PRZEDSZKOLE NR 3
W MIASTECZKU ŚLĄSKIM

Grupa I Smerfy (3-4 latki)         Wychowawca: mgr Anna Krupa

23 – 27 marca 2020 r. – Tematyka: Wiosenne przebudzenie

 

PIĄTEK

Temat dnia: Wiosenny ogródek

No to puzzle: Dzieci kolorują obrazek o tematyce wiosennej (lub inny), następnie tniemy obrazek na kilka części (dorosły może narysować markerem linie wzdłuż których dzieci przetną obrazek) i dziecko układa obrazek w całość.

Piosenka – Wiosna w ogródku. Osłuchanie z piosenką, rozmowa o treści piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=gpZElYqu1Ag

Słuchanie wiersza K. Datkun-Czerniak Wiosna.

Wiosna w zielonej sukience

nogami bosymi stąpa.

I gdzie stopę stawia,

tam… to chyba czary –

wiosenny kwiat zostawia.

Po spacerze wiosny

świat zmienia się cały.

Ptaki wśród zieleni

radośnie śpiewają,

motyle fruwają,

świerszcze cicho grają.

Kwiaty kolorowe

wśród traw zakwitają.

Gdyby nie ty, wiosno,

i te twoje czary,

to świat byłby pewnie

i smutny, i szary.

Zabawa matematyczna Kwiat – potrzebujemy jednego żółtego koła i 5-6 w innym kolorze. Można też bawić się przy pomocy nakrętek plastikowych. Na kartce naklejamy żółte koło i dorysowujemy łodygę i liść.

Dorosły pokazuje obrazek kwiatka bez płatków. Pyta: Czego mu brakuje? Dokłada dwa płatki, a dziecko je przelicza. Następnie dokłada kolejne płatki, a dziecko ponownie je przelicza. Dorosły mówi: Wiosną wieje wiatr. Zdmuchnął dwa płatki. Ile ich teraz jest? Działania można modyfikować zgodnie z możliwościami i zainteresowaniem dzieci.

Na koniec dziecko dokleja płatki wokół żółtego koła – powstaje obrazek kwiatka. (Praca plastyczna)

Zabawa twórcza Czerwony jak...

Dorosły podaje nazwę koloru, a dziecko – przykład czegoś, co kojarzy mu się z tym kolorem (np. czerwony jak... tulipan, zielony jak... trawa).

Karta pracy 4 latki (zielona) strona 24

Utrwalanie zdobytej wiedzy – quiz dydaktyczny.

Dzieci odpowiadają poprzez uśmiech (prawda) lub smutną minę (fałsz) bądź mówią tak/nie.

  • Pora roku, która jest teraz, to wiosna.
  • Wiosną jest mało kwiatów.
  • Wiosną jest bardzo zimno i często pada śnieg.
  • Wiosną przyroda budzi się do życia.
  • Wiosną ptaki odlatują do ciepłych krajów.
  • Wiosną zwierzęta budzą się z zimowego snu.
  • Przebiśniegi są zawsze białe.
  • Bociany jedzą owoce.

Zabawa ruchowa Ptaki

Umówione hasła:

  • Ptaszek do gniazda – dziecko przykuca,
  • Słońce świeci – dziecko staje na palcach i wyciąga ręce w górę,
  • Znajdź ziarno – dziecko staje z wyprostowanymi nogami w lekkim rozkroku robi skłon dotykając rękami ziemi,
  • Ptaki fruwają – dzieci znów poruszają się po Sali.

Dziecko porusza się po Sali, tańczy, macha skrzydłami w takt muzyki (granej na instrumencie lub odtwarzanej np. https://www.youtube.com/watch?v=cPuahomDPOo

Dorosły mówi hasło a dziecko wykonuje umówioną czynność, następnie dorosły mówi hasło Ptaki fruwają, a dziecko wraca do poruszania się po sali. Po chwili podajemy następne hasło.

