PRZEDSZKOLE NR 3
W MIASTECZKU ŚLĄSKIM

Grupa II Krasnoludki (3 latki)

Wychowawcy: Beata Halamus, Mirosława Skop

 

Beczy w trawie baraneczek nawołując wniebogłosy.

Życzę zdrowia i radości Wam z okazji Wielkiej Nocy

i Dyngusa mokrutkiego, by Wam szczęście dopisało,

by rodzinne były święta, by Wam nic nie brakowało.

zyczenia Small

Najserdeczniejsze życzenia radosnych Świąt Wielkanocnych

Dla Was kochane KRASNOLUDKI i dla Waszych Rodziców

Składają panie Beata i Mirka.

 

 

PIĄTEK 10.04.2020

TEMAT: WIELKANOCNE ŚWIĘTOWANIE

Przygotowała Mirosława Skop

  • Zabawa oddechowa Już czuć święta.

Proponujemy dzieciom, żeby poczuły zapach zbliżających się świąt. Prosimy, aby wciągnęły powietrze nosem, na chwilę je zatrzymały i wykonały wydech ustami.

Omówienie wyglądu i znaczenia palm.

Różne palmy wielkanocne.

Pokazujemy dzieciom różne palmy i rozmawiamy na temat ich wyglądu. Tłumaczymy, że tradycyjnie miały one chronić przed chorobami i zapewnić dobre plony

  • Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Wielkanocny stół.

Nadeszła Wielkanoc

Czas wielkiej radości !

Już stół wielkanocny

Czeka na swych gości.

Pełno na nim potraw

Kiełbasa i żurek,

Baba lukrowana,

Tuż obok mazurek.

Święconka na stole,

A spośród pisanek,

Jak każe tradycja

Wystaje baranek.

To czas na życzenia,

Na chwile radości

I niech w naszych sercach

Miłość ciągle gości.

  • Rozmowa na temat wysłuchanego utworu.

   Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole?

   Dlaczego ludzie sprzątają przed świętami w domach?

   Co znajduje się w koszyczku ze święconką?

   Dlaczego ludzie w czasie świąt są na ogół weseli i mili dla innych?

  • Zabawa ruchowa Kraszanki.

Koła: niebieskie, żółte, czerwone i zielone, tarcze gimnastyczne dla N. w tych samych kolorach co koła, nagranie piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8

Dzieci otrzymują kolorowe koła, które oznaczają kolory kraszanek. Ustalamy z nimi, co robią dzieci, kiedy podajemy im określony kolor kraszanek

niebieskie kraszanki – skaczą w miejscu,

żółte kraszanki – robią pajacyki,

czerwone kraszanki – kiwają się na boki,

zielone kraszanki – kręcą się wokół własnej osi.

Włączamy nagranie piosenki, a wtedy wszystkie dzieci spacerują. Kiedy piosenka cichnie, Podnosimy tarczę w wybranym kolorze i podajemy dziecku ,wtedy dziecko wykonuje określone polecenie.

Zabawa dydaktyczna Co jest związane z Wielkanocą?

Koszyk, pisanki/kraszanki, palma wielkanocna, baranek cukrowy, imitacja kurczaczka, bombka, łańcuch choinkowy.

Rozkładamy przed dziećmi różne przedmioty. Wspólnie ustalają, co pasuje do świąt wielkanocnych, a co do nich nie pasuje. Dzieci uzasadniają swój wybór.

  • Rozwiązywanie zagadek E. Stadtmüller – Co znajdzie się na wielkanocnym stole?

Oby dzięki ludzkiej pracy

i opiece nieba

nigdy na twym stole

nie zabrakło... (chleba)

Azorek radośnie

przy koszyczku hasa,

lecz nic z tego nie będzie.

