PRZEDSZKOLE NR 3
W MIASTECZKU ŚLĄSKIM

Grupa: Smerfy (3-4 latki)   Wychowawca: mgr Anna Krupa

6 -10 kwietnia 2020 r.    Tematyka: Wielkanoc

 

Wesołych Świąt!

Dużo zdrowia, obfitości, szczęścia i miłości.

wesołych swiąt Small

 

 

PIĄTEK

Temat dnia: Wielkanocne świętowanie

Słuchanie piosenki: Pisanki kraszanki – nauka drugiej zwrotki

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

Zabawa paluszkowa Zajączek wielkanocny

https://www.youtube.com/watch?v=To2Jfos-mRQ

Zabawa oddechowa Już czuć święta.

Dorosły proponuje dzieciom, żeby poczuły zapach zbliżających się świąt. Prosi, aby wciągnęły powietrze nosem, na chwilę je zatrzymały i wykonały wydech ustami.

Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Wielkanocny stół.

Nadeszła Wielkanoc.

Czas wielkiej radości!

Już stół wielkanocny

czeka na swych gości.

Pełno na nim potraw:

kiełbaska i żurek,

baba lukrowana,

tuż obok mazurek…

Dom pachnie czystością,

porządki skończone.

Czas na odpoczynek.

Wszystko już zrobione!

Święconka na stole,

a spośród pisanek,

jak każe tradycja,

wystaje baranek!

To czas na życzenia,

na chwile radości

i niech w naszych sercach

miłość ciągle gości.

Rozmowa na temat wysłuchanego utworu.

Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole?

Dlaczego ludzie sprzątają przed świętami w domach?

Co znajduje się w koszyczku ze święconką?

Dlaczego ludzie w czasie świąt są na ogół weseli i mili dla innych?

Zabawa ruchowa Kraszanki.

Dorosły ma kolorowe koła lub kraszanki (ewentualnie kolorowe klocki). Dorosły ustala z dziećmi, co robią dzieci, gdy pokaże odpowiedni kolor.

– niebieskie– skaczą w miejscu,

– żółte – robią pajacyki,

– czerwone – kiwają się na boki,

– zielone – kręcą się wokół własnej osi.

Dorosły dowolnie zmienia kolory, a dzieci reagują i zmieniają ćwiczenie.

Rozwiązywanie zagadek E. Stadtmüller – Co znajdzie się na wielkanocnym stole?

Nazywamy rzeczy z obrazka razem z dziećmi, dzielimy nazwy na sylaby. Dzieci odpowiadają na zagadki i wska­zują odpowiednie obrazki.

Oby dzięki ludzkiej pracy

i opiece nieba

nigdy na twym stole

nie zabrakło... (chleba)

Azorek radośnie

przy koszyczku hasa,

lecz nic z tego nie będzie.

Nie dla psa... (kiełbasa)

W cebulowych łupinkach

lub w farbkach kąpane,

w prześliczne desenie

ręcznie malowane. (jajka)

Może być z cukru,

z gipsu lub z ciasta,

lecz najważniejszy jest

i basta!!! (baranek)

Sypka jak piasek,

jak śnieżek biała,

smaku dodaje

już szczypta mała. (sól)

Skromne listeczki,

ciemnozielone,

ale bez niego

co to za święcone. (bukszpan)

na wielkanocnym stole

 

 

 

CZWARTEK

Temat dnia: Motywy wielkanocne

Słuchanie piosenki: Pisanki kraszanki – nauka zwrotki

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

Zabawa paluszkowa Zajączek wielkanocny

https://www.youtube.com/watch?v=To2Jfos-mRQ

Masażyk Pisanka.

Dziecko (pisanka) siada na dywanie w siadzie skrzyżnym, rodzic za nim, w siadzie rozkrocznym, i na plecach dziecka rysuje wzory. Przy powtórzeniu zabawy dziecko zamienia się miejscem i zgodnie z poleceniami dorosłego kreśli mu na plecach.: paski poziome, paski pionowe, kropki, kratkę itp

Zabawa dydaktyczna Uporządkuj wzorki.

Pary: pisanki i kurczaczki w takie same wzorki, wycięte ze świątecznych serwetek papierowych i na­klejone na sztywny brystol/ lub jajka i kwadraty wycięte z papieru i ozdobnie po dwa w takie same wzory (np. 2 w paski, 2 w kropki, 2 gładkie itp.)

Dzieci segregują rzeczy np. na kartkach papieru: do jednej pisanki, a do drugiej – kurczaczki. Następ­nie dziecko wybiera dla siebie pisankę i opisuje jej wzór. Następnie dobiera kurczaka lub kwadrat z takim samym wzorem. Układają je obok siebie, porównują wzo­ry, tworząc pary – pisanka i kurczaczek o takim samym wzorze.