Muzyczno-rytmiczne układy taneczne:

  • Taniec Mai – układ podobny do tego, który dzieci znają z przedszkola:

https://www.youtube.com/watch?v=W1FoAa_0iN0

  • Ręce prosto – układ podobny do tego, który znają dzieci z przedszkola:

https://www.youtube.com/watch?v=SxUJDJnXmCo

Prace w ogrodzie – prezentacja multimedialna (wysyłana indywidualnie rodzicom) -

Rozmowa na temat narzędzi potrzebnych do wiosennych prac w ogrodzie: łopata, grabie, konewka, wiadra itp. Dzieci zapoznają się z kopaniem, grabieniem, wytyczaniem grządek, sianiem i sadzeniami oraz podlewaniem.

Dzieci mogą udawać, że wykonują te prace za pomocą niewidzialnych narzędzi.

Dodatkowa Karta pracy dla 4 latków – pokoloruj narzędzia, policz je i narysuj o jedną kreskę więcej niż jest konewek, taczek i łopat.

narzędzia

 

CZWARTEK

Temat dnia: Co słychać wiosną w gnieździe

Kolory:

Dorosły prosi by dziecko jak najszybciej wskazało w swoim otoczeniu rzecz w kolorze np. czerwonym, żółtym, niebieskim (dziecko szybko wstaje z dywanu/podłogi i biegnie wskazując rzecz w wymienionym kolorze po czym szybko wraca na swoje miejsce (za każdym razem, gdy dziecko dobrze wskazało kolor lub zrobiło zadanie szybko dorosły chwali dziecko)

Dla utrudnienia można mówić kolory w języku angielskim i sprawdzić czy dziecko dobrze je rozumie.

Zadania po angielsku

Zadania, które dzieci znają z zajęć z Panią Moniką z j. angielskiego i które czasem powtarzamy też na zajęciach.

Rodzic wypowiada słowa a dziecko wykonuje zadanie:

Sit down – dziecko siada na podłodze

Stand up – dziecko wstaje

Close your eyes – dziecko zamyka oczy

Hands up – dziecko podnosi ręce do góry

Run – dziecko biegnie w miejscu

Swim – dziecko naśladuje rękami ruch pływania

Jump – dziecko podskakuje w miejscu

Tłumacz – wpisujemy szukaną frazę, po wciśnięciu enter od razy wyskakuje tłumaczenie oraz wymowa w języku angielskim (czasem nawet obrazki)

https://www.diki.pl/slownik-angielskiego?q=close+your+eyes

 

Ptaki w gniazdach – słuchowisko z animacją

Przypominamy dzieciom, że jest już wiosna, że przyroda budzi się do życia, że niektóre zwierzęta budzą się z zimowego snu, a ptaki które odleciały do ciepłych krajów wracają z powrotem do Polski.

Zwierzęta wiosną łączą się w pary i mają dzieci.

Prezentujemy słuchowisko z animacją:

https://www.youtube.com/watch?v=2R_YAS_kvxo

Rozmowa na temat słuchowiska

Jak dzieciom podobały się odgłosy ptaków?

Co ptaki robią wiosną?

Co można znaleźć w gnieździe ptaka wiosną?

 

Rozmowa na temat: Co się kryje w gnieździe ptaka?

Książki przyrodnicze i encyklopedie dla dzieci o ptakach, plansze, obrazki w internecie

Dorosły ogląda wraz z dziećmi zdjęcia ptaków i czyta informacje o ich życiu, budowaniu gniazd, składaniu jaj i wykluwaniu się piskląt.

Zabawa badawcza Co znajdziemy w skorupce jaja?

Jaja: kurze, przepiórcze lub inne dostępne (umyte lub naświetlone), talerzyk.

Dziecko i dorosły przekazują sobie jajo bardzo ostrożnie i podają związane z nim określenia, np.: małe, duże, twarde, białe, kremowe, nakrapiane, okrągłe, owalne, gładkie itp. Dorosły lub dziecko uderza w skorup­kę i wylewa zawartość na talerzyk. Nazywa części jaja: żółtko i białko. Dzieci oglądają skorupki jaja,

sprawdzają, czy łatwo da się je pokruszyć, co znajduje się w skorupce od środka, przekazują sobie jajo na talerzyku, dotykają go delikatnie, sprawdzają konsystencję. Dorosły podkreśla, że z jaj wyklują się pisklęta jeśli jajka będą ogrzewane/wysiadywane.

