PRZEDSZKOLE NR 3
W MIASTECZKU ŚLĄSKIM

Grupa: Smerfy (3-4 latki)   Wychowawca: mgr Anna Krupa

20-24 kwietnia 2020 r.    Tematyka: Dbamy o przyrodę

PIĄTEK

Temat dnia: Jestem przyjacielem przyrody

Przypomnienie piosenki Piosenka ekologiczna

https://www.youtube.com/watch?v=klBjyH7hyIg

Praca plastyczna Kwiatowy kolaż.

Gazetki ogrodnicze (lub obrazki z kwiatami), nożyczki, klej, kartki.

Dzieci wycinają (4-latki) lub wydzierają (3-latki) obrazki z kwiatami, a potem je przyklejają na kart­kach, tworząc dowolne kompozycje.

Słuchanie wiersza B. Formy Dzieci dbają o środowisko.

W zgodzie z przyrodą

żyją wszystkie dzieci.

Kochają jasne słonko,

które na niebie świeci.

Nie łamią gałęzi,

dbają o rośliny,

podczas wycieczek do lasu

nie płoszą zwierzyny.

Często też dorosłym

dobry przykład dają –

w wyznaczonych miejscach

śmieci zostawiają.

Zabawa przyrodnicza Kwiaty cięte i kwiaty doniczkowe.

Kilka kwiatów ciętych, wazon, kwiat doniczkowy z podstawką, gazeta, woda.

Dorosły prezentuje kwiaty: cięte i doniczkowe. Pyta dzieci, czy widzą między nimi różnicę (jeśli tak, to jaką). Następnie delikatnie wyjmuje kwiat doniczkowy nad gazetą. Pokazuje dzieciom jego korzenie (i ponownie wsadza kwiat do doniczki), pytając, do czego, ich zdaniem, służą roślinie. Jeśli dzieci nie wiedzą, nalewa na podstawkę trochę wody i w ciągu dnia wraz z dziećmi obserwuje, co się stanie. Kolejnym etapem zadania jest wskazanie kwiatów ciętych (i uzasadnienie tej nazwy), ich wąchanie, a także wspólne ułożenie kompozycji w wazonie. Zadanie powinna kończyć odpowiedź dzieci na pytania: Czy umiecie dbać o kwiaty? Czy będziecie to robić?

Karta pracy 4 latki – str. 37

Quiz dydaktyczny Jak dbamy o przyrodę?

Dorosły mówi zdania. Dzieci potwierdzają prawidłową odpowiedź, wstając i mówiąc: Tak!, a nieprawidłową – pozostając w bezruchu (siedzą na dywanie) i mówiąc: Nie! Dobrze, aby każda odpowiedź była przez dzieci uzasadniona.

Przykładowe zdania – można dodać swoje pytania:

  • Zwierzęta nie czują, kiedy się im dokucza.
  • Śmieci powinno się wyrzucać do specjalnych pojemników, a jeśli ich nie ma – do kosza.
  • Każda woda, którą pijemy, powinna być czysta.
  • W lesie wolno krzyczeć.
  • Warto sadzić kwiaty w ogrodzie.
  • Dymy nie szkodzą naszemu organizmowi.

Wręczenie odznak Przyjaciel przyrody.

Odznaki w kształcie koła z napisem Przyjaciel przyrody i rysunkiem.

Dziecko i dorosły mogą wspólnie wykonać taka odznakę. Następnie zrobić dziurkę i przeciągnąć tasiemkę.

Dorosły informuje, że dzieci posiadają już wiedzę na temat dbania o przyrodę i dlatego chciałby im wrę­czyć odznaki Przyjaciel przyrody. Aby w pełni na nie zasłużyć, każde dziecko musi przyrzec, że będzie codziennie dbało o przyrodę.

miłosnik przyrody Small

Gra planszowa Chińczyk

Dziecko wraz z dorosłym gra w grę planszową (jedną kostką).

 

CZWARTEK

Temat dnia: Świeże powietrze

Rozgrzewka – ćwiczenia gimnastyczne.

https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

Przypomnienie piosenki Piosenka ekologiczna – nauka drugiej zwrotki

https://www.youtube.com/watch?v=klBjyH7hyIg

Zabawa dydaktyczna Wiosenny deszcz geometryczny.