Nie dla psa... (kiełbasa)

W cebulowych łupinkach

lub w farbkach kąpane,

w prześliczne desenie

ręcznie malowane. (jajka)

Może być z cukru,

z gipsu lub z ciasta,

lecz najważniejszy jest

i basta!!! (baranek)

Sypka jak piasek,

jak śnieżek biała,

smaku dodaje

już szczypta mała. (sól)

Skromne listeczki,

ciemnozielone,

ale bez niego

co to za święcone. (bukszpan)

*„Kolorowe pisanki”

4 latki: dzieci ozdabiają rysunki jajek tak samo jak wyglądają rysunki pisanek, następnie rysują po śladach rysunków laseczek. - Karta pracy część 2 nr 31

3 latki: Dzieci rysują po śladach wzory na pisance. Każdy wzór innym kolorem kredki – karta pracy nr 46

        

 

 

9.04.2020 r. CZWARTEK

TEMAT: KRASZANKI, PISANKI.

Przygotowała Beata Halamus

• Rozmowa na temat : Jakie są jajka? (z wykorzystaniem okazów). Jajka: kurze, kacze, przepiórcze, strusie , spodeczek. Rodzic rozbija na spodeczku jajko. Pokazuje dziecku żółtko i białko. Dzieci rozmawiają o tym, jakie zwierzę może wykluwać się z jajka (np.: kurczątko, wrona itp.).

• Ćwiczenia słuchowe Co słyszysz? Rodzic wypowiada nazwy świątecznych jajek, podzielone na głoski i na sylaby, oraz ich kolory. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, o czym jest mowa (np. pi-san-ki, ż-ó-ł-t-y, j-a-j-k-o).

• Rozmowa o pisankach i kraszankach.

Pytamy dzieci, czy wiedzą, czym się różnią kraszanki i pisanki.. Wskazując na jedną grupę, mówimy: To są kraszanki. Nazwa kraszanka pochodzi od metody barwienia jaj, tak zwanego kraszenia, które polegało na farbowaniu na jednokolorowo, bez wzoru.

kraszanki

Wskazujemy na drugą grupę i mówimy: Jajka pokryte wzorem wykonanym woskiem noszą nazwę pisanek. Obecnie wszystkie różnobarwnie pomalowane jajka to pisanki.

pisanki

• Rozmowa na temat: Moja ulubiona...

Dzieci oglądają obrazek i opowiadają, które pisanki/kraszanki podobają im się najbardziej oraz dlaczego.

ulubiona pisanka Small

• 3 - latki Karta pracy, cz. 2, nr 11

Dzieci: − łączą liniami rysunki pisanek od najmniejszego do największego, − kolorują rysunek największej pisanki, − wskazują dwie takie same pisanki.

4 – latki. Karta pracy, cz. 2, nr 29

Dzieci: − łączą liniami rysunki pisanek od najmniejszego do największego, − kolorują rysunek największej pisanki, − kolorują rysunki jajek według określonego rytmu.

• Słuchanie i nauka 2 i 3 zwrotki piosenki Pisanki.

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8

• Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

− Jakie kolory mogą mieć pisanki?

− Ile pisanek było w piosence?

− Co było namalowane na pierwsze, drugiej, trzeciej i czwartej pisance ?

− Co, oprócz pisanek, znajduje się na wielkanocnym stole?

− Czy lubicie święta wielkanocne? Dlaczego?

• Nauka piosenki. Pisanki- fragmentami, metodą ze słuchu.

. • Zajęcia przyrodnicze: Zakładamy hodowlę rzeżuchy.

Spodki, wata, nasiona rzeżuchy, woda. Przypomnienie, czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć. Dzieci odpowiadają na pytanie: Czego potrzebuje roślina, żeby rosnąć? Dzieci układają delikatnie watę na spodkach, wysypują rzeżuchę i ją podlewają. Umieszczają spodki z nasionami na parapecie okna. Przypominamy o regularnym podlewaniu i obserwowaniu roślin..

 A teraz - WYCZARUJEMY ZAJĄCZKA ZE STOPY. Wyjmujemy farby, kartkę z bloku, przygotowujemy pędzelek,  wodę, dzieci zdejmują skarpetki i.......