Zabawa słowna na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Na podwórku.

Dorosły recytuje wiersz, a dzieci powtarzają po nim sylaby.

Gospodyni razem z dziećmi

święconkę szykuje.

O-ho, ho, ho!

O-ho, ho, ho,

jajeczka maluje.

Biega kurka po podwórku

i gdacze z radości.

– Ko, ko, ko, ko.

Ku, ku, ku, ku.

Wita wszystkich gości.

Kogut dumnie pierś wypina.

– Ko, ko, ki, ku.

Ale pięknie wyglądają

twe jajka w koszyku.

Ćwiczenia fonacyjne Kury na podwórku.

Dzieci powtarzają za N. sylaby z wiersza: O-ho, ho, ho! Ko, ko, ko, ko! Ko, ko, ki, ku. Ku, ku, ku, ku! na różne sposoby: głośno, cicho, wesoło, smutno, dynamicznie, spokojnie.

Przypomnienie znaczenia świąt Wielkanocnych – prezentacja ”Symbole Świąt Wielkanocnych”

https://www.youtube.com/watch?v=PSMcPXs-1vM

Zabawa matematyczna Rytmy z klocków

Z kolorowych klocków tworzymy rytm (np. czerwony, niebieski, żółty, czerwony, niebieski, żółty (co najmniej 3 segmenty) zadaniem dziecka jest dokończyć rytm.

Zmieniamy i utrudniamy rytmy wg zainteresowań i możliwości dziecka.

Karty pracy 4 latek (zielone) s. 31

Pomysły na dekorowanie pisanek dla dzieci:

 

ŚRODA

Temat dnia: Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka

Słuchanie piosenki: Pisanki kraszanki – nauka refrenu

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

Zabawa paluszkowa Zajączek wielkanocny

https://www.youtube.com/watch?v=To2Jfos-mRQ

 

Zabawa Gdzie jest pisanka?

Dorosły chowa pisankę w dowolnym miejscu w sali. Dziecko, które na ten czas wychodzi z sali, ma za zadanie odnaleźć ją na podstawie wskazówek. Jeśli dziecko znajduje się daleko od jajka, mówimy : zimno, jeśli blisko – mówi: ciepło. Gdy dziecko jest bardzo blisko celu, mówi: gorąco. Po znalezieniu pisanki szukające dziecko określa miejsce jej ukrycia (na szafce, pod krzesłem itp) i chowa ją przed dorosłym udzielając wskazówek ciepło, zimno, aż dorosły ją znajdzie.

Rozmowa na temat: Co znajduje się w koszyczku wielkanocnym?

Wiklinowy koszyczek, gałązki bukszpanu, cukrowy baranek, czekoladowy zajączek, kurczaczek z waty / obrazy

Dorosły pokazuje dzieciom zawartość ustrojonego bukszpanem koszyczka: cukrowego baranka, czekola­dowego zajączka, kurczaczka z waty i mówi, że małe zwierzątka są symbolem odradzającego się życia i symbolem świąt wielkanocnych. Dzieci oglądają je, podają ich nazwy, mó­wią, z czego są zrobione.

Dzieci oglądają obrazki i wskazują prawdziwe zwierzęta i te które znaleźć można w koszyczku. Pytamy czym się różnią i jak dzieci poznały że to akurat są prawdziwe zwierzęta.

Zwierzeta wielkanocne

Zabawa ortofoniczna Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka.

Dzieci naśladują głosy i ruchy zwierząt, które pokazuje N., wyjmując je z koszyczka (kurczątko: pi, pi, pi – kucają i poruszają ugiętymi w łokciach rękami jak skrzydełkami, baranek: bee, bee, bee – czwora­kują, kogucik: kukuryku – stają i uderzają o uda dłońmi prostych rąk.

Zabawa ruchowa z elementem skoku – Zajączki wielkanocne.

Z rzeczy i sprzętów ze swojego otoczenia wykonujemy dla dzieci tor (np. za pomocą sznurków, pasków czy miotły wytyczamy tor i metę

Dzieci pokonują wyznaczoną trasę skacząc obunóż.

Tor przeszkód – zabawa ruchowa

Wcześniej wytyczony tor urozmaicamy różnymi przeszkodami (np. z poduszek, misiów, autek, krzesełek). Zadaniem dziecka jest pokonać tor wg wskazówek dorosłego np. na palcach, żeby nie dotknąć żadnej z przeszkód, przeskakując ponad nimi, czołgając się obok przeszkód.

W konstruowanie toru można zaangażować dziecko, aby np. w jedno miejsce ułożyło wieżę z kloców w innym linię z autek...

Labirynt – ćwiczenia grafomotoryczne

Dziecko szuka drogi zajączka do pisanek, najpierw wodząc po kartce palcem, następnie ołówkiem. Dziecko koloruje obrazek.

labirynt wielkanocny

Wykonanie kurczaków i baranków z kół.