Kilka małych figur geometrycznych wyciętych z kolorowego papieru, po jednej dużej figurze geometrycznej: koło, trójkąt, kwadrat, pojemnik.

Dorosły rozrzuca nad głowami dzieci figury geometryczne wycięte z kolorowego papieru. Potem uno­si nad głowę wybraną figurę jak parasol. Dzieci mają za zadanie poszukać takiej figury i unieść ją w górę. Powtarzamy zabawę z inną figurą geo­metryczną. Na koniec dzieci zbierają geometryczne krople do pojemnika (jednej kałuży).

Film edukacyjny Czym jest smog

https://www.youtube.com/watch?v=baJQkO9G6uk

Rozmowa z dzieckiem: Dymy są szkodliwe i należy ich unikać. Z perspektywy dziecka ostrzegamy by nie przebywało tam gdzie ktoś pali papierosy, nie podchodziło do dymiącego ogniska czy grilla.

Rozmowa o zanieczyszczaniu powietrza przez ludzi – Chcemy mieć czyste powietrze.

Dorosły rozmawia z dziećmi o tym, jak ludzie zanieczyszczają powietrze (na podstawie obrazków). Dzieci oceniają, czy powietrze w ich okolicy jest czyste i czy dobrze się nim oddycha.

czyste powietrze 2 Small

Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu – Co to za zapachy?

Dzieci wąchają zapachy wydzielane przez różne substancje, np.: perfumy, rozgnieciony czosnek, utarty chrzan, płyn do płukania tkanin, odświeżacz powietrza, zapachowe zawieszki samochodowe, skórkę cytrusów, kapustę kiszoną itp., które N. umieszcza w słoiczkach (z zakrętkami). Odkręcają sło­iczki, wąchają i odgadują, co to za zapach.

Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu – Jak pachnie…?

Słoiczki zapachowe z wcześniejszej zabawy, zielone i czarne paski z kolorowego papieru.

Dzieci jeszcze raz wąchają zawartość słoiczków i oceniają, czy dany zapach jest przyjemny, czy im się podoba. Do każdego zapachu dobierają kolor, który do niego pasuje (jeśli jest przyjemny – kolor zielony, jeśli nieprzyjemny – kolor czarny). Następnie przyklejają kolorowe paski na odpowiednich słoiczkach.

Ćwiczenia buzi i języka – Pan języczek na spacerze

Wyobraź sobie, że jesteś panem Językiem, który w piękny, słoneczny dzień wybiera się na długi spacer. Najpierw podziwiaj błękitne niebo  (przesuwanie czubka języka od wałkka dziąsłowego do podniebienia miękkiego), potem piękne wzgórza (przesuwanie czubka języka po wewnętrznej stronie policzków). Teraz policz drzewa (liczenie językiem górnych i dolnych zębów), a następnie przyjrzyj się pasącemu się na łące koniowi (kląskanie). Wyciągnij się na zielonej trawie (wysuwanie języka w kierunku nosa). Jesteś na szczycie. Pójdź w lewą stronę, a następnie w prawą stronę (wysuwanie języka w kierunku lewego i prawego ucha) - tu spotykasz pięknego, pręgowatego kota, który na śniadanie wypił mleko (dziecko mając szeroko otwarte usta oblizuje wargi).

Prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski ś.

Lusterko dla dziecka.

Dorosły objaśnia i pokazuje prawidłową artykulację głoski ś. Dzieci powtarzają głoskę ś, kontrolując w lusterku pracę języka.

Głoska ś jest głoską środkowojęzykową, powstaje przez uniesienie środkowej części języka ku górze. Przy wymawianiu głoski ś zęby są zbliżone do siebie, a wargi lekko zaokrąglone.

Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Dbamy o przyrodę.

Dorosły prezentuje wiersz i pyta dzieci: W jaki sposób możemy dbać o przyrodę? Powtarza wiersz, a dzieci za nim fragment tekstu: Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

W parku kwitną na rabatkach

kwiatki kolorowe.

