci uzasadniona.

Przykładowe zdania: − Zwierzęta nie czują, kiedy się im dokucza.

− Śmieci powinno się wyrzucać do specjalnych pojemników, a jeśli ich nie ma – do kosza

− Każda woda, którą pijemy, powinna być czysta.

− W lesie wolno krzyczeć.

− Warto sadzić kwiaty w ogrodzie.

• Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem wody.

Dla każdego dziecka: słomka, miseczka z wodą. Dzieci siadają przy stolikach. Każde z nich otrzymuje swoją miseczkę z wodą i słomkę. Według instrukcji dzieci próbują zrobić fale na wodzie (dmuchają delikatnie na powierzchnię wody) lub puszczają bąbelki (zanurzają słomki i dmuchają w nie).

• Zabawa sensoryczna Drzewa iglaste, drzewa liściaste.

Liście, igły drzew, przepaska. Rodzic prezentuje dzieciom liście i igły z drzew. Mówi, że drzewo liściaste ma liście, a drzewo iglaste – igły. Wybrane dziecko ma założoną przepaskę na oczy. Za pomocą dotyku odgaduje, czy ma w ręce fragment drzewa iglastego czy liściastego. Opisuje również swoje wrażenia dotykowe (używając

np. słów: kłuje, jest gładki, jest niemiłe w dotyku, bo... itp.)

• Zabawa orientacyjno-porządkowa Spacer leśniczego.

Krzesło, dzwonek. Rodzic jest leśniczym i siedzi na krześle. Pozostałe dzieci naśladują leśne zwierzęta i spacerują po sali (lesie). Kiedy dzieci usłyszą dźwięk dzwonka, zatrzymują się w bezruchu, a leśniczy wstaje i dogląda zwierząt. Kiedy leśniczy ponownie usiądzie na krześle, zwierzęta poruszają się po lesie.

4 – latki.

• Karta pracy, cz. 2, nr 34 i 35 Dzieci: − słuchają wiersza A. Widzowskiej Strażnicy przyrody, − odpowiadają na pytania dotyczące wiersza, − wskazują właściwe oraz niewłaściwe zachowania w lesie.

• Praca plastyczna Mój wymarzony las.

Dla każdego dziecka: kartka, kredki. Dzieci malują swój wymarzony las (bez śmieci, ze zwierzętami).

• Zabawa ruchowa. Drzewa. Tamburyn. Rodzic gra na tamburynie,( może wyklaskiwać jakiś rytm ) a dzieci poruszają się swobodnie po sali.

Na hasło : Wiatr – dzieci zatrzymują się. Są drzewami, unoszą ręce do góry i poruszają nimi jak gałęziami.

• Zabawa ruchowa z elementem skłonu – Z koszykiem do lasu.

Obręcze , kołatka. Rodzic rozkłada na podłodze obręcze , które będą koszykami zabranymi przez dzieci do lasu. Dzieci biegają po sali. Gdy rodzic rytmicznie uderza w kołatkę, przykucają i naśladują zbieranie grzybów, jagód, malin lub poziomek, które wkładają do obręczy (koszyków).

PONIEDZIAŁEK: 27.04.2020

TEMAT DNIA: DBAMY O PRZYRODĘ. SEGREGUJEMY ŚMIECI.

Przygotowała Mirosława Skop

  • Segregowanie klocków według jednej cechy (kolor, wielkość, rodzaj).

Klocki różnego rodzaju, pojemniki/obręcze na klocki.

Dorosły prosi dzieci, aby posegregowały klocki według określonej cechy, np. wielkości (małe – duże – śred­nie), koloru lub rodzaju. Dzieci porównują liczebność klocków, szacują, których klocków jest mniej, a których więcej. Na koniec tworzą budowle z klocków wybranego rodzaju.

  • Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Lusterko dla każdego dziecka.

Rzeka – dzieci naśladują łódkę płynącą po rzece od brzegu do brzegu – poruszają językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust. Następnie naśladują odgłos rzeki: plum, plum, plum.

Rybki – dzieci naśladują rybki, które wyskakują z wody – unoszą czubek języka w stronę nosa, a po chwili opierają go o górne zęby, kilkakrotnie powtarzają ten ruch.

Pszczółki – dzieci naśladują ruchy latających pszczół – opierają język o wewnętrzną stronę górnych zębów, a następnie język opada do wewnętrznej strony dolnych zębów.