Zabawa muzyczno-ruchowa Nauka latania.

Nagranie dowolnej muzyki do biegu i do podskoków, np. https://www.youtube.com/watch?v=Sneud1Aw99A

Podczas nagrania dzieci biegają po sali, machając rękami jak skrzydłami. Na przerwę w muzyce przy­kucają i odpoczywają. Na ponowny dźwięk muzyki podrywają się do lotu.

Ćwiczenia logopedyczne buzi i języka:

Dajemy dziecku lusterko

  • Wciągamy powietrze nosem i wydychamy buzią (kilka razy),
  • Naśladujemy jadące auto – brrrr,
  • Naśladujemy odgłos kopyt konia – kląskanie językiem,
  • Wysuwamy język i ruszamy nim na boki od jednego kącika ust do drugiego,
  • Wysuwamy język i próbujemy dotknąć języka a potem brody,
  • Oblizujemy górną wargę, a następnie dolną

Prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski m.

Dorosły objaśnia i pokazuje prawidłową artykulację głoski m.

Głoska m jest głoską dwuwargową, dźwięczną i nosową. Powstaje przez zbliżenie do siebie obu warg, a powietrze przechodzi przez nos. Dorosły zwraca uwagę, aby przy głosce m nie wybrzmiewała do­datkowo głoska y.

Dzieci powtarzają za dorosłym głoskę m, naśladując mruczenie kota.

Dla chętnych:

J. Tuwim „Ptasie radio”

https://www.youtube.com/watch?v=sEN2qcFi1Zc

Gniazdo – praca plastyczna

Stara gazeta, kartka papieru (może być wycięte kółko lub papierowy talerzyk), jajka z jajek niespodzianek lub jajeczka wycięte z papieru.

Dziecko tnie starą gazetę na cienkie paski, następnie na kółku wyciętym z kartki lub talerzyku nakleja pociętą gazetę tak, aby tworzyła gniazdo. Jajka z jajek niespodzianek lub jajka wycięte z papieru dzieci ozdabiają mazakami i układają w gnieździe

Można wykorzystać nasze gniazdo do liczenia np – w gnieździe będą teraz 3 jaka (dziecko układa trzy), a teraz jeszcze ptak zniósł 2 jajka (dziecko dokłada). Policz ile jest teraz wszystkich jajek. Niestety 3 jajka się potłukły (dziecko zabiera) – ile jajek zostało? itp.

IMG 9231

 

ŚRODA

Temat dnia: Kolory wiosny

Rebus słowno-obrazkowy Wiosna.

Obrazki: wiosło, nasiona.

Dorosły pokazuje dzieciom obrazki wiosła i nasion.. Dzieci nazywają to, co widzą na obrazkach, dzielą nazwy rytmicznie (na sylaby) z klaskaniem. Łączą pierwsze sylaby wyrazów: wios i na i mówią słowo, jakie powstało.

Zabawa dydaktyczna Liczenie nasion.

Patyczki do lodów lub pęsety, nasiona: grochu, fasoli, bobu, kukurydzy.

Dorosły rozsypuje na stoliku wymieszane nasiona: grochu, fasoli, bobu. Dzieci za pomocą patyczków lub pęset rozdzielają je na poszczególne rodzaje, opisują różnice w ich wyglądzie, wielkość, kolor, kształt. Następnie segregują nasiona zgodnie z poleceniami dorosłego, układają z nich szeregi, określają na oko, których jest więcej, i sprawdzają, np. łącząc je w pary. Liczą ziarna z poszczególnych grup i mówią: Tu jest więcej, a tu jest mniej. Tworzą rytmy powtarzające się czteroelementowe sekwencje: groszek fasolka bób kukurydza. Układają kwiatki, np.: kładą ziarna grochu wokół ziarna bobu i odwrotnie, oraz liczą płatki i mówią, których jest mniej.

Doświadczenie z nasionami

Nasiona: grochu, fasoli, bobu, kukurydzy, plastikowe kubeczki, wata lub lignina, dzbanek z wodą lub konewka.