Pokaz kół – małych i dużych. Nazywanie figur.

Małe i duże koła wycięte z kolorowego papieru.

baran i kurczak

 

WTOREK

Temat dnia: Kraszanki, pisanki

Ćwiczenia słuchowe Co słyszysz?

Dorosły wypowiada nazwy świątecznych jajek, podzielone na głoski i na sylaby, oraz ich kolory. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, o czym jest mowa (np. pi-san-ki, ż-ó-ł-t-y).

Rozmowa na temat pisanek i kraszanek – oglądanie obrazków. Dziecko wypowiada się jakie jajka najbardziej mu się podobają.

Kraszanki - Nazwa kraszanek wzięła się od metody barwienia jaj tzw. kraszenia, które polegało na farbowaniu na jednokolorowo bez wzoru. Jaja barwiono w naturalnych barwnikach roślinnych, łupiny z cebuli w dawały odcienie żółci, brązu i czerwieni, sok z buraków kolor różowy itp.

Tak zabarwione jaja zdobi się także wzorami, które są wyskrobywane ostrym narzędziem na skorupce. Jajka zdobione tą techniką noszą nazwę drapanek.

Pisanki - Jajka pokryte wzorem wykonanym woskiem noszą nazwę pisanek. Wzór nanoszony jest na skorupkę gorącym, roztopionym woskiem, następnie jajko gotuje się w wywarze z naturalnych barwników. Podczas gotowania wosk się wytapia, ale miejsca nim pokryte nie barwią się. Do pisania (nanoszenia wzorów) używano szpilek, słomek i drewienek. Współcześnie tą nazwą określamy wszystkie jajka wielkanocne barwione i dekorowane.

Pisanki kraszanki

Słuchanie piosenki: Pisanki kraszanki

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

  1. Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
    A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
    Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
    Oto wielkanocna świąteczna święconka.

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

  1. Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
    Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
    Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
    Czy zdobiona woskiem i pofarbowana

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

  1. Baranek z kurczaczkiem długo się spierali,
    aż goście świąteczni do drzwi zapukali 
    Wielkanocni goście czasu nie tracili 
    potłukli pisanki jajkiem się dzielili.

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

Rozmowa na podstawie piosenki

  • Co było w wielkanocnej święconce?
  • Z kim się kłócił cukrowy baranek i o co?
  • Co zrobili goście z pisankami?

Dzieci uczą się refrenu piosenki na pamięć.

Zabawa matematyczna Liczymy jajka (jajka – pisanki/wycięte z papieru/po jajkach niespodziankach itp. I koszyczek)

Dorosły trzyma koszyczek i mówi „Do koszyczka włóż dwa jajka... no i jeszcze dwa.... ile jest jajek w koszyczku... a teraz trzy jajka wypadają z koszyczka.... ile zostało... dołóż jedno jajko... ile ich teraz jest. Dziecko wykonuje polecenia i przelicza jajka.

Karta pracy 4 latki (zielona) s. 29.

Karta pracy 3 latki (żółta) s. 11.

Rozmowa z dzieckiem na temat zbliżających się świąt.

Pytamy jakie zbliżają się święta i co jest w nich najważniejsze. Opowiadamy pokrótce, że zimą było Boże Narodzenie i wtedy narodził się w stajence mały Jezus. Jezus dorósł i był bardzo dobry, ale byli też źli ludzie, którzy skazali Jezusa na śmierć. Jezus bardzo cierpiał i umarł na krzyżu, ale po 3 dniach zmartwychwstał (czyli znów żył), abyśmy kiedyś mogli pójść do nieba. Zmartwychwstanie Jezusa widział mały zajączek, który postanowił ogłosić to całemu światu, biegał szybko od domu do domu i zostawiał mały upominek, aby ludzie wiedzieli, ze właśnie dziś Jezus Zmartwychwstał.

Pokazujemy dziecku krzyż i mówimy, że to jest najważniejsze w Wielkanocy oraz to aby być razem.

Ćwiczenia gimnastyczne:

  • Skaczemy jak małe piłeczki... jak duże piłki aż do sufitu, bardzo wysoko,
  • Skaczą pajacyki,
  • Skaczą nożyce,
  • Ręce na biodrach i kręcimy głową, ruszamy na boki tik tak,
  • Skaczemy na jednej nodze... na drugiej.
  • Robimy przysiady,

Pisanki – praca plastyczna.

Dziecko koloruje, wykleja plasteliną lub bibułą pisankę. Pisanka powinna być kolorowa, każdy wzorek innym kolorem.

pisanka kolorowanka

 

PONIEDZIAŁEK

Temat dnia: Koszyczek wielkanocny

Rozpoznawanie jajka za pomocą dotyku.

