PRZEDSZKOLE NR 3
W MIASTECZKU ŚLĄSKIM

Grupa: Smerfy (3-4 latki)       Wychowawca: mgr Anna Krupa

16 – 20 marca 2020 r. – Tematyka: Marcowa pogoda.

 

PIĄTEK

Temat dnia: Marcowa pogoda

Zagadki:

  • Widzisz je za dnia na pogodnym niebie,

za to w dzień pochmurny chmurka chowa je za siebie. (słońce)

  • Gdy jest ciemna, to już wiesz,

że lada moment spadnie z niej deszcz. (chmura)

  • Mówimy, że coś jest białe jak... (śnieg)
  • Spada z chmury na ziemię kapu-kap.

Gdy tak się dzieje, parasolkę złap! (deszcz)

  • Gdy niebo się chmurzy, a czasem w czasie burzy

pojawia się nagle jasny znak na niebie

musisz wtedy uważać na mnie i na siebie! (piorun)

  • Szumi wokół nas, nawet tam, gdzie las, szszszszsz... (wiatr)

Wiersz B. Formy „Marcowe kaprysy”

Ja jestem marzec, ja wam pokażę,

jak dobrze mieszać pogodę w garze.

Zanim na dobre wiosna przybędzie,

ja ślady zimy zostawię wszędzie.

Zmarzną wam nosy i zmarzną uszy,

i jeszcze trochę śnieżek poprószy.

I chociaż słońce mocniej przygrzeje,

to jeszcze chłodnym wiatrem powieje.

Rozmowa na podstawie wiersza.

  • O jakim miesiącu była mowa w wierszu?
  • Jaka była wtedy pogoda?
  • Przypomnienie znaczenia przysłowia W marcu jak w garncu.

Quiz dydaktyczny Prawda czy fałsz?

Tworzymy z dzieckiem na dwóch kartkach buźki – na jednej wesołą na drugiej smutną (mogą być małe karteczki biurowe). Buzia uśmiechnięta oznacza, że zgadza się z wypowiedzią, a smutna, że się nie zgadza.

Karteczki są dość istotne, bo dziecko musi się posłużyć symbolem, co jest trudniejsze niż samo wypowiedzenie czy zdanie jest prawdziwe.

W marcu jest zawsze słonecznie.

W marcu może przydać się parasol.

W marcu może padać deszcz.

Symbolem deszczu są kropelki.

Dziś pierwszy dzień wiosny. Film edukacyjny – zwiastuny wiosny, do oglądnięcia z dzieckiem, pytamy po filmie co dziecko zapamiętało, jaki wiosenny kwiat pojawia się najszybciej, jakie zwierzęta budzą się z zimowego snu, jakie ptaki wracają z ciepłych krajów, co wiosną dzieje się ze śniegiem i lodem, co to są wierzbowe kotki itp.

https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

Wiosenna piosenka – przypomnienie i nauka

Dziecko inscenizuje ruchem treść piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY

Pani wiosna – propozycja pracy plastycznej

Dziecko po oglądaniu filmu i rozmowie na temat wiosny maluje farbami plakatowymi panią wiosnę lub wiosenny kwiat. Zwracamy uwagę aby użyte były odpowiednie kolory, żeby rysunek był jasny, kolorowy.

Marzanna – zapoznanie z polską tradycją pożegnania zimy i powitania wiosny.

unnamed

 

CZWARTEK

Temat dnia: Zabawa z wiosną

Zabawa matematyczna Pierwszy, drugi, trzeci...

Patyczki matematyczne/kolorowe klocki/kubeczki/słomki/kredki.

Dzieci układają dywanik, w którym pierwszy patyczek będzie czerwony, drugi będzie zielo­ny, trzeci będzie żółty, czwarty będzie niebieski, piąty będzie biały. Następnie dzieci kolejno podają kolejność patyczków w dywanie (nazywają kolory).

Zabawa Deszczowy masażyk.