Dzieci wkładają watę lub ligninę do plastikowego jednorazowego kubeczka. Nalewają do niego tyle wody, by była wilgotna. Odliczają trzy dowolnie wybrane nasiona, wkładają je do środka. Ustawiają ku­beczki przy oknie i obserwują kiełkowanie nasion. Przez najbliższy czas prowadzą obserwacje przyrodnicze. Dzielą się swoimi spostrzeżeniami, oglądają kiełkujące nasiona przez lupę, dokumentują zmiany, wykonując rysunki. Nazywają za dorosłym części roślin korzenie, liście, łodyga.

Ćwiczenia artykulacyjne – Pan języczek.

https://www.youtube.com/watch?v=YIVWCue_-sc&feature=share&fbclid=IwAR2mDufuhId8tEihvJ3FbWwblWYjcfuRSF75vaM_XTEGO36yVGRNKrdnIwM

Zabawy ruchowo-naśladowcze - Jestem jak

Dzieci naśladują sposób poruszania się i odgłosy wydawane przez zwierzęta: kot, małpa, krowa, wąż, zając,

Wiosenne kwiaty – zwiastuny wiosny – film wraz z muzyką A. Vivaldi „Wiosna” (pytamy dzieci jak podobała im się taka muzyka, czy była wesoła, czy smutna)

https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg

Malowanie farbami – wiosenne kwiaty

Dzieci malują na zadany temat. Malowanie poprzedza rozmowa o kolorach wiosennych kwiatów.

Wiosenne kwiaty – karta pracy.

Dzieci dzielą nazwy kwiatów na sylaby, kolorują zgodnie z podanym wzorem, liczą kwiaty danego typu i określają których jest więcej a których mniej, liczą kwiaty i rysują w wyznaczonym miejscu tyle kresek ile jest danych kwiatów.

Wiosenne kwiaty karta pracy

 

WTOREK

Temat dnia: Przyroda wiosną

Ćwiczenia słuchowe Co to?

Dorosły wypowiada sylabami słowa kojarzące się z wiosną (np.: słoń-ce, tu-li-pan, kwia-ty itp.). Zadaniem dzieci jest połączenie słów w całość.

Ćwiczenie ortofoniczne Dźwięki wiosny.

Dzieci powtarzają za dorosłym wypowiedziane przez niego słowa/dźwięki (np.: la-la-la, lo-lo-lo, la-lo-le itp.).

Zakładamy hodowlę

Ważna jest rozmowa na temat tego co potrzebują rośliny by rosnąć. Pytamy dzieci czy kwiatki urosły by gdybyśmy ich nie podlewali lub gdyby ustawić je w ciemnym kącie pokoju. A co by było gdyby nie było dla nich ziemi (czy dużo roślin jest na pustyni gdzie jest pasek i mało wody?) Ustalamy rzeczy niezbędne – nasiono, ziemia, powietrze, światło, woda.

  • Pan trawiastogłowy – wersja kreatywna/

https://kreatywnachwila.pl/jak-wyhodowac-wlosy-dla-pana_trawiastoglowego/?fbclid=IwAR1wbqzCDFufUdXXVd7K6Hp8gCK32H4gGabicY250FkbLi3aij2OrprDSn4

  • Lub rzeżucha – wersja podstawowa

Rzeżucha może wykiełkować nawet na płatkach kosmetycznych ułożonych na talerzyku (trzeba wyjaśnić dziecku, że roślinom potrzebna jest także ziemia), należy dbać, aby nasiona były w nasłonecznionym miejscu i miały stały dostęp do wody (zwracamy na to uwagę dziecku i przypominamy o podlewaniu). Obserwujemy wzrost roślin.

  • Można zasadzić także nasiono fasoli, cebulę lub sadzonkę jakiegoś zioła.

Jak rosną rośliny: fragment bajki

https://www.youtube.com/watch?v=JGNkJp3hqmA

Ćwiczenia z liczeniem

Rzucamy kostką do gry – dziecko liczy ile wypadło oczek i robi tyle samo ćwiczeń np. 5 podskoków, 3 przysiady, 6 pajacyków, 2 skłony. Pilnujemy by dziecko wykonywało ćwiczenia starannie i dokładnie liczyło (jedna cyfra jedno ćwiczenie).