Rodzic zamalowuje wybraną farbą stopki dziecka i odbijamy na kartce, domalowujemy pozostałe elementy zajączka, podobnie, jak we wzorze. MIŁEJ ZABAWY!  (WAŻNE: rodzice, możecie przy okazji sprawdzić, jak rozwija się stopa waszego dziecka)

zajac ze stopy

 

ŚRODA 08.04.2020

TEMAT: ZWIERZĘTA Z WIELKANOCNEGO KOSZYCZKA

Przygotowała Mirosława Skop

Opowiadamy dzieciom:

Jak wiemy w koszyczku wielkanocnym, oprócz jajek, chleba, babeczki, wędliny, chrzanu, soli i pieprzu, znajdują się również zwierzęta, które również są symbolami. Najczęściej w koszyczku możemy znaleźć: cukrowego baranka, małego kurczaczka, a także zajączka z czekolady. Powiedzcie dzieciom, że zwierzęta, które wkładamy do koszyczka są symbolem odradzającego się życia i symbolem Świąt wielkanocnych. Jeżeli macie w domu te zwierzęta, pokażcie je dzieciom i poproście aby je opisały – z czego jest zrobione dane zwierzątko, jaki ma kolor, czy jest małe czy duże itp.

Zwierzeta wielkanocne

 

Zabawa “Szukamy jajka”.

Potrzebne nam będzie jakieś jajko (najbezpieczniej sztuczne). Zabawa typu “ciepło – zimno”. Chowamy gdzieś w pokoju jajko, a dziecko ma je znaleźć. Podpowiedzi udzielamy mówiąc czy jest ciepło (czyli blisko) czy zimno (daleko)


Rozwiązywanie zagadek słownych:
Jajka ozdabiane pięknie malowane (pisanki)
Żółciutka kuleczka co wychodzi z jajeczka (kurczaczek)
Pośrodku pięknych pisanek stoi cukrowy .......
Pyszna zupa pierwsza klasa, jest w niej jajko, jest kiełbasa (żurek)
Długie ma uszy , jeszcze dłuższy skok,
Na słodkości od niego czekasz cały rok ( zajączek)

Zabawa ortofoniczna ,,Zwierzęta w wielkanocnym koszyczku”

. Zadaniem dzieci jest naśladowanie odgłosów i ruchów zwierząt, które wymieniamy lub pokazujemy.

Kurczątko – dzieci kucają i poruszają ugiętymi w łokciach rękami jak skrzydełkami i mówią pi pi pi. Baranek – dzieci czworakują i mówią beee beee beee.

Zajączek – dzieci kucają, a następnie podskakują obunóż mówiąc kic kic kic

Pokaz kół – małych i dużych. Nazywanie figur.

Małe i duże koła wycięte z kolorowego papieru.

Wykonanie kurczaków i baranków z kół.

Dzieci manipulują kołami z kolorowego papieru, dobierają kolor do wybranego zwierzątka.

Kurczaczek:

Żółte koła, plastikowe lub tekturowe oczy, klej, czerwony papier kolorowy.

Dzieci: Na żółtym kole przyklejają oczy i trójkątny dziób wycięty przez dorosłego z czerwonego papieru.

Baranek:

Białe ,płaskie waciki kosmetyczne, plastikowe oczy, klej, czarny papier, czarne koła.

Dzieci: Na białym, okrągłym waciku przyklejają oczy z czarnych kół i mordkę. Z kół złożonych na pół robią uszy.

Zabawa muzyczno-ruchowa Kurki trzy (sł. H. Rostworowski, francuska melodia popularna).

Śpiewamy piosenkę, a dzieci inscenizują ją ruchem, maszerując w kółko.

Wyszły w pole kurki trzy i gęsiego sobie szły.

Pierwsza z przodu, w środku druga,

trzecia z tyłu, oczkiem mruga.

I tak sobie kurki trzy

   raz, dwa, raz, dwa w pole szły!

Sianie owsa dla baranka wielkanocnego.

Ziarna owsa (wykiełkowane), pojemniki po jogurtach, ziemia do kwiatów, konewka.

Dzieci wsypują ziemię do pojemników po jogurtach, posypują ziarnami owsa i obficie podlewają wodą. Zostawiają w nasłonecznionym miejscu, obserwują przez kilka dni i, w miarę potrzeb, dolewają wody.