Jajko ugotowane na twardo i kilka innych przedmiotów, czarodziejskie pudełko (czyli pudełko z wyciętym otworem, tak by można było włożyć rękę do środka nie oglądając zawartości/można je zastąpić ścierką lub czarnym workiem)

Dorosły wkłada do czarodziejskiego pudełka jajka ugotowane na twardo (kurze, gęsie, przepiórcze) i kilka innych przedmiotów. Dzieci mają za zadanie rozpoznać za pomocą dotyku, co znajduje się w pudełku.

Eksperyment: Jak sprawdzić, czy jajko jest świeże?

Dwie szklanki z wodą i dwa jajka: świeże i stare.

Dorosły nalewa do obu szklanek wodę (po pół szklanki). Prezentuje dzieciom dwa jajka i pyta: Czy wiecie, po czym poznać, że jajko jest świeże? Prosi dzieci, aby włożyły do każdej szklanki po jednym jajku i ob­serwowały, co się z nimi dzieje. Czy w obu szklankach jajka zachowują się tak samo? Jajko, które jest świeże, opada na dno, a to, które jest stare, unosi się do góry.

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Dorosły demonstruje ćwiczenia, a dzieci je naśladują.

Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.

Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.

Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przelicza­ją kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.

Rogi baranka baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.

Baranki na hali baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.

Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.

Zabawa ruchowo-naśladowcza Mama Kura

Dorosły i dziecko stają naprzeciwko siebie. Dorosły jest Mamą Kurą a dziecko pisklątkiem. Pisklątko robi wszystko to co pokazuje Mama Kura (naśladuje jej ruchy). Ruchy dorosłego powinny być wolne i płynne tak aby dziecko mogło je naśladować. Następnie role się odwracają i to dziecko przejmuje rolę Mamy Kury. (można zapytać dziecko co podobało mu się bardziej – naśladowanie czy wymyślanie ruchów, co było trudniejsze)

Oglądanie filmu – Tradycje wielkanocne

https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA

Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Koszyczek.

To w nim leżą na serwetce

jajka malowane,

a pośrodku, obok chlebka,

spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)

koszyczek wielkanocny Small

Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki.

Dorosły prezentuje koszyczek wielkanocny i jego zawartość. Dzieci nazywają znajdujące się w nim przed­mioty. Dorosły wyjaśnia ich symbolikę.

Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i po­myślność.

Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.

Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.

Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.

Baranekj est symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszycz­ka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.

Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.

Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Wielkanoc.

– Kurko, proszę, znieś jajeczka,

śnieżnobiałe lub brązowe,

ja z nich zrobię na Wielkanoc

cud-pisanki kolorowe.

Do koszyczka je powkładam,

z chlebkiem, babką lukrowaną,

potem pójdę je poświęcić

z bratem, siostrą, tatą, mamą.

Przy śniadaniu wielkanocnym

podzielimy się święconką

i buziaka dam mamusi,

zajączkowi i kurczątkom.

„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,

tatę wodą popryskamy,

mama będzie zmokłą kurką,

bo to poniedziałek lany!

Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.

  • Z czego robi się pisanki?
  • Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
  • Co robimy w lany poniedziałek?
  • Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?

Olek i Ada wielkanoc Small

Karta pracy 4 latki (zielona) – s. 28.

Pokaz jaj różnej wielkości. Jajka (lub ich zdjęcia): strusie, gęsie, kurze, przepiórcze, i zdjęcia zwierząt, od których one pochodzą. Dorosły pokazuje jajka różnej wielkości (lub ich zdjęcia) i zdjęcia zwierząt, od których one pochodzą. Zada­niem dzieci jest obejrzenie jajek, porównanie ich wielkości, przyporządkowanie do zdjęć właściwych zwierząt.

blogIMG 0582 Small

Wykonanie masy solnej

Mąka, sól, woda, miska, szklanka, rękawiczki jednorazowe.

Dorosły odmierza do miski tyle samo mąki i soli w proporcjach np.: 1 szklanka mąki i 1 szklanka soli. Stopniowo dodaje ½ szklanki wody i miesza. Warto zało­żyć rękawiczki jednorazowe, gdyż sól może powodować uszkodzenia naskórka. Konsystencja ciasta musi być elastyczna.

Lepienie jajek różnej wielkości z masy solnej.

Dzieci otrzymują masę solną i lepią z niej jajka różnej wielkości. Wskazują największe jajko i najmniej­sze jajko. Z masy solnej można też ulepić baranka, zajączka itp.

Odstawiamy jajka w pobliże kaloryfera lub w nasłonecznione miejsce, aby wyschły. Można je tez wysuszyć w piekarniku.

Wysuszone jajka z masy solnej można następnie pomalować farbą plakatową (jajka będą większe i bardziej chropowate niż kurze – dzieciom będzie się je lepiej malowało.