Wykonujemy masaż na plecach dziecka:

Na niebie pokazał się mały, biały kłębuszek. rysują na plecach spiralę,

Psotny wiatr dmuchał mocno. przesuwają palcami obu rąk po plecach,

Przygonił dużo chmurek. rysują palcami wskazującymi wiele spiralek,

Chmurki uderzały o siebie i popłakiwały. stawiają kreski w różnych miejscach na

plecach,

Z daleka było słychać pomruki zbliżającej się burzy. uderzają piąstkami,

Nagle pojawił się błysk. rysują zygzak pioruna,

Wystraszone chmurki zaczęły lać łzy. uderzają wszystkimi palcami jak przy grze na

pianinie,

Rozbiegły się po całym niebie i zniknęły. przesuwają po plecach wewnętrzną stroną dłoni,

Deszcz był coraz słabszy, wykonują pojedyncze stuknięcia palcami wskazującymi,

a na niebie rozbłysło słońce. rysują koło i promyki.

Następnie może być zmiana – to dzieci kreślą na plecach rodzica.

 

Wiersz: B. Szelągowskiej Zabawa z wiosną.

Stąpa wiosna po łące.

Idzie cicho i słucha.

Tyle dźwięków cudownych

wpada wiośnie do ucha!

„Ka, ka, ko, ko, ki, ke, ke!

Chyba też się pobawię.

Aka, aku, aki, ka

i pobiegam po trawie”.

Wiosna goni motylka.

Wiosna bawi się z osą.

Zdjęła swoje buciki,

bo pobiegać chce boso.

„Oko, oka, oke, ke!

Ale tu jest przyjemnie.

Ika, ika, ike, ke.

Bawcie się już beze mnie!”

I pobiegła do lasu!

I pobiegła radosna,

nasion garść wysypując.

Taka właśnie jest wiosna!

Rozmowa na temat treści wiersza. Powtarzanie wiersza – dzieci wymawiają sylaby razem z dorosłym.

 

Piosenka „Maszeruje wiosna”

https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY

Dzieci słuchają kilka razy piosenki, mogą tańczyć do rytmu lub ilustrować ruchem jej treść (maszeruje wiosna – dzieci maszerują, ptaki lecą – dzieci machają rękami, trzyma kwiat wznosi w górę – dają ręce w górę, zielenieje świat – rozkładają ręce z góry na boki machając palcami itp.)

Następnie w kolejne dni dzieci uczą się tekstu i melodii na pamięć, tak by mogły zaśpiewać piosenkę po powrocie do przedszkola.

Propozycja pracy plastycznej:

Słońce kolorujemy lub wyklejamy kawałkami żółtego papieru (może też być złotko po czekoladzie), chmurę wyklejamy watą bądź płatkami kosmetycznymi, krople niebieską plasteliną/papierem kolorowym/bądź malujemy farbą za pomocą palca

 

 

ŚRODA

Temat dnia: Kolorowe parasole

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

Zamiast woreczka gimnastycznego można użyć małej torebki foliowej wypełnionej ryżem lub grochem.

  • Ćwiczenia z woreczkiem na głowie i ściągniętymi łopatkami: stanie w pozycji wyprostowanej, przejście do siadu: siad z kolanami ugiętymi, siad karo (stopy złączone, a kolana ugięte), siad skrzyżny.
  • Zabawa z rzutem woreczkiem. – dziecko próbuje trafić woreczkiem do wiaderka, na rozłożoną na ziemi chusteczkę lub kartkę papieru.
  • Zabawa ruchowa Wycieranie kurzu. – dziecko leży na brzuchu, trzymając w dłoniach woreczki i wykonują symetryczne, koliste ruchy ramio­nami po podłodze – wycierają kurz pod szafkami. Na sygnał Odkurzamy! – dziecko rozpoczyna zadanie, a na hasło: Czysto! – odpoczywa.
  • Zabawa Pod kolanem – dziecko przekłada woreczek pod podniesionym kolanem do drugiej ręki, następnie zmiana, przekłada pod drugim kolanem (plecy proste, kolana podnoszone jak najwyżej.
  • Zabawa Przeskocz – dziecko ustawia worek na ziemi i przeskakuje go skacząc do przodu i do tyłu.