Pod drzewami, wzdłuż alejek,

stoją kosze nowe.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

Dzięcioł puka w stare drzewo,

obserwując dzieci,

jak do kosza wyrzucają

po pikniku śmieci.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

Jeżyk z liści się wygrzebał,

pyszczek swój zadziera.

Teraz patrzy, jak rodzina

jedzie na rowerach.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

A w ogrodzie, obok parku,

słowik cudnie śpiewa.

To z radości – wzdłuż alei

ktoś posadził drzewa.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

Nawet słonko, choć wysoko,

jakoś mocniej świeci.

Lubi patrzeć się, jak dbają

o przyrodę dzieci!

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

Czy trafisz piłką? Zabawa z elementem rzutu

Dorosły ustawia wiaderko lub karton i kilka kroków dalej kładzie na podłodze sznurek (zaznacza miejsce z którego dziecko będzie rzucało). Dziecko z piłką w rękach staje przed sznurkiem i próbuje rzucić piłką do wiaderka, pudełka.

Zabawy piłką – zabawy ruchowe

  • Dziecko umieszcza piłkę między kolanami, ręce wyciąga na bok i próbuje chodzić tak by piłka nie wypadła.
  • Przekładamy piłkę pod kolanem z jednej ręki do drugiej.
  • Przyklejamy piłkę do brzucha podtrzymując rękami i nie odrywając piłki od ciała przetaczamy ją po brzuchu, bokach i plecach.
  • Dziecko kładzie się na piłce, odrywa nogi od podłogi i za pomocą rak balansuje na piłce, przesuwa się.
  • Dziecko podrzuca piłkę i próbuje ją złapać.
  • Dorosły i dziecko rzucają piłkę do siebie nawzajem.

Zabawki z recyklingu – praca plastyczna

Tworzenie rzeczy którą będzie się mogło bawić dziecko z materiałów które są w domu a nie są już potrzebne np. butelek plastikowych, rolek po papierze toaletowym, kapsli, zakrętek, sznurków itp.

Dodatkowa karta pracy – Popatrz na śmieci wlatujące do koszy, jakie kolory powinny mieć te kosze – pokoloruj odpowiednio obrazek

kosze odpady Small

ŚRODA

Temat dnia: Wiosenne porządki w ogródku

Rozgrzewka – ćwiczenia gimnastyczne.

https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

Przypomnienie piosenki Piosenka ekologiczna – nauka pierwszej zwrotki

https://www.youtube.com/watch?v=klBjyH7hyIg

kubek z wodą dla dziecka.

Dzieci wraz z dorosłym podczas śpiewu pierwszej zwrotki piosenki wykonują ćwiczenia dużej motoryki – rysują jedną ręką, potem drugą, następnie obiema, linie spiralne i faliste.

Dzieci za dorosłym:

Dymią kominy wielkich fabryk,         rysują spiralne kształty od dołu do góry,

płynie brudna woda do rzek.           rysują faliste kształty w poziomie,

Chcemy oddychać powietrzem czystym,   robią wdech nosem,

czystą wodę mieć.        piją łyk wody z kubeczka.

Śpiewają refren, kołysząc się na boki.

Zabawa ruchowa z zastosowaniem szarf lub obręczy, związanych pasków lub sznurków w – Kwiatek.

https://www.youtube.com/watch?v=cPuahomDPOo

Dzieci biegają po sali podczas nagrania. Na przerwę w muzyce podbiegają do jednej z szarf rozłożonych na dywanie. Wchodzi do środka, unosi szarfę nad głowę, imitując kielich kwia­tu, który otwiera się w stronę słońca.

Zabawy twórcze z zastosowaniem gazet.

Dorosły rozdaje dzieciom stare gazety i zadaje pytanie: Co możemy zrobić ze starej gazety?

Dzieci podają pomysły i wspólnie je wykonują, np. rolują gazetę, tworzą lunetę i oglądają przez nią świat; dmuchają na gazetę trzymaną w jednej dłoni; zgniatają ją w kulkę i podrzucają do góry; roz­wijają gazetę i ją prostują; kładą na podłodze i przeskakują przez gazetę obunóż; klaszczą w dłonie, trzymając gazetę; szeleszczą nią; uderzają w gazetę rytmicznie, jednym palcem.

