PRZEDSZKOLE NR 3
W MIASTECZKU ŚLĄSKIM

Grupa: Smerfy (3-4 latki)   Wychowawca: mgr Anna Krupa

14 -17 kwietnia 2020 r.    Tematyka: Wiosna na wsi

PIĄTEK

Temat dnia: Kogo spotkamy wiosną na wsi

Oglądanie filmu – gdzie mieszkają zwierzęta, co jedzą, co nam dają

https://www.youtube.com/watch?v=CpcmvJTO5G4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3bT4vtA8o9d2uJzrai9-t_2hr-4YOq6lx0p_4v-TYJxiMLo3xW7PhCswA

Słuchanie wiersza H. Bechlerowej Na podwórku.

Na podwórku u Władka

jest wesoła gromadka:

długouchy pies Raczek

i króliczek, co skacze,

kurka pstra i kotki dwa,

i na koniec łaciaty prosiaczek.

Ma ten Władek zmartwienie:

Raczek garnek stłukł w sieni,

kotek wełnę rozwinął,

spruł pończochę babciną,

drugi kot wlazł na płot

i pobrudził łapkami pierzynę.

A od rana już kłopot:

trzeba mleka dać kotom,

barszcz zjada pies Raczek,

trawę królik, co skacze,

kurka pstra owies ma,

a otręby w korytku – prosiaczek.

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

  • Jak miał na imię chłopiec z wiersza?
  • Jak się nazywał pies Władka?
  • Jakie jeszcze zwierzęta miał Władek?
  • Co zrobiły zwierzęta?
  • Co jadły zwierzęta?

Zabawa językowa Mamy i ich dzieci.

Dorosły prezentuje obrazki zwierzęcych rodzin. Dzieci nazywają matki. Dorosły mówi jak nazywamy dzieci tych matek. Dzieci próbują zapamiętać kilka nazw.

zwierzęta i ich dzieci 3 latki Small

Rozwiązywanie zagadek.

Po rozwiązaniu zagadki dzieci wskazują obrazek – jej rozwiązanie.

Kolorowe ma piórka, woła: kukuryku

i mieszka z kurami w kurniku. (kogut)

Wieczorem odpoczywa w stajni,

bo od wielu dni ciężko pracuje na swojej wsi. (koń)

Mieszka w chlewiku

i głośno kwiczy: kwiku, kwiku. (świnia)

Znosi jajka i, choć nie szczerozłote,

to właśnie do niej idziesz, gdy na jajecznicę masz ochotę. (kura)

To od niej mamy mleko,

i choć do pięknej jej daleko,

to nie tylko liczne łaty to sprawiają,

że gospodarze duży pożytek z niej mają. (krowa)

Figury geometryczne – piosenka edukacyjna

https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM

Po obejrzeniu i wysłuchaniu piosenki prosimy by dziecko w otoczeniu odnalazło trójkąt, prostokąt, i koło.

Rysunki z figur geometrycznych

Dziecko próbuje narysować na czystej kartce papieru koło, trójkąt i prostokąt.

Z namalowanych figur tworzymy dzieła sztuki... Dorysowując inne elementy z figury tworzymy inne rzeczy np. do prostokąta dorysowujemy dach, okna i drzwi, do koła oczy, nos i uśmiech, do trójkąta prostokąt i ogień tworząc rakietę.

Ćwiczenia prawidłowej postawy dla dzieci: https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8

Układanie puzzli ze zwierzętami (lub innych)

Memory Zwierzęta wiejskie – zrób je sam

Drukujemy dwa razy zestaw zwierząt i kolorujemy je tak samo. Następnie wycinamy zwierzęta i gramy.

ef00a28b187a85b6c13b239a08c7c5ad Small

 

CZWARTEK

Temat dnia: Na wiejskim podwórku

Zabawa matematyczna Policz zwierzęta

4 kartki papieru, sylwety zwierząt lub klocki w różnych kolorach – 1 koza, 2 kury, 3 króliki, 4 krowy (lub inne ale w takiej ilości).