Zabawa badawcza Jak powstaje deszcz?

Słoik, gorąca woda, talerzyk, kilka kostek lodu.

Dzieci obserwują, jak wlewa się do słoika gorącą wodę i przykrywa słoik talerzykiem, na którym kła­dzie kilka kostek lodu. Wspólnie obserwują zjawisko tworzenia się pary wodnej, która w kontakcie z zimnym talerzykiem (kostkami lodu) zaczyna się skraplać.

Rozmowa na temat doświadczenia

Film edukacyjny „Jak powstaje deszcz”

https://www.youtube.com/watch?v=EXfEySFqfyQ

Rozmowa na podstawie filmu oraz planszy:

5b036341f08042866f13b4a06f46f9a1

Karta pracy Olek i Ada A+ zielona – 20.

Zabawa muzyczno-ruchowa Taniec z parasolem.

Nagranie spokojnej muzyki.

Zamieniamy dzieci w parasole. Przy muzyce i z wykorzystaniem parasola pokazujemy ruchy, jakie mają wykonywać dzieci:

kołysze zamkniętym parasolem na boki dzieci, z rękami splecionymi w górze, kołyszą się na boki,

obraca złożonym parasolem dookoła obracają się wokół własnej osi,

podrzuca parasol rytmicznie w górę dzieci podskakują,

otwiera parasol dzieci rozkładają ręce na boki,

obraca rozłożony parasol obracają się itd.

Na koniec zamykamy parasol i stawiamy na podłodze dzieci opuszczają ręce wzdłuż ciała.

Dodatkowa kartadla 3 latków:

parasole i kalosze pd 193 9161.pdf

 

 

WTOREK

Temat dnia: W marcu jak w garncu

Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Marcowa pogoda.

– Tato, twoja zupa jest najpyszniejsza na świecie! – powiedział Olek, prosząc o dokładkę.

– Bardzo się cieszę, że ci smakuje – odparł tata, mieszając w wielkim garze.

– Nauczysz mnie gotować taką jarzynkową zupę?

– Proszę bardzo. Potrzebne będą warzywa: marchewka, seler, por, korzeń pietruszki, kalafior lub brokuł, zielony groszek…

– Ojej! Aż tyle? – zdziwił się chłopiec.

– Tak. To dzięki warzywom zupa jest taka pyszna.

– I zdrowa – dodał Olek.

– A na drugie danie będą dzisiaj twoje ulubione naleśniki z masą jabłkową – tata uśmiechnął się do synka.

– Mniam!

Tego dnia Ada z mamą pojechały w odwiedziny do cioci, więc po obiedzie i krótkiej zabawie Olek poprosił tatę o wyjście na spacer.

– Dobrze, ale musimy się ciepło ubrać, bo pogoda zmienia się z minuty na minutę – odparł tata.

– Przecież świeci słońce. Nie chcę żadnej kurtki i czapki – stwierdził Olek, wyglądając przez okno. – Jest wiosna.

– Synku, jest dopiero marzec i może nawet spaść śnieg.

– Śnieg? Tato, przecież za chwilę przylecą bociany. Nie może im napadać do gniazda! – oburzył się Olek.

– Jest takie przysłowie o pogodzie: „W marcu jak w garncu”, czyli w garnku – wyjaśnił tata.

Chłopiec nie bardzo rozumiał, co to znaczy. Samodzielnie zasznurował buty, bo nauczył się tego w przed­szkolu. Nie chciał jednak założyć ani kurtki, ani czapki.