Przypominamy sobie piosenkę Maszeruje wiosna i sprawdzamy czy dziecko umie już refren i pierwszą zwrotkę.

https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY

Propozycja na pracę plastyczną Przebiśnieg

przebisnieg1

 

PONIEDZIAŁEK

Temat dnia: Oznaki wiosny

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy język, wargi, żuchwę.

Wąchanie kwiatków – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując wąchanie kwiatków.

Podlewamy kwiatki – pompujemy wodę do konewki, dzieci unoszą język do góry, w stronę nosa, opusz­czają go w stronę brody, a następnie obie wargi wysuwają do przodu.

Bocian – dzieci wysuwają wargi mocno do przodu, naśladują dziób bociana, następnie otwierają sze­roko wargi i je zamykają.

Żaba – żaba schowała się przed bocianem pod liściem i uśmiecha się szeroko – dzieci szeroko rozciągają wargi, potem uśmiechają się i ściągają wargi.

Kukułka – dzieci ściągają wargi do przodu i naśladują kukułkę – mówią: ku, ku, ku, ku.

Wiosenne porządki – przy szeroko otwartej jamie ustnej język wymiata wszelkie zakamarki: wędruje za górne i za dolne zęby.

Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej o wiośnie.

Wracają ptaki z daleka

i kwiatki kiełkują wokoło.

Nadchodzi pora radosna,

bo właśnie zaczyna się… (wiosna)

Słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Witaj, wiosno!

– Kiedy ta wiosna w końcu przyjdzie – marudziła Ada. – W przedszkolu już dawno śpiewamy o niej piosen­ki, wycinamy kolorowe motylki i kwiatki, a ona nic.

– Jak to: nic – oburzył się tato. – Wiosna pracuje pełną parą, aby wybuchnąć zielenią, gdy tylko spadnie pierwszy ciepły deszcz.

– Jakoś tej pracy nie widać – skrzywił się Olek. – Wszędzie szaro, buro i ponuro…

– Chyba ktoś tu nie umie patrzeć uważnie… – pokręcił głową tato. – Jeśli ubierzecie się w pięć minut, to zabiorę was do parku na wyprawę detektywistyczną. Będziemy tropić ślady wiosny. Zgoda?

– Zgoda! – zawołali bardzo zgodnie Ada i Olek.

Trzeba przyznać, że parkowe alejki, tonące w marcowej mgle, nie wyglądały najlepiej. Odrapane ławki, pusty plac zabaw, błoto pod nogami.

Olek już miał zaproponować powrót do domu, gdy tato zawołał: – STOP! Na prawo patrz!

– Ale na co patrz? – nie zrozumiała Ada.

Tato bez słowa wskazał parasolem na parkową sadzawkę. Tuż przy pustym łabędzim domku, na wierzbo­wych gałązkach bieliły się najprawdziwsze na świecie…

– Bazie! – wrzasnął Olek. – Zobaczyłem je pierwszy, punkt dla mnie!

Ada była niepocieszona. Na szczęście sokole oko taty dojrzało kolejny, niezaprzeczalny znak wiosny.

Podczas gdy Olek wypatrywał ptaków na drzewach, tato dyskretnie przytrzymał Adę za kapturek kurtki i oczami wskazał wijącą się pośród burej trawy ścieżkę. Ada pobiegła nią i po chwili wszyscy usłyszeli jej radosny okrzyk:

– Mam! Mam drugi znak wiosny! Remis!

Teraz dopiero Olek zauważył malutkie żółte kwiatuszki, których rozczochrane główki pojawiły się nie wia­domo skąd tuż nad ziemią.

– To podbiał – wyjaśnił dzieciom tato. – Bardzo pożyteczna, lecznicza roślinka.

– A co ona leczy? – chciała wiedzieć Ada.