Zabawa Poznajemy narzędzia ogrodnicze.

Obrazki narzędzi ogrodniczych w formacie A4, kartka A4 pocięta na cztery części.

Dzieci oglądają obrazki i nazywają przedstawione na nich sprzęty ogrodnicze.

Dorosły zasłania obrazek wybranego narzędzia ogrodniczego kartką przeciętą na cztery części, odsłania ¼ obrazka i pokazuje go dzieciom. Dzieci próbują odgadnąć, co to jest. Jeśli nie odgadną, dorosły odkrywa kolejne części obrazka.

narzedzia ogrodnicze Small

Wiosenny ogródek – prezentacja multimedialna wysłana indywidualnie.

Zabawa dramowa Prace w ogrodzie.

Dorosły lub dziecko naśladuje czynności osób przedstawionych na obrazkach w prezentacji. Inni zgadują, co to za czynności, np.: kopanie grządek, podlewanie, grabienie, sianie, przycinanie gałązek, wysadzanie sadzonek na grządkę, wąchanie kwiatów itp.

Karta pracy 4 latki zielona s. 36

Ćwiczenia grafomotoryczne Wiosenne kwiaty.

Na tacce z kaszą manną lub piaskiem dzieci kreślą wzory palcem próbując rysować tulipana lub inny kwiat wiosenny. Dziecko może próbować rysować raz jedna ręką, raz drugą a potem dwoma na raz.

Zabawa matematyczna – Liczymy płatki kwiatów.

Kolorowe zakrętki lub kółka wycięte z papieru, na kartce papieru narysowane 3 łodygi z środkiem kwiatu.

Dorosły umieszcza na pierwszej łodyżce 2 zakątki i prosi by dziecko na następnych łodygach umieściło tyle samo płatków lub o jeden więcej. Dorosły na pierwszej łodydze umieszcza 5 (lub 4) płatków i prosi, aby dziecko na kolejnych ułożyło o jeden mniej.

o jeden wiecej Small

Grządka tulipanów – historyjka obrazkowa

Dziecko przygląda się obrazkom i opowiada co się na nich dzieje. W razie potrzeby dorosły dopowiada i wyjaśnia.

Mówimy, ze niektóre rośliny np. tulipany wyrastają z cebulek inne np. z nasion.

Tulipany historyjka Small

WTOREK

Temat dnia: Wypoczynek w lesie i nad wodą

Rozgrzewka – ćwiczenia gimnastyczne.

https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

Ćwiczenia oddechowe Rybki w wodzie.

Miseczka z wodą, słomki, małe kawałki papieru w kształcie rybek.

Dzieci za pomocą słomki przenoszą rybki do miski.

Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem wody.

Według in­strukcji dorosłego dzieci próbują zrobić fale na wodzie (dmuchają delikatnie na powierzchnię wody) lub puszczają bąbelki (zanurzają słomki i dmuchają w nie).

Wprowadzenie do tematu zajęć – wypowiedzi dzieci na temat czystej wody i brudnej wody.

Dwa słoiki: w jednym jest czysta woda, a w drugim brudna (można celowo ją zabrudzić, np. ziemią).

Dzieci oglądają oba słoiki. Zastanawiają się, gdzie jest czysta woda, a gdzie brudna. Na koniec Dorosły za­daje pytanie: Z którego słoika napilibyście się wody? Dlaczego?

Przypominamy dzieciom, że niedawno w przedszkolu były Panie, które opowiadały o oczyszczaniu i oszczędzaniu wody. Można zapytać co dziecko pamięta z tego spotkania i pokazać zdjęcia dostępne na stronie internetowej naszego przedszkola.

Film animowany – Obieg wody w przyrodzie

https://www.youtube.com/watch?v=ylxVLAxOxDY

Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki Piosenka ekologiczna (sł. i muz. J. Kucharczyk).

https://www.youtube.com/watch?v=klBjyH7hyIg

Dymią kominy wielkich fabryk,

płynie brudna woda do rzek.