Na dworze świeciło ciepłe słońce. Ptaszki świergotały radośnie i przenosiły w dziobkach gałązki, puch i su­chą trawę do budowy gniazd. Olek z tatą dotarli na plac zabaw, ale w tej samej chwili na niebie pojawiły się ciemne chmury. Momentalnie zrobiło się zimno, wiatr rozkołysał drzewa i huśtawki, a krople deszczu zaczęły bębnić po zjeżdżalni dla dzieci. Na szczęście tata miał w torbie kurtkę i czapkę Olka i szybko ubrał synka. Schowali się pod daszkiem, czekając na poprawę pogody. Deszcz jednak zrobił im psikusa i zamie­nił się w… kulki.

– Tato, z nieba spadają lody! – zawołał chłopiec, kładąc na rączce zimną kuleczkę.

– To jest grad – wyjaśnił tata. – Lodowe kulki. Musimy to przeczekać.

Po pewnym czasie niebo znów zrobiło się błękitne, słońce wystawiło promyczki i ogrzało zmarznięte bu­zie.

– Widzisz, mówiłem! „W marcu jak w garncu”, czyli pogoda pełna niespodzianek: raz słońce, raz grad, raz spokój, raz wiatr… Do wyboru, do koloru – zaśmiał się tata.

– Zupełnie jak w garnku z twoją zupą. Groszek i marchewka, seler i…

– Rzodkiewka! – dokończył rymowanie tata.

A wieczorem, kiedy Ada z mamą wróciły do domu i usłyszały o przygodzie z gradem, mama wymyśliła wesołą piosenkę:

Zupa z jarzynek dobra na wszystko.

Bocian już wrócił, stoi nad miską.

I w swoim gnieździe woła radośnie:

– Nalejcie zupy zmarzniętej Wiośnie!

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.

  • Co tata przygotował na obiad?
  • Dokąd poszli po obiedzie tata i Olek?
  • Czy Olek ubrał się właściwie, gdy wychodzili na spacer?
  • Jaka niespodzianka spotkała Olka i jego tatę na spacerze?
  • Co zrobił tata?
  • Co znaczą słowa: „W marcu jak w garncu?”

Grzechotki DIY

Tworzymy własne grzechotki z wydmuszek po jajku niespodziance. Do wydmuszek po jajku wsypujemy trochę ryżu, grochu, kamyczków, piasku itp. Gramy na instrumentach wsłuchując się czy brzmią tak samo.

Zagadka – Garnek

Zupę, gulasz czy marchewkę –

to w nim właśnie się gotuje.

Ognia wcale się nie boi.

Na kuchence wtedy stoi. (garnek)

Ćwiczenia – Chmury i deszcz.

Dzieci rysują w powietrzu duże chmury: najpierw prawą ręką, potem lewą ręką i obiema rękami. Następnie unoszą ręce wysoko nad głową i palcami naśladują padający deszcz, poruszając rękami z góry na dół. Kucają, uderzając palcami w podłogę: najpierw powoli, a potem coraz szybciej i moc­niej – naśladują ulewę.

Marcowa pogoda – zabawa

Dzieci tańczą do ulubionej muzyki, zatrzymujemy muzykę i wypowiadamy słowo, na które dziecko powinno zareagować w odpowiedni sposób. Wznawiamy muzykę i po chwili znów zatrzymujemy wypowiadając inne słowo. Umawiamy się z dzieckiem, że na słowo słońce – staje na palcach i wyciąga ręce wysoko w górę, deszcz – kuca na podłodze i chowa głowę pod parasolem z rąk mówi kap, kap, kap, wiatr – staje na szeroko rozstawionych nogach z wyciągniętymi szeroko w górze rękami i porusza się jakby wiał wiatr wydaje dźwięk szz szz szz, śnieg – staje obejmując się rękami i mówi brrr.