Układamy kartki jedna obok drugiej (nie stykają się) a klocki czy też zwierzęta kładziemy w jednym miejscu. Zadaniem dziecka jest posegregować zwierzęta lub klocki i ułożyć na kartkach tak by na pierwszej było najmniej zwierząt lub klocków a na ostatniej najwięcej. Dzieci liczą ile jest zwierząt lub klocków zaczynając od kartki z prawej strony, a potem liczą zaczynając od kartki z lewej strony. Dzieci wyciągają wnioski ze nie zależnie od której strony liczymy klocków jest tyle samo.

Zabawa dźwiękonaśladowcza na powitanie – Na podwórku.

Dzieci są ustawione w kole. N. kolejno wywołuje ptaki: Dzień dobry: kurki, gąski, kaczki, indyki, a dzieci naśladują ich głosy: ko, ko, ko, gę, gę, gę, kwa, kwa, kwa, gul, gul, gul. N. na zakończenie mówi: Witam wszystkie ptaki z wiejskiego podwórka, a wszystkie dzieci naśladują głos wybranego ptaka.

Zabawa ruchowa Wyścigi koni.

Dzieci inscenizują             ruchem opowiadanie:

Rozpoczyna się wyścig,     stoją w miejscu,

konie stoją w boksach.       przebierają nogami, drepczą,

Start! Konie ruszyły.          biegną truchtem,

Przeskakują kałużę.         podskakują,

Nabierają pędu.                szybko przebierają nogami,

Przebiegają po grząskim gruncie.    biegną, wysoko podnosząc kolana,

Dobiegają do mety.          zwalniają bieg aż do zatrzymania się, parskają

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę

  • Kląskanie językiem - naśladowanie tętentu koni
  • Parskanie – wypuszczanie powietrza przez zamknięte usta tak by drżały
  • Ryjek świnki i uśmiech – wyciąganie ust mocno do przodu a następnie rozciąganie w szerokim uśmiechu
  • Kotek pije mleczko – język naśladuje ruch chlipania (wysunięty mocno do przodu zawija się i chowa do buzi)
  • Język rozgląda się na boki – wysunięty język przesuwa się od kącika do kącika
  • Patrzy w górę i w dół – wysunięty język próbuje dotknąć nosa i brody
  • Język maluje sufit w buzi - przesuwamy językiem po podniebieniu.

Prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski g.

Lusterko dla dziecka.

Dorosły objaśnia i pokazuje prawidłową artykulację głoski g. zwraca uwagę, aby przy głosce g nie wy­brzmiewała dodatkowo głoska y. Dzieci powtarzają głoskę g, kontrolując w lusterku pracę języka.

Głoska g jest głoską tylnojęzykową, powstaje przez uniesienie i zwarcie tylnej części języka do pod­niebienia miękkiego. Jeśli dorosły zauważy, że dziecko zamienia głoskę g na głoskę d lub ją opuszcza, należy skonsultować to z logopedą.

Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Marsz dla wiosny.

Dorosły prezentuje wiersz i pyta dzieci: Jakie zwierzęta chciały przywitać wiosnę? W jaki sposób to robiły? Powtarza wiersz, a dzieci za nim fragment: Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna?

Idzie gąska po podwórku.

Za nią gąski – jak po sznurku.

Idą zgodnie i gęgają,

za swą mamą powtarzają.

– Gę, gę, gę, ga, ga, ga!

Kto melodię taką zna?

Mama gąska zagęgała,

bo przywitać wiosnę chciała.

Małe gąski też gęgały,

wiosnę także witać chciały.

– Gę, gę, gę, ga, ga, ga!

Kto melodię taką zna?

Nagle kogut ścieżką wąską

przybiegł za ostatnią gąską.

Gęgać nie potrafi wcale,

za to pieje doskonale!

– Gę, gę, gę, ga, ga, ga!

Kto melodię taką zna?

Nawet kotka, choć ciut głucha,

też muzyków chce posłuchać.

– Gę, gę, gę, ga, ga, ga!

Kto melodię taką zna?

Ćwiczenia oddechowe Gęsi puch.

Dorosły pokazuje gęsie pióra, którymi wypychano dawniej poduszki. Dzieci kładą je na wierzchu dłoni, wciągają powietrze nosem, wypuszczają ustami – starają się jak najdłużej utrzymać gęsie piórko w powietrzu.

Karta pracy 4 latki (zielona) str. 33

Karta pracy 3 latki (żółta) str. 13

Oglądanie filmu Gdzie ja mieszkam?: https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA

Rozmowa na temat tego jak nazywają się budynki w których mieszkają poszczególne zwierzęta. Dzielimy nazwy na sylaby.