Chcemy oddychać powietrzem czystym,

czystą wodę mieć.

Ref.: Czysta woda zdrowia doda

– to każde dziecko wie.

Czysta woda zdrowia doda

– tobie, tobie i mnie.

Smog już pokrywa niebo całe

szarym dymem i szarą mgłą.

W rzekach jest coraz mniej rybek.

Kto to widział, kto?

Ref.: Czysta woda...

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

  • Co robią kominy wielkich fabryk?
  • Jak myślicie – dlaczego do rzek płynie brudna woda?
  • Co to jest smog?
  • Dlaczego w rzece jest coraz mniej rybek?
  • Dlaczego tak ważne jest, żeby woda wokół nas była czysta?
  • Czy melodia tej piosenki zachęca do maszerowania czy do spania?

Nauka refrenu piosenki Piosenka ekologiczna połączona z ilustracją ruchową.

Podczas śpiewania refrenu i słów: to każde dziecko wie – dzieci rozkładają ręce, podczas słów: tobie, tobie i mnie – wskazują palcem na swoich kolegów i swoje koleżanki, a także na siebie.

Zabawa sensoryczna Drzewa iglaste, drzewa liściaste.

Liście, igły drzew, przepaska.

Dorosły prezentuje dzieciom liście i igły z drzew. Mówi, że drzewo liściaste ma liście, a drzewo iglaste –igły. Wybrane dziecko ma założoną przepaskę na oczy. Za pomocą dotyku odgaduje, czy ma w ręce fragment drzewa iglastego czy liściastego. Opisuje również swoje wrażenia dotykowe (używając np. słów: kłuje, jest gładki, jest niemiłe w dotyku, bo... itp.)

Karta pracy 4 latki (zielona) nr 34 i 35

Historyjka obrazkowa Czysty las?

Dzieci przyglądają się obrazkom, opowiadają jaki jest las i rzeka na pierwszym z nich, kto mógł tak zabrudzić środowisko, czy zwierzęta, które tam mieszkają są zadowolone z tego jak wygląda to miejsce, czy dziecko chętnie spędzało by czas w takim miejscu?

Następnie dzieci opowiadają co widzą na kolejnych obrazkach.

Kto posprzątał? Czy teraz jest przyjemniej w lesie? Który obrazek podoba się dziecku najbardziej i dlaczego?

brudna rzeka Small

Zabawa dydaktyczna Zwierzęta leśne.

Dziecko ogląda obrazek i odszukuje i nazywa przedstawione zwierzęta leśne. Następnie opowiada gdzie przyszły zwierzęta i po co.

zwierzeta przy rzece Small

Praca plastyczna Mój wymarzony las.

Dla każdego dziecka: kartka, kredki.

Dzieci malują swój wymarzony las (bez śmieci, ze zwierzętami).

PONIEDZIAŁEK

Temat dnia: Segregujemy śmieci

Segregowanie klocków według jednej cechy (kolor, wielkość, rodzaj).

Klocki różnego rodzaju, pojemniki/obręcze na klocki.

Dorosły prosi dzieci, aby posegregowały klocki według określonej cechy, np. wielkości (małe – duże – śred­nie), koloru lub rodzaju. Dzieci porównują liczebność klocków, szacują, których klocków jest mniej, a których więcej. Na koniec tworzą budowle z klocków wybranego rodzaju

Bajka edukacyjna Rady na odpady

https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k&feature=share&fbclid=IwAR3ykXxM130V4cPccFl8kzbtRPHMmUrO1bLqu6aV2EtBbCj83bHbqDWqsiM

Zabawa słowna Skojarzenia.

Dorosły mówi pierwsze słowo: Przyroda, a dzieci podają słowa, które im się z nim kojarzą. Potem dziecko podaje pierwsze słowo, a dorosły mówi, jakie ma z nim skojarzenia.