 

 

7.04.2020 r. WTOREK

TEMAT : MOTYWY WIELKANOCNE

Przygotowała Beata Halamus

• Zabawa na powitanie – Moje ręce

Dziecko recytują rymowankę za rodzicem i zgodnie z treścią rymowanki klaszcze, tupie i wskazuje, kto przejmuje rolę zajączka.

     Moje ręce klaszczą tak,

     moje nogi tupią tak,

     a mój palec wskazuje,

     kto za chwilę zatańcuje.

Następu zamiana rodzic lub drugie dziecko wykonuje podane czynności.

• Masażyk Pisanka.

Jedna osoba (pisanka) siada na dywanie w siadzie skrzyżnym, druga siada za nim, w siadzie rozkrocznym, i na plecach rysuje wzory zgodnie z poleceniami :

paski poziome, paski pionowe, kropki, kratkę itp.

Przy powtórzeniu zabawy zamieniamy się miejscami..

•Zabawa ruchowo-naśladowcza.  Mama Kura

Dorosły i dziecko stają naprzeciwko siebie. Dorosły jest Mamą Kurą a dziecko pisklątkiem. Pisklątko robi wszystko to co pokazuje Mama Kura (naśladuje jej ruchy). Ruchy dorosłego powinny być wolne i płynne tak aby dziecko mogło je naśladować. Następnie role się odwracają i to dziecko przejmuje rolę Mamy Kury. (można zapytać dziecko co podobało mu się bardziej – naśladowanie czy wymyślanie ruchów, co było trudniejsze)

•. Praca plastyczna Wielkanocne motywy.

3 – latki. Wyprawka plastyczna, karta 8, dowolne farby w pastelowych kolorach, chusteczki. Dzieci: − malują palcami kolorowe szlaczki na rysunkach jajek, − kończą malować jajka, które już są częściowo pokolorowane, − malują kropki, paski i inne wzory tak, jak pokazano na przykładzie.

4 – latki. Wyprawka plastyczna, karta 9, piórka, klej, nożyczki.

Dzieci: − wypychają obrazek kurczątka, składają go i sklejają według instrukcji, − wypychają nacięte skrzydła i przyklejają w odpowiednich miejscach, − przyklejają pióra w odpowiednim miejscu (np. z tyłu).

• Słuchanie i nauka 1 zwrotki piosenki Pisanki.

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8

• Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę

• Zabawa słowna na podstawie wiersza B. Szelągowskiej. Na podwórku.

Rodzic recytuje wiersz, a dziecko powtarza po nim sylaby.

Gospodyni razem z dziećmi - Ko, ko, ko, ko. Ku, ku, ku, ku.

święconkę szykuje.

O-ho, ho, ho! O-ho, ho, ho, jajeczka maluje.

Biega kurka po podwórku

Wita wszystkich gości..

i gdacze z radości. – Ko, ko, ko, ko. Ku, ku, ku, ku.

Kogut dumnie pierś wypina. – Ko, ko, ki, ku.

Ale pięknie wyglądają twe jajka w koszyku.

• Ćwiczenia fonacyjne. Kury na podwórku.

Dziecko powtarza za rodzicem sylaby z wiersza: O-ho, ho, ho.

Ko, ko, ko, ko! Ko, ko, ki, ku. Ku, ku, ku, ku!

na różne sposoby: głośno, cicho, wesoło, smutno, dynamicznie, spokojnie.

• Ćwiczenia oddechowe. Koszyczek i jajeczka.

Rysunek koszyczka dla każdego dziecka, słomki, kolorowe, małe jajka wycięte z papieru.

Dzieci otrzymują rysunek koszyczka i kolorowe, papierowe pisanki. Mają za zadanie przenieść pisanki do koszyczka za pomocą słomek. Kładą słomkę na papierowym jajku, wciągają powietrze w słomkę, zasysając jajko, przenoszą je do koszyka

.

• Zabawa ruchowa z elementem skoku – Owce i wilk.

Skakanki lub sznur.

Rodzic układa na ziemi skakanki w kształcie prostokąta, tworząc z nich zagrodę. Podejmuje rolę wilka, dzieci są owcami. Owce przeskakują przez skakanki na zewnątrz i wskakują do zagrody, a wilk chowa się za drzewem. Na klaśnięcia przybiega wilk. Może porwać owieczkę, która jest na zewnątrz zagrody. Owce wewnątrz zagrody są bezpieczne. Owca, która zostanie porwana przez wilka, odchodzi na bok od zabawy, a wilk wraca do swojej kryjówki.