Miód – dzieci naśladują misia, który zjadł baryłkę miodu i oblizuje się po jego zjedzeniu – prowadzą język ruchem okrężnym po górnej i po dolnej wardze.

Czyste powietrze – dzieci wdychają świeże powietrze – wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.

Wąż – wśród trawy sunie wąż, dzieci naśladują odgłos syczenia węża na głosce sssssss – opierają język o dolne zęby, rozciągają wargi szeroko – jak do uśmiechu. Kontrolują w lusterku, czy język nie wy­chodzi przed zęby.

  • Zabawa ruchowa kształtująca prawidłową postawę ciała – Wzrost rośliny.

Nagranie muzyki relaksacyjnej.

Dzieci słuchają muzyki relaksacyjnej, naśladują za dorosłym wzrost rośliny – od klęku podpartego do wspię­cia na palce. Zabawę można powtarzać kilkakrotnie.

  • Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Śmieci.

O porządek trzeba dbać,

wiedzą o tym także dzieci.

Do odpowiednich worków

     każdy wrzuca… (śmieci)

  • Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Smok Segregiusz.

Książka (s. 62–63) dla każdego dziecka.

Dzieci siadają na dywanie. Czytając opo­wiadanie, dorosły prezentuje ilustracje do niego.

Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uwa­żali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rę­kawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś ko­lejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek.

– Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał. – Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać…O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza?

– Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce.

Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko.

– Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowała Gwiazduszka – a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku.

– Spróbujmy – zgodził się smok.

– Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. – Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej.

– Rycerski? – zainteresował się tato.

– Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek. – Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczy­łem… ze śmieciami.

– Z czym? – oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia.

– Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczył dumnie rycerz z przed­szkolnej grupy Tygrysków.

– Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę.

– Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy. – Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przed­szkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci.

– Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura.

Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek.

– Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jego pracę tato.

Smok sergiusz Ekologia Small

  • Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

Dorosły zadaje pytania:

Co lubił robić smok Segregiusz?

Co smuciło smoka?

Jaki sen miał Olek?

Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?

W jaki sposób możemy chronić przyrodę?

  • Ćwiczenie językowe Trudne słowa.

Obrazki przedstawiające sposoby ochrony przyrody.

Dorosły wyjaśnia sposoby ochrony przyrody, pokazując odpowiednie obrazki. Tłumaczy trudne dla dzie­ci pojęcia związane z ochroną przyrody: segregacja, recykling, odpady biodegradowalne. Następnie pyta dzieci: Czy znacie jeszcze jakieś trudne słowa związane z ochroną przyrody, które chcecie wyjaśnić?

Odpady biodegradowalne to np.: liście, chwasty, słoma, odpady z drewna, obierki po warzywach i owocach, skorupki jajek.

  • Zabawy twórcze z zastosowaniem gazet.

Stare gazety.

Dorosły rozdaje dzieciom stare gazety i zadaje pytanie: Co możemy zrobić ze starej gazety?

Dzieci podają pomysły i wspólnie je wykonują, np. rolują gazetę, tworzą lunetę i oglądają przez nią świat; dmuchają na gazetę trzymaną w jednej dłoni; zgniatają ją w kulkę i podrzucają do góry; roz­wijają gazetę i ją prostują; kładą na podłodze i przeskakują przez gazetę obunóż; klaszczą w dłonie, trzymając gazetę; szeleszczą nią; uderzają w gazetę rytmicznie, jednym palcem.

  • Wykonanie czapki z gazety techniką origami.

Strona gazety dla każdego dziecka.

Dzieci składają wraz z dorosłym czapkę z gazety. D. pokazuje dokładnie każdy ruch i pomaga dzieciom na każdym etapie:

złożenie kartki na pół,

odwrócenie linii złożenia do góry,

złożenie górnych rogów z obu stron do linii środka,

zagięcie dolnej linii ku górze,

odwrócenie kartki i ponowne zagięcie dolnej linii ku górze.

  • Zabawa ruchowa z elementem celowania – Rzut do kosza.

Gazeta dla każdego dziecka, kosz.

Dzieci zgniatają gazety w kulki. Podrzucają je do góry i starają się złapać. Następnie D. stawia na środku kosz. Zadaniem dzieci jest rzucić/trafić swoją kulą do kosza