– Wiosenne katarki, marcowe chrypki i kaszelki… – odparł tato. – Oj, chyba zbiera się na deszcz, więc lepiej wracajmy, żebyśmy nie musieli się nią kurować.

Droga do domu – niby taka sama – okazała się pasmem radosnych odkryć.

– Pąki na żywopłocie! – meldował Olek.

– Zielony listek, o tu – na klombie! – nie dawała za wygraną Ada.

– Przebiśniegi!!! – wykrzyknęli równocześnie na widok całej kępy ślicznych białych kwiatuszków rosną­cych na trawniku, tuż obok ich własnego domu.

– Jak widzicie, wiosna wcale się nie leni – uśmiechnął się tato. – Trzeba tylko umieć patrzeć.

Rozmowa na podstawie opowiadania

Na co narzekały dzieci?

Jaką propozycję złożył tata Adzie i Olkowi?

Jakie zwiastuny wiosny dzieci zauważyły w parku?

Czy w waszej okolicy można zobaczyć już jakieś zwiastuny wiosny?

Karty pracy:

Dzieci 4 letnie (zielona książka) s. 22-23.

Dzieci 3 letnie (żółta książka) s. 8.

Słuchanie wiersza B. Szelągowskie Kotki i kotki

Mleka nie piją

i nie biegają.

I – jak to kotki –

futerka mają.

Lecz – dziwna sprawa

– na drzewie rosną:

szare, puchate...

I tylko wiosną!

Patrzcie – na stole

wazon z baziami!

A gdzie są kotki?

Zgadnijcie sami

Rozmowa na temat wiersza. Co to były za kotki? Gdzie można te kotki znaleźć?

Zabawa sensoryczna Bazie – dzieci dotykają wierzbowych kotków i określają jakie są (białe miękkie, puchate itp.), dotykają także gałęzi i określają jakie są (brązowe, twarde, gładkie)

Następnie dziecko zamyka oczy a rodzic delikatnie dotyka baziami części ciała dziecka, a dziecko określa gdzie zostało dotknięte (np. nos, policzek, broda, ręka, kolano itp.)

Praca plastyczna Bazie: Na kartce papieru farbą lub mazakiem malujemy kilka gałązek bazi, następnie za pomocą kulek z bibuły/plasteliny/waty lub pestek dyni naklejamy na gałązkach wierzbowe kotki.

 bazie

Zabawa matematyczna klockami:

Bardzo ważne są umiejętności klasyfikowania, przeliczania i określania gdzie jest więcej a gdzie mniej. Doskonale ćwiczyć to można bawiąc się kolorowymi klockami (obojętnie jakimi, byle by miały różne kolory)

Wyciągamy kilka klocków w jednym kolorze (3, 4 ,5) i prosimy by dziecko wyciągnęło tyle samo klocków w innym kolorze (podajemy w jakim).

Wyciągamy kilka klocków w jednym kolorze (2, 3, 4,) i o jeden mniej/o jeden więcej w innym kolorze (dla 4 latków możemy też zrobić o dwa więcej lub mniej). Zadaniem dziecka jest nazwać kolory, przeliczyć i określić gdzie jest więcej, a gdzie mniej. Następnie prosimy by dziecko zrobiło tak by klocków było tyle samo co w kolorze... (dziecko musi dołożyć klocek lub go zabrać).

Przygotowujemy klocki w różnych kolorach tak by jednego było najwięcej (np. 5), innego najmniej (nr 3), i dwóch kolejnych tyle samo (4 i 4). Klocki wysypujemy na środek a zadaniem dziecka jest oddzielić kolory. Następnie je układamy i prosimy by dziecko nazwało kolory i przeliczyło klocki. Dziecko określa gdzie jest najwięcej, gdzie najmniej (mówi kolory nie tylko wskazuje palcem). Pytamy tez co dziecko powie o tych środkowych kolorach – dążymy by powiedziało że jest ich tyle samo.

Węże i wieże

Budujemy z klocków węże (jeden z jednego koloru, drugi z innego) dziecko określa który jest dłuższe a który krótszy (można wprowadzić też średni). Budujemy też wieże na tej samej zasadzie tylko dziecko określa która jest wyższa a która niższa.