Rozwiązywanie zagadek.

Po kąpieli błotnej świnki do niego wchodzą

i wcale się nie martwią, że w nim nabrudzą. (chlewik)

Każdy kojarzy ją z korytem.

To zwierzę urocze, spokojne i skryte,

różowe i czyste, a gdy spojrzysz na nie,

powita cię zawsze uprzejmym chrumkaniem. (świnka)

zwierzęta i ich domy

IMG 20200414 170351 Small

 

ŚRODA

Temat dnia: Co słychać wiosną na wsi

Oglądanie filmu, słuchanie odgłosów zwierząt. Rozwiązywanie zadań.

https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0Dh13Jfb7xaGUMJRV6dik_ACkif12pAYwHyFoKRAIuHN7OKALpRmroOrA

Film o zwierzętach gospodarskich (ciekawostki) https://www.youtube.com/watch?v=hyPhZrWjbGA

Opowiadanie Awantura na wiejskim podwórku

https://www.youtube.com/watch?v=UuCFX15Z1bI

Ćwiczenia słuchowe Jakie to zwierzę?

Dorosły wypowiada nazwy zwierząt sylabami, a dziecko podaje pełną nazwę (np. ku-ra – kura, kro-wa – krowa).

Słuchanie piosenki Stary Donald

https://www.youtube.com/watch?v=4gkpEFqcnMw&feature=youtu.be

Rozmowa na podstawie piosenki:

  • Jakie zwierzę było wymienione w piosence jako pierwsze (krowa)
  • Wymień jeszcze inne zwierzęta z piosenki (świnia, piesek, kury, gąska, kaczka, kotek, owca)
  • Jakie odgłosy wydają te zwierzęta)

Ćwiczenia oddechowe Jajka.

Jajka wycięte z papieru, słomki.

Dorosły prosi, aby dziecko zabierało za pomocą słomki papierowe jajka przeno­siło je w inne miejsce (np. wskazane przez niego).

Zabawa ruchowa Owieczki i wilk

Dziecko chodzi na czworakach i beczy jak owca, na hasło Wilk dziecko kładzie się na podłodze na plecach i nie rusza się. Na hasło wilk poszedł owieczki wstają i nadal chodzą na czworakach i beczą.

Zabawa ruchowa Mama kaczka

Dorosły jest mamą kaczką a dziecko kaczątkiem. Dorosły tłumaczy, że kaczątko chodzi wszędzie za swoją mamą. Dorosły planuje trasę po całym mieszkaniu, robiąc skręty, zwroty itp. Aby było wesoło a dziecko podążą krok w krok za nim.

Zabawa matematyczna Policz...

Dorosły przygotowuje pluszaki bądź inne zabawki (około 7, 8 sztuk) i układa je na kanapie. Następnie opisuje jakąś zabawkę a zadaniem dziecka jest zgadnąć o której mówi dorosły i umieścić ją na stoliku. W ten sposób dziecko układa 3 zabawki. Dorosły prosi o policzenie ile zabawek jest na stole i dołożenie jeszcze jednej. Następnie o zabranie dwóch zabawek i przeliczenie. Można też poprosić aby dziecko określiło czy więcej zabawek jest na stoliku czy na kanapie lub żeby rozłożyło zabawki tak by było ich tyle samo.

Zabawa dydaktyczna Co od kogo mamy.

Dziecko nazywa zwierzęta z obrazka, dzieli ich nazwy na sylaby, liczy zwierzęta, nazywa także produkty przedstawione na obrazku

Dorosły opowiada o obrazku zwierząt i produktów, jakie dzięki nim otrzy­mujemy. Dorosły zwraca uwagę, że zarówno koza, jak i krowa dają mleko, że dzięki świni i krowie mamy mięso. Ze jajka jemy głównie kurze, ale gęsie czy kacze też nadają się do jedzenia.

produkty od zwierząt gospodarskich

Karta pracy Co nam dają zwierzęta?