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

  • Rzeka – dzieci naśladują łódkę płynącą po rzece od brzegu do brzegu – poruszają językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust. Następnie naśladują odgłos rzeki: plum, plum, plum.
  • Rybki – dzieci naśladują rybki, które wyskakują z wody – unoszą czubek języka w stronę nosa, a po chwili opierają go o górne zęby, kilkakrotnie powtarzają ten ruch.
  • Pszczółki – dzieci naśladują ruchy latających pszczół – opierają język o wewnętrzną stronę górnych zębów, a następnie język opada do wewnętrznej strony dolnych zębów.
  • Miód – dzieci naśladują misia, który zjadł baryłkę miodu i oblizuje się po jego zjedzeniu – prowadzą język ruchem okrężnym po górnej i po dolnej wardze.
  • Czyste powietrze – dzieci wdychają świeże powietrze – wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.
  • Wąż – wśród trawy sunie wąż, dzieci naśladują odgłos syczenia węża na głosce sssssss – opierają język o dolne zęby, rozciągają wargi szeroko – jak do uśmiechu. Kontrolują w lusterku, czy język nie wy­chodzi przed zęby

Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Śmieci.

N. recytuje zagadkę i prosi dzieci o podanie rozwiązania. Dzieci mówią swoje rozwiązanie po cichu do ucha N., tak aby każde dziecko miało możliwość wypowiedzenia się.

O porządek trzeba dbać,

wiedzą o tym także dzieci.

Do odpowiednich worków

każdy wrzuca… (śmieci)

Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Smok Segregiusz

Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uwa­żali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rę­kawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś ko­lejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek.

– Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał. – Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać…O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza?

– Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce.

Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko.

– Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowała Gwiazduszka – a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku.

– Spróbujmy – zgodził się smok.

– Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. – Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej.

– Rycerski? – zainteresował się tato.

– Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek. – Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczy­łem… ze śmieciami.

– Z czym? – oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia.

– Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczył dumnie rycerz z przed­szkolnej grupy Tygrysków.

– Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę.

– Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy. – Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przed­szkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci.

– Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura.

Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek.

– Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jego pracę tato.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

  • Co lubił robić smok Segregiusz?
  • Co smuciło smoka?
  • Jaki sen miał Olek?
  • Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?
  • W jaki sposób możemy chronić przyrodę?

Smok sergiusz Ekologia Small

Zabawa dydaktyczna Segregowanie śmieci.

Kolorowe worki na śmieci: niebieski, żółty, zielony, brązowy, czarny, lub pudełka kartonowe z przy­klejonymi kwadratami w kolorach: niebieskim, żółtym, zielonym, brązowym, czarnym, różnego ro­dzaju śmieci.

Dorosły rozkłada na podłodze śmieci i prosi dzieci o pomoc w ich posegregowaniu do odpowiednich wor­ków. Dorosły prezentuje 5 kolorów worków (5 pudełek z kolorowymi kwadratami), mówi i pokazuje, co należy wkładać do którego koloru. Kolor niebieski papier, kolor zielony szkło, kolor żółty metal i plastik, kolor brązowy odpady biodegradowalne, kolor czarny odpady zmieszane.

N. prezentuje wiersz B. Szelągowskiej Kosz na śmieci, a dzieci go powtarzają. Następnie dziec­ko podnosi z podłogi jeden ze śmieci, mówi, do jakiego worka/pudełka trzeba go włożyć. Dorosły pomaga, jeśli odpowiedź dziecka jest błędna.

Kosz się zawsze bardzo smuci,

gdy ktoś papier obok rzuci.

Pamiętają wszystkie dzieci,

by do kosza wrzucać śmieci!

Praca plastyczna Kolorowe obrazki z zakrętek.

Dla dziecka: kartka z bloku technicznego, klej magic, kredki, plastelina, zakrętki.

Z zakrętek dzieci układają obrazki według własnych pomysłów. Pokazują je dorosłemu, a następnie przyklejają klejem do kartek. Na koniec dorysowują lub dolepiają z plasteliny braku­jące elementy. Może to być na przykład gąsienica na liściu, kwiatek, samochód, ślimak.

Karta pracy Śmieciowy labirynt – poprowadź śmieci do odpowiednich pojemników.

droga do kosza Small