• Ćwiczenia słownikowe. Jakie może być jajko?

Dzieci podają określenia mówiące o tym, jakie może być jajko, np.: duże, małe, świeże, nieświeże, całe, potłuczone, białe, kolorowe.

• Ćwiczenia grafomotoryczne Jajko.

Dzieci najpierw rysują kształt jajka w powietrzu, na stoliku, na dywanie, na plecach .

Rodzic demonstruje właściwy kierunek rysowania (od góry, z prawej strony ku lewej).

 

PONIEDZIAŁEK 06.04.2020r

TEMAT: KOSZYCZEK WIELKANOCNY

Przygotowała Mirosława Skop

  •    Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę. Demonstrujemy ćwiczenia, a dzieci je naśladują.

Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.

Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.

Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przeliczają kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.

Rogi baranka baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.

Baranki na halibaranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.

Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.

                                Zestaw zabaw ruchowych

  • Zabawa ruchowa Kura i jajka.

Mała obręcz dla każdego dziecka.

Jedno dziecko pełni rolę kury, a pozostałe dzieci są jajkami – kucają w obręczy. Kura dotyka jajek. Wychodzą z nich kurczątka, naśladują ruchy swojej mamy i wędrują za nią. Na koniec następuje zmiana dziecka w roli kury.

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Kwoka.

Opaska z wizerunkiem kury, kołatka.

Dorosły w opasce z wizerunkiem kury gra rytmicznie na kołatce, dzieci (kurczęta) biegają wokół niego. Gdy wygrywamy wolny rytm, kurczęta ustawiają się zgodnie z poleceniem, np.: w rzędzie, w parach, trójkach itp.

  • Zabawa grupowa Pisanka.

Pisanka, nagranie muzyki do marszu, biegu i do podskoków

Dzieci, ustawione w kole, przekazują sobie pisankę zgodnie z rytmem muzyki, tak aby nie wypadła im z rąk i się nie uszkodziła.

  • Zabawa ruchowo-naśladowcza Przedświąteczne porządki.

Dzieci naśladują ruchem czynności podane przez dorosłego, związane z wykonywaniem przedświątecznych porządków: odkurzanie, zamiatanie, ścieranie kurzu, mycie okien, trzepanie dywanów itp.

  • Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Koszyczek.

Recytujemy zagadkę i prosimy dzieci o podanie rozwiązania. Dzieci mówią swoje rozwiązanie po cichu nam do ucha , tak aby każde z nich miało możliwość wypowiedzenia się.

           To w nim leżą na serwetce

           jajka malowane,

           a pośrodku, obok chlebka,

           spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny

  • Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki.

koszyczek wielkanocny Mirka Small

Dzieci nazywają znajdujące się w nim przedmioty. Wyjaśniamy ich symbolikę.

             Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.

Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.

Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.

Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.

Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.

Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.

  • Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Wielkanoc.

Książka (s. 58–59) dla każdego dziecka.

. Czytając wiersz, prezentujemy ilustracje do niego.

– Kurko, proszę, znieś jajeczka,         

śnieżnobiałe lub brązowe,

ja z nich zrobię na Wielkanoc

cud-pisanki kolorowe

Do koszyczka je powkładam,  

z chlebkiem, babką lukrowaną ,

potem pójdę je poświęcić

Z bratem, siostrą, tatą, mamą.

       Przy śniadaniu wielkanocnym

       Podzielimy się święconką

       I buziaki dam mamusi

       Zajączkowi i kurczątkom.

     Śmigus-dyngus – ktoś zawoła

     tatę wodą popryskamy

     mama będzie zmokłą kurką

     bo to poniedziałek lany!

Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.

  • Z czego robi się pisanki?
  • Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
  • Co robimy w lany poniedziałek?
  • Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?

*Karta pracy Część 2, nr 28

Dzieci:

- rysują koszyk po śladzie

- kolorują koszyk i jajka

- naklejają naklejki

- nazywają kolory pisanek