Nazwij zwierzęta i produkty, połącz zwierzęta z produktami, które dzięki mim pozyskujemy. Pokoloruj obrazki

karta pracy Small

 

WTOREK

Temat dnia: Zwierzęta na wsi

Świąteczne wspomnienie – rozmowa z dzieckiem na temat minionych świąt: co zapamiętało, co najbardziej mu się podobało, jakie pamięta tradycje świąt, co w świętach jest najważniejsze.

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Dorosły demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kil­kakrotnie.

Jedziemy na wieś – dzieci wibrują wargami – naśladują samochód jadący na wieś.

Konik – dzieci naśladują kląskanie konika: mocno przyklejają język ułożony szeroko przy podniebie­niu i odklejają go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są szeroko rozłożone, a raz ułożone w dziobek.

Krowa – dzieci naśladują ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.

Kot oblizuje się po wypiciu mleka – dzieci przesuwają językiem po górnej i po dolnej wardze, przy szeroko otwartej jamie ustnej.

Pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dzieci wysuwają język na brodę i dyszą.

Świnka – dzieci wysuwają wargi mocno do przodu, naśladują ryjek świnki.

Myszka bawi się w chowanego – dzieci wypychają policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony: raz z jednej, raz z drugiej strony.

Miotła – dzieci naśladują gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.

Zabawa ruchowa Kury do kurnika.

Dorosły wyznacza miejsce do zabawy – kurnik. Dzieci naśladują odgłos kur (ko, ko) i ich chód, poruszając rękami jak skrzydłami. Na hasło: Kury do kurnika, kury chowają się do kurnika.

Oglądanie prezentacji – Wiejskie zwierzęta

https://www.youtube.com/watch?v=5cT69xkHVh8

Quiz wiedzy Zwierzęta na wiejskim podwórku.

Obrazki zwierząt żyjących na wsi i w zoo, dwustronne obrazki uśmiechniętej buzi i smutnej buzi, przyklejone na patyku.(lub dzieci robią smutną i wesołą minę lub mówią prawda fałsz.

Dorosły pokazuje obrazek zwierzęcia, dzieci podają jego nazwę, dzielą ją na sylaby i odpowiadają na pytanie: Czy to zwierzę żyje na wiejskim podwórku? Dzieci pokazują obrazek uśmiechniętej buzi, jeśli uważają, że tak, a smut­nej buzi, jeśli uważają, że nie.

Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Nauka pływania.

Mały kaczorek Ptaś był najlepszym pływakiem na całym podwórku. Nawet kiedy spał, przez sen przebierał nóżkami jakby pływał w stawie. Nie musiał chodzić na basen ani brać lekcji pływania, bo gdy tylko wykluł się z jajka, od razu wskoczył do miski z wodą i zanurkował. Kaczorek myślał, że wszystkie zwierzęta są dobrymi pływakami: konie, psy, koty, krowy, świnie, króliki, a przede wszystkim kury.

Pewnego dnia Ptaś ogłosił zawody pływackie w stawie nieopodal domu. Okazało się, że chętne do pływa­nia były zwierzęta: pies Merduś, dwie kaczki bliźniaczki i żaba Kumcia.

– Jak to? – zdziwił się kaczorek Ptaś. – A dlaczego nie przyszły świnki?

– Świnki wolą kąpać swoje ryjki w korytku – wyjaśnił pies.

– A konie i krowy?

– One wolą brać prysznic na łące w czasie deszczu.

– A króliki i koty? – dopytywał się Ptaś.

– Uciekają na samą myśl o pływaniu w wodzie.

– Całe szczęście, że jest chociaż kurczak – powiedział kaczorek, widząc stojącego nieopodal kurczaczka Pazurka.

– Ale ja tylko przyszedłem popatrzeć… – szepnął kurczak.

– Jak to? Nie chcesz zdobyć pierwszego miejsca w pływaniu? – zdziwił się Ptaś.

– Chciałbym, ale… kurczaczki i kurki nie potrafią pływać.

– Ja potrafię! – pisnęła żaba Kumcia, zakładając na głowę czepek kąpielowy. – Umiem pływać żabką, delfinem, kraulem i pieskiem – pochwaliła się.

– Pieskiem to pływam ja! – oburzył się Merduś.

Kaczorek Ptaś nie mógł uwierzyć, że kurczaki nie znają się na pływaniu.