W marcu jak w garncu

Wycinamy sylwety przedstawiające pogodę (można je samodzielnie narysować lub skorzystać z szablonów), nazywamy je, nazwy dzielimy na sylaby. Naklejamy je następnie na rysunku garnka. Wyjaśniamy znaczenie przysłowia „W marcu jak w garncu”

 

PONIEDZIAŁEK

Temat dnia: Wesoły deszczyk

Odgłos deszczu – zagadka słuchowa dla dziecka. Dziecko zgaduje co wywołuje taki dźwięk.

https://blizejprzedszkola.pl/odglos-deszczu-dzwieki-pd-mp3,3,4195.html

Rozmowa na temat: Do czego potrzebny jest deszcz?

Deszczowa piosenka – dziecko słucha uważnie piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=nusPMHbwlrQ

Rozmowa na podstawie wysłuchanej piosenki.

  • Jak padał deszcz?
  • Co się przydaje podczas deszczu?
  • Skąd leciał deszczyk?
  • Co można robić podczas deszczu?
  • Czy piosenka o deszczu musi być smutna? Czy ta piosenka była smutna? Dlaczego?

Eksperyment – zabawa sensoryczna „Ciecz nienewtonowska”

Miska, dwie szklanki wody, cztery szklanki mąki ziemniaczanej, barwnik spożywczy (opcjonalnie).

Dziecko próbuje najpierw złapać w ręce samą wodę. Następnie wyrabia masę z przygo­towanych składników. Dziecko, bawiąc się nad miską (tworząc np. kulki lub kładąc masę na dłoni), obserwują, co dzieje się z powstałą cieczą.

Ciecz nienewtonowska (czytaj nieniutonowska) to płyn, który pozornie przeczy prawom fizyki. W spoczynku, bez działającej na niego żadnej siły, zachowuje się jak zwykła ciecz, ale gdy tylko do­starczymy mu jakąś energię, np. poprzez nacisk, ciecz ta zachowuje się jak ciało stałe.

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające język, wargi i żuchwę.

Lusterko dla dziecka. – Ćwiczenia powtarzamy kilkakrotnie i pilnujemy dokład­nego ich wykonania przez dzieci.

Słoneczko budzi się i uśmiecha – dzieci wyciągają do przodu wargi okrągłe jak słoneczko, a następnie rozciągają je do szerokiego uśmiechu.

Deszczyk – przy szeroko otwartej jamie ustnej język wychodzi na spacer i unosi się do góry, w stronę nosa. Nagle zaczął padać deszcz – język chowa się za górnymi zębami w jamie ustnej.

Tęcza – po deszczu pojawia się tęcza – dzieci rysują jej kształt, przesuwając czubek języka po górnej wardze od jednego kącika ust do drugiego.

Wiatr – dzieci wciągają powietrze nosem, a wypuszczają ustami ułożonymi w dziobek, starając się, aby policzki nie wypełniały się powietrzem.

Kropelki – jak kropelki wody spadają z góry na dół, tak czubek języka porusza się od górnych do dol­nych zębów: najpierw powoli i bardzo dokładnie, a potem coraz szybciej.

Chmurki – dzieci rysują kształt chmurki, przesuwając językiem po wewnętrznej stronie warg, przy zamkniętych ustach.

Parasolka – dzieci naśladują otwieranie i zamykanie parasoli przez coraz szersze otwieranie ust i ich zamykanie.

Karta pracy w zestawie Olek i Ada

Dla 4 latków (zielone A+) – nr 21

Dla 3 latków (żółte A) – nr 7

Dodatkowa karta pracy: Pokoloruj tyle obrazków ile jest kropek po lewej stronie. Użyj wskazanych kolorów.

Propozycja pracy plastycznej „Wiosenny kwiat tulipan”

Kolorowy papier, nożyczki, płatek kosmetyczny, zielona farba/mazak, narysowany na kartce tulipan. Kolorowy papier i płatek kosmetyczny tniemy na małe kawałki. Papierem wyklejamy kwiat a płatkiem kosmetycznym liść. Liść malujemy później zieloną farbą za pomocą palca.

Określamy co jakie jest: płatek miękki, farba mokra, kartka gładka itd. Nazywamy kolory.

 pol pl Kolorowy start 5 i 6 latki Karty pracy cz 2 10925 2