– Zaraz cię nauczę – powiedział i pokazał Pazurkowi, jak przebierać nóżkami i jak machać skrzydełkami. – A teraz wskakuj do stawu i pamiętaj, dziób unoś nad wodą!

– Mama mi mówiła, żebym nigdy nie wchodził sam do wody – powiedział kurczaczek.

– Eee tam, przecież nie jesteś tu sam, zobacz, ilu nas jest.

– Ale ja się boję…

– Nie bądź tchórzem.

– Dajmy mu spokój – powiedział pies. – Ma prawo się bać.

– Merduś ma rację – powiedziała żaba Kumcia. – Niech kurczak stoi i patrzy.

– Wszystkie ptaki to superpływaki! – stwierdził rozgniewany kaczorek i chciał wepchnąć kurczaczka na siłę do wody.

Na szczęście w pobliżu przechadzała się pani Gęś i w porę zauważyła niebezpieczeństwo. Osłoniła kur­czaczka swoim białym skrzydłem i powiedziała:

– Nie można nikogo do niczego zmuszać ani wpychać na siłę do wody. Pazurek mógłby się utopić! Rozu­miesz, że to niebezpieczne?

– Tak…

– Czy ty, Ptasiu, umiesz latać tak wysoko jak orły?

– Nie…

– A gdyby orzeł chciał cię zepchnąć z wysokiej skały, żeby sprawdzić, czy umiesz latać, to jak byś się czuł?

– Bałbym się.

– No widzisz. Jedni potrafią świetnie pływać, inni latać, ale nikt nie umie wszystkiego.

– Przepraszam – szepnął zawstydzony Ptaś.

– Brawo. To jest właśnie to, czego warto nauczyć wszystkich: słowa przepraszam.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

  • Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?
  • Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?
  • Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?
  • Jak oceniacie zachowanie kaczorka?
  • Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?
  • Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?

zwierzeta na wsi olek i ada Small

Nazywanie umiejętności osiągniętych przez dzieci.

Dorosły przypomina, że nikt nie umie wszystkiego, ale każdy z nas potrafi robić coś bardzo dobrze. Dorosły pro­si, aby dzieci powiedziały, co dobrze potrafią robić. Jeśli dziecko nie potrafi tego określić, z pomocą przychodzi mu dorosły, określając mocne strony dziecka.

Karta pracy 4 latki zielona – str. 32

Karta pracy 3 latki żółta – str. 12

Zabawa paluszkowa Powitanie paluszków.

Dorosły pokazuje, w jaki sposób palce witają się ze sobą. Dzieci łączą ze sobą opuszki palców obu rąk: mały z małym, serdeczny z serdecznym, środkowy ze środkowym itd.

Utrwalanie kształtu koła.

Kolorowe koła w trzech wielkościach: 1 duże, 3 średnie, 3 małe koła czerwone wycięte z kolorowego papieru dla każdego dziecka.

Dzieci otaczają kształt każdego koła palcem. Dorosły przypomina o prawidłowym kierunku kreślenia koła. Dzieci porównują wielkość kół, liczą je i określają, ile jest kół każdej wielkości. Wskazują koła, których jest najmniej.

Ćwiczenia językowe: O jakim zwierzęciu myślę?

Dorosły opisuje szczegółowo wygląd jednego z nich. Zadaniem wskazanego dziecka jest odgadnięcie, o jakim zwierzęciu mówi dorosły. Następnie dziecko opisuje wygląd zwierzęcia, a dorosły zgaduje, co to za zwierzę

zwierzeta na wsi

Zabawa ruchowa z elementem rzutu piłką lub misiem – Zwierzęta na wsi.

Dzieci stoją w kole, a N. w środku koła. N. podaje nazwę zwierzęcia i rzuca piłkę do wybranego dziec­ka. Jeśli dziecko usłyszy nazwę zwierzęcia mieszkającego na wsi, musi złapać piłkę. Jeśli N. poda na­zwę zwierzęcia żyjącego w zoo, dziecko nie powinno łapać piłki. Jeśli złapie piłkę wykonuje zadanie ruchowe wskazane przez N.

Kaczorek – praca plastyczna

Dzieci wyklejają obrazek kaczorka lub pisklątka plasteliną/bibułą lub kolorują. Wycinają i nazywają swoje zwierzątko.

Po pewnym czasie dorosły może zapytać dziecko czy pamięta to imię.